Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:26

7
شهریور
مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

چنانچه اختیارات لازم در وکالت نامه به برادر برای انتخاب وکیل در مطلقه نمودن همسر اعطا شده باشد، نیازی به حضور خواهان نیست.

فرید خدایی فر؛ وکیل پایه یک دادگستری

 

خانم شناوری از تهران -  814 ... 0912

اگر در عقد نامه به زن اختیار طلاق بصورت وکالتی داده شده باشد آیا می‌‌‌توان دادخواست طلاق توافقی داد یا باید مانند شروط ضمن عقد، دادخواست به استناد تحقق شرط را خواست؟

با توجه به اینکه تحقق وکالت بستگی به تخلف زوج از شروط 12 گانه قید شده در عقد نامه دارد، لذا ابتدا باید دادخواست تخلف زوج از شرط و تحقق یکی از شروط 12 گانه را تقدیم نمود. 

خانم صالحی از گنبدكاووس  526 ...0935

مردی فوت شده و از ایشان یک واحد آپارتمان (بدون سند) و مقداری سهام بجای مانده است ورثه ایشان عبارتند از همسر + یک دختر و یک پسر صغیر از همین همسر که طی امین نامه‌‌ای سرپرستی این دو صغیر را بعهده دارد + یک پسر از همسری دیگر که مطلقه شده + یک مادر (جمعاً 5 وارث) . هم اکنون همسر تصمیم دارد مهریه خود را که 121 سکه می‌‌‌باشد و نیز اجرت‌المثل ایام زندگی خود را مطالبه نماید.

1- آیا دادخواست به طرفیت کلیه ورثه (حتی دو صغیری که تحت سرپرستی خود نیز هست) می‌بایست تقدیم گردد؟
2- آیا صدور قرار تأمین از آپارتمانی که فاقد سند می‌‌‌باشد امکانپذیر هست؟
3- آیا تقاضای اجرت‌المثل ایام زندگی منتج به نتیجه مطلوب خواهد شد؟ با توجه به اینکه تا قبل از فوت زوج، زوجه نزدیک به 14 سال از مادر شوهر در خانه خود نگهداری نموده است.
در مورد سوال اول بله باید به طرفیت کل وراث باشد صغیر و کبیر در مورد خواسته معنی ندارد در مورد سوال دوم توقیف ملک در مورد اموالی می‌‌‌باشد که دارای سند رسمی بوده لذا از باب توقیف آپارتمان باید مراحل خاص دیگری طی شود و شرایط توقیف مهیا باشد در مورد سوال سوم شما در صورت اثبات بله قابل دریافت می‌‌‌باشد با این توضیح که هر فردی می‌تواند از کلیه حق و حقوق قانون که برای وی متصور و تعریف شده در صورت احراز و اثبات با مدارک مثبه و قانونی بهرمند شود لذا با ادعای بدون اثبات، هیچ حقی قابل دریافت نمی‌باشد. 

خانم موحدی از چالوس  761 ... 0935

پس از محرز شدن موضوع عدم تمکین زوجه از زوج توسط شورای حل اختلاف، آیا این شورا می‌تواند حکم الزام به تمکین صادر کند؟     

شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای تمکین را ندارد و با توجه به ماده 12 قانون شورای حل اختلاف، با ارجاع دادگاه شورا سعی درحصول سازش بین زوجین می‌نماید.  

آقای بیات از تهران  526 ... 0912

زوجه در هنگام ترک منزل مشترک خویش مقداری پول نقد، سکه و وسایل شخصی زوج را به همراه اموال خود برده و دادخواست طلاق ارائه داده و به دنبال آن هم زوج دادخواست الزام به تمکین مطرح کرده است. چگونه می‌توان این اقدام زوجه را به اثبات رساند؟   

این موضوع صرفاً با اقرار وی یا شهادت شهود قابل اثبات است.  

خانم روحانی از تهران 692 ... 0935

به دلیل دوری از وطن، آیا می‌توان به برادر وکالت تام‌الاختیار در زمینه طلاق زوجه داد تا وی با انتخاب وکیل دادگستری مسئولیت امور را بر عهده بگیرد؟   

چنانچه اختیارات لازم در وکالت نامه به برادر برای انتخاب وکیل در مطلقه نمودن همسر اعطا شده باشد، نیازی به حضور خواهان نیست. 

آقای محمد رزاقی از تبریز 9194  ... 0914

زوجه بدون اجازه، منزل را ترک کرده و به زادگاه خود که محل وقوع عقد ازدواج بوده، رفته است. آیا زوج برای دادن دادخواست الزام به تمکین باید در محل اقامت فعلی زوجه طرح دعوا نماید یا در محل سکونت خود؟   

دادخواست الزام به تمکین باید در دادگاه محل سکونت زوجه طرح شود. 

خانم حسین‌پور نورانی از تهران  8997  ... 0912
زوجه مهریه خویش را در مقابل حج واجب با متن‌ دست‌نویس و امضا هبه نموده است. حال آیا وی می‌تواند هبه خویش را پس بگیرد؟

از آنجا که هبه معوض بوده است، زوجه نمی‌‌تواند از آن عدول نماید. 

خانم نوری از كرج  792 ... 0936
با در دست داشتن رأی دادگاه مبنی بر عدم تمکین زوجه، آیا می‌‌‌توان تقاضای اجازه ازدواج مجدد نمود؟

صرف حکم عدم تمکین برای صدور اجازه ازدواج مجدد کافی نیست؛ بلکه پس از قطعیت رأی، ابتدا باید تقاضای اجرای آن مطرح شود و پس از آن، چنانچه زوجه حاضر به تمکین نباشد، مراتب توسط اجرای احکام صورت جلسه شده و سپس رأی قطعی به همراه صورت جلسات امتناع زوجه از تمکین، ضمیمه دادخواست ازدواج مجدد شود و با استناد به مواد 17 و 16 قانون حمایت خانواده، دعوای اجازه ازدواج مجدد مطرح گردد. 

خانم پروانه کاظمی از تبریز 1053  ... 0914
در صورت عدم تمکین زن، نفقه از او ساقط می‌شود یا مهریه؟

با توجه به این که در پی عدم تمکین زوجه، دادخواست از ناحیه زوج در دادگاه مطرح می‌شود، صدور حکم تمکین نشان از عدم تمکین زوجه از زمان تقدیم دادخواست داشته و در نتیجه از آن زمان نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد. مهریه در هر صورت به زوجه تعلق می‌‌‌گیرد و ربطی به تمکین یا عدم تمکین وی ندارد. 

خانم پورحسینی از مراغه   765 ... 0936
زوجه تقاضای مطالبه مهریه را داده و حکم به نفع وی صادر شده است. شرایط طرح ادعای اعسار و تقسیط مهریه چگونه است؟ آیا زوج حق اعتراض نسبت به حکم صادره را دارد؟ اگر زوج به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه به زندان افتد، چه مدت دادخواست تقسیط مهریه به طول می‌انجامد؟

زوج باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه و تقاضای تقسیط نماید. با احراز اعسار، وی محکوم به پرداخت قسطی مهریه خواهد شد و با پرداخت اقساط موضوع زندان منتفی خواهد بود. 

خانم ملاتبار از تهران  923 ... 0912
زوجه به محض انعقاد عقد، مهریه خود را به اجرا گذاشته و اعلام داشته است که تا زمان دریافت مهریه، به منزل زوج نمی‌‌رود. حق حبس چیست؟ آیا زوجه می‌تواند در این مورد حکم جلب زوج را از دادگاه بگیرد؟ آیا بعد از تقسیط مهریه، زوج می‌تواند از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد را بنماید؟

در این مورد زوجه از حق حبس استفاده نموده است. مطابق ماده 1085 قانون مدنی زن می‌تواند تا مهریه‌‌اش به او تسلیم نشده، از ایفای وظایفی که در مقابل زوج دارد امتناع نماید. بنابراین نمی‌‌توان گفت که عمل وی مصداق کلاهبرداری است. با وصف محکومیت قطعی زوج به پرداخت مهریه و ابلاغ اجراییه، چنانچه زوج مهریه را نپردازد یا اعسار خویش را در همان دادگاه به اثبات نرساند، وی می‌تواند با اعمال ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌‌های مالی حکم جلب زوج را بگیرد. بعد از تقسیط مهریه و پرداخت قسط اول، حق حبس وی زایل می‌شود و زوجه مکلف به تمکین است؛ اما اگر حاضر به تمکین نباشد، زوج می‌تواند پس از اثبات موضوع در دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد. 

آقای علائی از فارس   296 ... 0917
آیا در عدّه طلاق مرد باید به زن نفقه بدهد؟

تنها در طلاق رجعی که در اجرای تبصره 4 ماده واحده قانون اصلاح مقررات زن تکلیف به اسکان در محل زندگی شوهر را دارد، نفقه به او در دوران عدّه تعلق می‌گیرد و اگر بعد از صدور حکم طلاق حاضر به حضور در محل زندگی زوج نباشد، نفقه‌ای به وی تعلق نمی‌‌گیرد. در طلاق بائن که زن تکلیف به حضور در منزل زوج ندارد، نفقه‌‌ای در دوران عدّه به وی تعلق نمی‌‌گیرد.

 

برچسب ها: ازدواج، نفقه، طلاق، مشاوره حقوقی، عدم تمکین، ترک منزل، وکالت نامه، مهریه تعداد بازديد: 1400 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز