Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11:15

16
دی
مبانی آشپزی انواع تابه‌ و قابلمه‌

مبانی آشپزی انواع تابه‌ و قابلمه‌

وجود كاربردی‌ترین لوازم پخت و پز و وسایل‌ چند كاره برای یك آشپزی خوب كفایت می‌كند.

تحریریه ماهنامه آشپزباشی

 

لازمه‌ی یك آشپزی خوب و دقیق، داشتن یكسری وسایل و لوازم مناسب برای پخت و پز می‌باشد؛ اما این بدان معنا نیست كه تمام اقلام و لوازم آشپزی را خریده و در كابینت‌های خود انبار كنیم. وجود كاربردی‌ترین لوازم پخت و پز و وسایل‌ چند كاره برای یك آشپزی خوب كفایت می‌كند. در این مقاله شما خوانندگان پر مهر را با این ابزار آشنا می‌كنیم. 
 

1- تابه چدنی مخصوص گریل؛ این تابه چدنی برای كباب كردن مواد غذایی بر روی اجاق استفاده می‌شود اگرچه كباب كردن بر روی منقل ذغالی طعم دیگری به مواد غذائی می‌دهد. شیارهای داخل تابه سبب خارج شدن و چكیده شدن ذرات چربی آب شده در اثر حرارت به درون تابه می‌گردد و به گوشت كبابی نیز شكل می‌دهد. سطح این تابه‌ها معمولا دارای دو قسمت شیاردار و صاف می‌باشد كه سطح صاف آن را برای پختن انواع (پن كیك‌) نیز می‌توان استفاده كرد.

2- تابه چدنی؛ برای تفت دادن، كباب كردن و یا سرخ كردن مواد غذائی بسیار مناسب است زیرا علاوه بر اینكه گرما و حرارت را به مدت طولانی در خود نگه می‌دارد، حرارت نیز در تمام قسمت‌های ظرف به طور یكنواخت پخش می‌شود. ضخامت تابه چدنی باید در تمام قسمت‌های آن به یك اندازه باشد. اگر از ظروف چدنی به خوبی محافظت شود برای یك عمر می‌توان از آن استفاده كرد.

 قبل از استفاده از ظروف چدنی سطح آن را با روغن مایع كاملاً چرب كنید تا از زنگ زدن و همچنین از چسبیدن مواد غذائی به آن جلوگیری كنید. ظروف چدنی را هرگز در ماشین ظرفشوئی قرار ندهید. برای تمیز كردن ظروف چدنی از دانه‌های درشت نمك استفاده کنید و آن را بسابید و با یك پارچه هوله‌ای خشك كنید. از پختن مواد غذائی اسیدی مانند سركه، گوجه‌فرنگی و ... در داخل ظروف چدنی خودداری نمائید زیرا مواد اسیدی به ظروف چدنی آسیب رسانده و عمر آن را كوتاه می‌كند.

3- قابلمه چند كاره؛ برای پختن گوشت و یا سبزیجات با آب بسیار كم، مناسب می‌باشد و وجود آن در آشپزخانه ضروری به نظر می‌رسد. ضخامت بدنه و كف این قابلمه سبب می‌شود كه گرما و حرارت را در خود حفظ كرده و از طرفی حرارت به طور یكسان در تمام نقاط ظرف پخش شود. درپوش محكم این ظرف سبب حفظ رطوبت و بخار و در نتیجه حفظ طعم و مزه مواد غذائی می‌شود. از این ظرف می‌توان بدون گذاشتن درپوش نیز استفاده كرد. اگر این قابلمه دارای دسته نسوز باشد، می‌توان آن را درون فر نیز قرار داد.

4- قابلمه استیل؛ این قابلمه برای درست كردن سوپ یا تهیه آب گوشت و همچنین پختن پاستا بسیار مناسب می‌باشد.

5- تابه تفلون؛ تابه‌ی تفلون كابردهای زیادی در آشپزخانه دارد مانند: درست كردن نیم‌رو، املت و یا تهیه انواع کرپ.

6- تابه استیل؛ این تابه برای كباب كردن و یا تفت دادن انواع سبزیجات، ماهی، مرغ و گوشت استفاده می‌شود. تابه‌ای كه ارتفاع دیواره آن 5 تا 6 سانتی‌متر می‌باشد. برای تفت دادن مواد غذائی مناسب است. 

7- تابه گرد و گود؛ تابه‌ی گرد و عمیق‌ كه دارای دیواره‌های صاف می‌باشد برای درست كردن سوپ، سس و یا ریختن سبزیجات در آب جوش به منظور پخته شدن سریع آن بسیار مناسب می‌باشد. ضخامت دیواره‌های این تابه باید با ضخامت كف تابه برابر باشد تا درجه حرارت در تمام نقاط تابه یكنواخت پخش شود.

هرگز برای درست كردن سس‌ها، از قابلمه‌ی چدنی و یا آلومینیومی استفاده نكنید زیرا فلزات به كار رفته در این ظروف سبب تغییر رنگ و مزه مواد غذائی موجود در تهیه سس‌ها كه از جمله كره و رب گوجه‌فرنگی و یا خود گوجه‌فرنگی می‌باشد، می‌گردد.

8- تابه مخصوص تفت دادن؛ این نوع تابه‌ها برای تفت دادن مواد غذایی مانند سبزیجات و گوشت‌ها مناسب می‌باشند زیرا دارای دیواره‌های شیبدار هستند كه تفت دادن مواد غذائی در آنها راحت‌تر انجام می‌شود. از انواع تابه‌هائی كه از جنس استیل بسیار محكم و با دوام می‌باشند، استفاده كنید زیرا تابه‌های استیل با دوامند و رنگ و مزه‌ی مواد غذائی را تغییر نمی‌دهند. 

9- وُک؛ این ماهیتابه برای سرخ كردن سریع مواد غذائی در روغن داغ، بسیار مناسب می‌باشد شكل خاص این ماهیتابه سبب یكنواخت رسیدن حرارت به تمام نقاط آن شده و در نتیجه پخت مواد غذائی در آن سریع‌تر انجام می‌شود.

 

 

برچسب ها: راهنمای خرید قابلمه، انتخاب قابلمه، انتخاب و خرید تابه، انواع قابلمه، ظروف آشپزخانه تعداد بازديد: 1192 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز