Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:49

4
بهمن
آشنایی با گیاهان آپارتمانی آگلونمـا

آشنایی با گیاهان آپارتمانی آگلونمـا

گونه‌های مختلف این گیاه كه بومی كشورهای فیلیپین و مالزی می‌باشند

مهندس حسن بنی‌هاشمی  مولف كتاب آموزش، پرورش و تكثیر گیاهان آپارتمانی

 

آگلونما (Aglaonema) ، خانواده Araceae
گونه‌های مختلف این گیاه كه بومی كشورهای فیلیپین و مالزی می‌باشند عبارتند از درخت همیشه سبز چینی (A.commuratum)  و بوته همیشه سبز خالدار چینی  (A.costatum)  و بوته همیشه سبز چینی (A.crispum) یا (A.Lilian). آگلونماها گیاهان سرسخت و خشنی هستند كه در زوایای نیمه‌تاریك خانه كه گیاهان لطیف قادر به تحمل آن شرایط نیستند، به خوبی رشد می‌كنند.

همه گونه‌هایی كه در بالا ذكر شد حتی در آب هم به خوبی زیست می‌كنند. سه نوع از گونه (A.commutatum) یا همیشه سبز چینی تا ارتفاع 30 الی 60 سانتیمتر قد می‌كشد و برگ‌های نیزه شكل به رنگ سبزه تیره دارند كه طولشان به 15 تا 20 و پهنای‌شان به 5 تا 8 سانتیمتر قد كشیده و برگ‌هایی نیزه شكل به رنگ سبز تیره دارند كه طولشان به 15 تا 20 و پهنایشان به 5 ته 8 سانیتمتر می‌رسد.

نوع دیگر كه (Commutatum Macotaum) نامیده می‌شود رگه‌های میله‌گونه و نقره‌ای رنگی بر روی برگ‌هایش دیده می‌شود. نوع دیگری به نام «راجای سفید» است با لكه‌های سفید و بزرگ در طول برگ‌های آن پخش شده است و نوعی دیگر «پیوتر» نام دارد كه از لكه‌های نقره‌ای رنگ روی برگ‌هایش شناخته می‌گردد.

دوگونه كوچك‌تر نیز در میان انواع مختلف این گیاه دیده می‌شود كه طول قامت‌شان به 30 سانیتمتر می‌رسد یكی دیگر از انواع آگلونما «ملكه نقره‌ای»  (Silver Queen)  می‌باشد كه زیبایی خیره كننده‌ای دارد و دیگری (Commutatumg Freubii) است كه برگ‌هایی به رنگ سبز مایل به آبی دارد. گیاه همیشه سبز خالدار چینی رشدی بطئی دارد و ارتفاعش به ندرت به 25 سانتیمتر می‌رسد. طول برگ‌های قلب شكلش به 15 و پهنایشان به 11 سانتیمتر می‌رسد.

برگ‌های براق و سبز رنگ این گیاه كه با خال‌ها و رگبر‌گ‌های مركزی سفیدی آراسته شده حالتی متراكم دارند. تنومندترین گونه آگلونما (A.crispum) نام دارد كه 90 سانتیمتر بلندی آن است و به همین اندازه نیز پخش می‌شود ساقه‌های این گیاه به نحو متراكمی از برگ‌های ضخیم و چرم مانند پر شده كه طولشان بین 20 تا 30 سانتیمتر و عرض‌شان بین 10 تا 13 سانتیمتر می‌باشد. رنگ سبز حاشیه و شیارهای رگ‌برگها از رنگ سبز آن ملایم‌تر است.

(A.modestum)  اولین گونه از آلگونماهاست كه برای باغبانان غرب شناخته شد. ارتفاع این گیاه به 60 تا 90 سانتیمتر می‌رسد این گیاه برگ‌هایی لاغر و چرم مانند و گُوِه‌ای شكل دارد كه نوك آنها كم‌كم باریگ و گاهی خمیده می‌شود.

مراقبت

 نور: این گیاهان در نور پنجره‌های شمالی به خوبی رشد می‌كنند. حداقل میزان نور مصنوعی برای آنها صدوپنجاه شمع است گونه‌های خالدار به نور كمتری نیاز دارند.

 درجه ‌حرارت: درجه حرارت مناسب این گیاهان در شب بین 20 تا 25 درجه و در روز 25 تا 30 درجه سانتیگراد است.

 آبیاری: خاك گلدان‌ها همیشه باید مرطوب بماند.

 كود: گیاهان تازه خریداری شده و تازه كاشت را تا شش ماه نباید كود داد. در موارد دیگر هم هر دو ماه یكبار كود دادن كافی است.

 تعویض گلدان‌ها: تعویض گلدان‌ها در هر فصلی در مكانی سربسته امكان‌پذیر است.

 نوع‌ خاك: خاك آن از 2 پیمانه پیت موس یا خاك برگ، 2/1 پیمانه برگ چنار نیمه پوسیده و یك پیمانه ماسه شكسته یا پرلایت تركیب می‌شود كه به هر سطل 4لیتری از این تركیب دو قاشق چایخوری كود جامع شیمیایی باید افزوده شود از خاك‌های بسته‌بندی شده مرغوب كه موارد مصرف كلی دارند نیز می‌توان استفاده كرد.

 روش تكثیر: تكثیر این گیاهان در هر فصلی با روش خوابانیدن هوایی و یا با روش قلمه‌زنی ساقه‌ای در محیطی مساعد عملی می‌باشد

 

برچسب ها: فضای سبز، گیاهان آپارتمانی، پرورش و تولید گل های اپارتمانی، آشنایی با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی، آشنایی با انواع گیاهان زینتی، فهرست گیاهان آپارتمانی، گلهای آپارتمانی، آشنایی با گیاهان آپارتمانی، باغبانی سبز، آشنایی با گیاهان زینتی تعداد بازديد: 4353 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز