Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 23:38

19
اسفند
حال زنان خوب باشد، حال جامعه هم خوب است

حال زنان خوب باشد، حال جامعه هم خوب است

اگر مطالبه بخواهد فرم مطالبه نه اینکه مناقشه و خشونت داشته باشد، لازمه آن در ابتدا به رسمیت شناختن گروه‌هایی است که مطالبه می‌کنند. اگر این به رسمیت شناختن درست شکل بگیرد و افراد پایگاه و جایگاه درستی داشته باشند.

به قلم : دکتر فاطمه مهاجرانی - ریاست اسبق دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگر مطالبه بخواهد فرم مطالبه نه اینکه مناقشه و خشونت داشته باشد، لازمه آن در ابتدا به رسمیت شناختن گروه‌هایی است که مطالبه می‌کنند. اگر این به رسمیت شناختن درست شکل بگیرد و افراد پایگاه و جایگاه درستی داشته باشند، یقیناً امکان مطرح کردن نظرات و مطالباتشان به‌آسانی امکان‌پذیر خواهد بود. مطالبات توسط همه افراد حق مطرح‌شدن در جامعه دارد اما معمولاً برای مطرح‌شدن این مطالبات برخی از گروه‌های مرجع هستند که می‌توانند این مطالبات را به‌صورت عام مطرح کنند و به‌طور یقین وجود معاونتی با عنوان معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور مهم‌ترین نهادی است که می‌تواند مطالبات زنان را به‌صورت اعم در کل نظام جمهوری اسلامی مطرح کند. وجود معاونتی با عنوان معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور مهم‌ترین نهادی است که می‌تواند مطالبات زنان را به‌صورت اعم در کل نظام جمهوری اسلامی مطرح کند

یکی از مهم‌ترین دشواری‌های زنان در حوزه‌های اجتماعی این است که چون مخرج کسر فعالیت زنان در جامعه پایین است همیشه تعداد مردهایی که مدیر بوده‌اند، بسیار بالا بوده است و تعداد زنانی که مدیر بوده‌اند هم خیلی کم بوده است. به همین دلیل اگر اشتباهی از طرف یک زن صورت بگیرد، بسیار به چشم می‌آید و دیده می‌شود. لذا جامعه اشتباه از زنان را کمتر برمی‌تابد درحالی‌که اگر همان عملکرد را یک آقا داشته باشد، به‌عنوان یک عملکرد ضعیف و ایراد دار دیده نمی‌شود. پس مهم‌ترین چالشی که زنان در جامعه دارند در حوزه نگاهی است که به عملکرد آنها وجود دارد. در خصوص نوع مواجهه شدن با این مشکلات دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه زنانی که می‌خواهند مدیر شوند باید بپذیرند که وارد فضایی می‌شوند که می‌بایست میزان وقت و انرژی زیادی صرف این کار کنند و دوم اینکه جامعه باید این فرصت را به آنها بدهد. ما نباید فراموش کنیم که اگر می‌گوییم نصف جامعه زنان هستند و حداقل ۵۰ درصد از دانشگاهیان ما زن هستند، پس باید به این سمت حرکت کنیم که یک‌درصدی از مدیران و تصمیم‌گیران ما زنان باشند و این بستری است که جامعه می‌بایست فراهم کند.

بیشتربخوانید:

زنان در دوران گذر مدرنیته مراقب فرهنگ باشند

 

 

مهم‌ترین نکته در این خصوص به رسمیت شناختن‌هاست؛ یعنی به‌طور مثال ما باید حجاب عرفی را به رسمیت بشناسیم و یا بسیاری از موضوع‌های دیگر زنان و تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم و کمک کنیم آدمها بدون اینکه بخواهند درگیر سانسور خودشان شوند عملکرد واقعی خود را داشته باشند. بسیاری از اوقات شاهد این هستیم که آن‌قدر افراد درگیر ظواهر موجود می‌شوند که اصل کار را فراموش می‌کنند؛ درحالی‌که اگر به‌اندازه کافی روی ارزیابی عملکرد به‌صورت واقعی توجه کنیم به خروجی‌های مهم‌تری خواهیم رسید.

در اینکه نظام جمهوری اسلامی فضا را برای زنانی که علاقه‌مند به فعالیت بودند باز کرد، هیچ تردیدی نیست اما تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود به‌شدت شکننده هستند. برای نمونه در دولت روحانی تصمیم گرفته شد که زنان بتوانند ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را بر عهده بگیرند اما این تصمیم با رأی دیوان عدالت اداری بازگشت.باوجود همه حمایت‌هایی که از زنان می‌شود و خانواده‌ها هم بسیار حامی هستند، شکننده بودن قوانین به‌عنوان مهم‌ترین مشکل خودنمایی می‌کند چنین اتفاقی به این معناست که ما تاب و تحمل این را نداریم که زنان بتوانند فرصت‌هایی که کسب می‌کنند را نگه‌دارند. پس باوجود همه حمایت‌هایی که از زنان می‌شود و خانواده‌ها هم بسیار حامی هستند، شکننده بودن قوانین به‌عنوان مهم‌ترین مشکل خودنمایی می‌کند. پس زنان به دلیل اینکه مانند مردان، شبکه‌های اجتماعی قوی ندارند از گردونه‌های مدیریتی خارج می‌شوند.

برای تقویت توفیقات زنان در جامعه باید به آموزش‌ها و توانمندسازی‌هایی که در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد، توجه بیشتری شود. دیگر اینکه باید بسترهای قانونی حضور زنان در جامعه مهیا شود؛ یعنی وقتی تصمیم گرفته می‌شود ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را بر عهده زنان باشد، می‌بایست بسترهای قانونی برای اجرای آن در جامعه مهیا شود. پس ما باید بپذیریم که مطالبات زنان مطالبات جامعه است و وقتی حال جامعه خوب می‌شود که حال زنان جامعه بهتر شده باشد و درک این موضوع یقیناً در حل مسائلی که در جامعه شاهد آن هستیم، بسیار مؤثر است.

* مرکز پژوهش‌های ایرنا

 بیشتربخوانید:

زنان حامل پیام های زیبایی‌شناسی و تغییر در شرایط سخت هستند ( قسمت اول)

علت اصلی خشونت فیزیکی مردان علیه زنان چیست؟

زنان و یک تأیید تشریفاتی

زن ، نبض خانواده و جامعه است ( قسمت اول )

 

 

برچسب ها: زنان، حقوق زنان، خشونت علیه زنان، خشونت، روابط اجتماعی، برابری جنسیتی، جامعه، شبکه‌های اجتماعی تعداد بازديد: 149 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز