Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:24

27
اسفند
10 راهكار برای سالم سازی خانه (2)

10 راهكار برای سالم سازی خانه (2)

روی برچسب محصولات شوینده را بخوانید تا متوجه انواع مواد شیمیایی موجود در آنها بشوید. این مواد تأثیرات زیادی روی كودكان دارند و موجب ابتلای آنها به آسم می‌شوند. از محصولات شوینده سبز استفاده كنید؛ زیرا كلرین و آمونیاك ندارند.

6- بطری‌های پلاستیكی و مواد غذایی كنسرو‌شده

پلاستیك‌های پلی‌كربنات حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام بیزفنول A هستند كه از آنها در برخی از بطری‌های آب و بطری‌های شیر نوزادان استفاده می‌شود. بیزفنول A در رزین اپوكسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین اپوكسی نوعی رنگ است كه برای خط‌دار كردن محصولات فلزی مثل غذاهای كنسروی به كار می‌رود.

بیزفنول A خطر چندانی ندارد، اما برخی پژوهش‌ها حاكی از آن است كه این ماده شیمیایی می‌تواند آسیب‌هایی به مغز وارد كند و روی رفتارهای جنین، نوزادان و كودكان اثر بگذارد. بزرگسالانی كه دارای مقدار زیادی بیزفنول A در ادرارشان هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی قرار دارند. 

برای محدود كردن مصرف بیزفنول A

- از بطری‌های آب مطمئن‌تر استفاده كنید. بطری‌های شیشه‌ای مطمئن‌تر از بطری‌های پلاستیكی هستند. 

- هرگز ظروف پلاستیكی مخصوص نگاهداری غذاها را داخل مایكروویو نگذارید. گرما سبب تجزیه‌شدن فیبرهای پلاستیك می‌شود. 

- مواد غذایی پخته شده را داخل ظروف شیشه‌ای و سرامیكی نگه‌دارید. 

- تا می‌توانید از مصرف غذاهای كنسروی خودداری كنید.

7- از ظروف تفلون كمتر استفاده كنید

اگر عادت به مصرف ظروف تفلون و نچسب دارید، باید از آنها به شكل عاقلانه‌ای استفاده كنید. برای ساخت این ظروف از نوعی ماده شیمیایی به نام «PFCS» استفاده می‌گردد كه این ماده به راحتی در بدن جمع می‌شود.

این مواد سرطان‌زا هستند. البته هنوز مدرك قابل استنادی در ارتباط با سرطان‌زا بودن ظروف تفلون وجود ندارد؛ ولی احتیاط شرط عقل است و متخصصان مصرف ظروف استیل، آلومینیوم، مس و آهنی را بیشتر توصیه می‌كنند. قالب‌های شیرینی‌پزی سیلیكونی نیز مطمئن‌ترند. اگر از نظر مالی توانایی تعویض ظروف خود را ندارید، این نكته را رعایت تا كمتر دچار خطر شوید.

مثلاً: هیچ‌گاه ماهی‌تابه را زیاد حرارت ندهید و از دمای كمتری برای پخت غذاها در ظروف تفلونی استفاده كنید.  

8- سالم غذا بخورید

وقتی غذاهای سالم مصرف می‌كنید، كمتر مواد سمی و حشره‌كش وارد بدن‌تان می‌شود و البته از محیط خود نیز بیشتر محافظت می‌كنید. مصرف غذاهای سالم در دوران بارداری و شیردهی اهمیت بیشتری دارد. 

در طول شیردهی، از چربی‌های امگا 3 و گردو نیز بیشتر استفاده كنید تا به رشد ذهنی نوزاد و حفاظت از او در برابر سموم كمك شود. 

مصرف ماهی‌های جیوه‌دار در طول بارداری توصیه نمی‌شود، چرا كه به نوزاد آسیب می‌رساند. در این دوران ماهی سالمون، تن و میگو مناسب است. ید نیز كمك می‌كند تا آسیب‌های ناشی از مواد سمی و خطرناك به حداقل برسد.

9- استفاده از محصولات غیرسمی

روی برچسب محصولات شوینده را بخوانید تا متوجه انواع مواد شیمیایی موجود در آنها بشوید. این مواد تأثیرات زیادی روی كودكان دارند و موجب ابتلای آنها به آسم می‌شوند. با این كار هوای داخل خانه را نیز آلوده می‌كنید. از محصولات شوینده سبز استفاده كنید؛ زیرا كلرین و آمونیاك ندارند. 

به جای مایع سفیدكننده از سركه استفاده كنید. جوش‌شیرین و پركسید هیدروژن نیز در پاكیزگی ظروف تأثیر زیادی دارند. 

برای پاك‌كردن شیشه‌ها آب لیمو یا سركه را به كار برید. 

10- دست‌های خود را بشوئید 

شاید این جمله را در فصل سرما و فصل آنفلوآنزا زیاد شنیده باشید؛ اما هیچ‌گاه شستن دست‌ها به اندازه كافی را به این زمان‌ها محدود نكنید. برای كودكان شستن دست‌ها یك عادت بسیار خوب است كه می‌تواند آنها را از مواد سمی و خطرناك موجود در گردوغبار خانه نجات دهد. 

شاید این كار گاهی اوقات به نظرتان خسته‌كننده برسد؛ اما یكی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت افراد، به‌خصوص كودكان است؛ زیرا آنها معمولاً عادت دارند دست خود را به دهانشان نزدیك كنند. پاكیزگی دست‌ها باعث رهایی از بسیاری بیماری‌ها می‌شود. كودكانی كه كمتر دست‌هایشان را می‌شویند، سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند و بیشتر دچار آسم و آلرژی می‌شوند. شستن دست‌ها فقط با آب كافی نیست و باید حتماً از صابون یا سایر مواد شوینده استفاده كرد. 

 

 

برای خواندن بخش اول -10 راهكار برای سالم سازی خانه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، خانه تکانی، ظروف تفلون، تمیز کردن خانه، شستن دست ها، سالم سازی خانه، محصولات غیرسمی، بطری های پلاستیكی، بیزفنول A تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز