Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:59

6
تیر
دکوراسیون مناسب برای افراد نابینا

دکوراسیون مناسب  برای افراد نابینا

چشم انسان عضوی است که حس بینایی را به ما ارزانی می‌دارد و این حس بیش از چهار حس دیگر یعنی شنوایی، چشایی، و لامسه موجب برقراری ارتباط با محیط اطراف و فراگیری مطالب گوناگون می‌شود حال تصور کنید

ملیحه احمد بیگی - طراح و مبتکر طب دکوراسیون

 

تحریریه زندگی آنلاین : چشم انسان عضوی است که حس بینایی را به ما ارزانی می‌دارد و این حس بیش از چهار حس دیگر یعنی شنوایی، چشایی، و لامسه موجب برقراری ارتباط با محیط اطراف و فراگیری مطالب گوناگون می‌شود حال تصور کنید چنین عضو مهم و پرمایه‌ای صدمه ببیند و گاهی آنقدر شدید باشد که به نابینایی منجر گردد، بی‌شک این اتفاق دنیای فرد را برای زیستن دگرگون خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

تغییر رنگ آشپزخانه؛ پیشنهادی که شما را وسوسه می‌کند!

 

 

 

چگونه دیدن

در حقیقت چشم‌ها در فرآیند مشاهده تصویر تحریک‌های نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و این مغز است که پیام‌های الکتریکی را تفسیر می‌کند تا یک تصویر قابل‌رؤیت دیده شود ازاین‌رو چهار حس دیگر فرد نابینا قوی‌تر و حساس‌تر از پیش می‌شوند تا بتوانند در محیطی بدون دیدن خود را حمایت و راهنمایی کنند بنابراین چیدمان منزل و دکوراسیون خانه شما باید در مسیر حس شنوایی، لامسه، بویایی و در آخر چشایی قرار بگیرد.

 

طراحی با چشمان بسته

نصب یک آویز سقفی ظریف در بالای در ورودی می‌توانید زنگ هشداری بدون نیاز به انرژی برق دست‌وپا کنید تا کاملاً به رفت‌وآمدهای منزل مشرف شوند، دقت کنید آویز صدای مناسب و طنین‌اندازی داشته باشد تا به‌مرورزمان و تکرار صدای زیر و نازکش اثر منفی بر اعصاب و روان نداشته باشد.

 

منطقه جنگی

اگر آشپزخانه را بر اساس قوانین چهار حس دیگر نابینایان چیده نشود نام دیگرش را باید منطقه جنگی نام‌گذاری کرد، زیرا کار با تمامی لوازم و اثاثیه خطر‌ساز آن و درعین‌حال صدمه ندیدن پیروزی‌های مکرر نیازمند است، آشپزخانه را تماماً باسلیقه‌ی او چینش کنید بخصوص قسمت داخل کابینت‌ها و به یاد داشته باشید هنگامی‌که خودتان در آشپزخانه کار می‌کنید پس از استفاده آن را بدون تغییر سرجایش قرار دهید.

در کابینت‎ها برای راحتی بیشتر و ایمنی کامل حتماً باید کشویی باشند تا از حادثه‌های احتمالی خصوصاً وقتی در کابینت به‌طور اتفاقی بازمی‌ماند جلوگیری شود.

یک قانون مهم و بی‌رحم در مورد لوازم شکستنی و ظروف چینی وجود دارد آن‌هم انبار کردن ظروفی که شکسته یا به‌اصطلاح لب‌پر شده باشند زیرا از دستان فرد نابینا باید همانند چشم‌هایتان مراقبت و محافظت کنید به این دلیل که در دنیای جدیدش او تنها با دست‌هایش می‌تواند اجسام و محیط را اندازه‌گیری و مشخص کند پس حتی ریسک 1 لیوان لب‌پر را هم در ظروفتان در آشپزخانه از ذهنتان خارج نمایید تا در هنگام لمس و شستشوی آنها دچار حادثه‌ی بریدن دست‎ها نگردد.

 بیشتر بخوانید:

ایستگاه کتابخوانی برای بچه ها

دکوراسیـون اتاق کودک: فضای کم

بهترین گیاهان برای اتاق کودک

 

 

یک مسیر ایمن

با کوچک‌تر شدن خانه‌ها و به وجود آمدن محیط‌های آپارتمانی امروزه پذیرایی به‌نوعی اتاق نشیمن هم محسوب می‌شود به همین علّت پذیرایی محل تجمع افراد خانواده است و از طرفی نقطه‌ی مرکزی ارتباطات با دیگر قسمت‌های خانه ازجمله آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌خواب و از همه مهم‎تر در و مسیر ورودی و خروجی خانه می‌باشد، حال به قسمت پذیرایی بروید و مسیر مکان‎های ارتباطی ذکر شده با آن را با دقت نگاهی بیندازید مطمئن هستم موانع زیادی سر راه خود خواهید یافت از دکوری‌های بزرگ و کوچک گرفته تا مبلمان و اثاثیه منزل که شما را مجبور می‌سازد برای رسیدن به پذیرایی از راه پرپیچ‌وخم و طولانی همانند راه هزار چم جاده چالوس عبور کنید گرچه زیبایی‌های این جاده وصف‌ناپذیر است، امّا درباره محیط کوچک آپارتمان حزن‌انگیز می‌باشد، برای مسیر هر قسمت از مکان‎های خانه‌تان به پذیرایی یک جاده به عرض 72 تا 80 سانتیمتر بسته به بزرگی و کوچکی منزلتان باز کنید به یاد داشته باشید هیچ‎گونه دکوری و یا لوازم تزئینی نباید در عرض این جاده قرار بگیرد سعی کنید یک راه کوتاه و مستقیم را تعبیه نمایید تا زمان کمتری برای رسیدن به پذیرایی صرف شود، گرچه این توصیه‌ای برای مطلوب و سهل ساختن رفت‌و‌آمدها در داخل خانه برای افراد نابینا می‌باشد امّا این روش موجب آسایش دیداری و عبور و مرور در دکوراسیون منزل‎تان می‌گردد و شما را در محیط بسته آپارتمان به آزادگی دلپذیری می‎رساند و از این‌همه نظم و راحتی حسابی لذّت خواهید برد.

 

نفس زندگی!

طبق معمول برای طراوت بخشیدن به محیط منزل می‌بایست از گیاهان بهره برد امّا این بار با توجه بیشتر!؟! گل‎ها باید بدون خار و تیزی برگ‎ها باشند و برای آنکه حس خوبی به فرد نابینا هنگام لمس کردن آنها بدهد باید بسیار لطیف و ظریف باشند خصوصاً از عطر خوش و دل‌انگیزی هم برخوردار باشند همانند عسلک، بومادران، رزماری، شمعدانی و همچنین سیکلامن برای سهولت در نگهداری و آبیاری گل‎ها می‌توانید از سنسور هشدار دهنده آبیاری بهره ببرید که معمولاً سر آنها به شک قورباغه می‌باشد و دو پایه بلند و نازک مثل سنجاق دارند که در داخل خاک فرو می‌روند و وقتی خاک خشک می‌گردد صدای هشدار دهنده‌ی آن خبر می‌دهد که گلدان به آب احتیاج دارد.

 

چاشنی خاص‎تر شدن

برای به وجد آوردن میهمانانی که به منزل‎تان می‌آیند کافیست رنگ یکی از البسه‌هایی که انتخاب می‎کنید. با رنگ دکوراسیونتان ست شود همانند شال خانم‎ها و لباس آقایان که با رنگ کوسن‌ها یا زمینه‌ای از رنگ مبلمان ست گردد بدین گونه خودتان نیز قسمتی از جاذبه دکوراسیون محسوب می‌شوید.

 

زنده و نفس‎دار

افراد نابینا ارتباط بهتر و بیشتری با طبیعت برقرار می‎کنند شاید یکی از دلایل آن به نوعی زنده و طبیعی بودن آنهاست که با استفاده از حس بویایی، لامسه، شنوایی و حتی چشایی هنگام خوردن میوه‌ها می‌توانند زندگی را در آنها دریابند مثل لمس کردن درختان، صخره‌ها و شنیدن جریان آب در مسیر آبشار و رودخانه‌ها بدین سبب تا می‌توانید لوازم و اثاثیه‌تان را از جنس طبیعت همچون چوب و سنگ انتخاب نمایید و از مواد مصنوعی و صنعتی پلاستیکی دوری گزینید.

 بیشتربخوانید:

اهمیت استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه

 

 

با دل‌وجان بیندیشید

این طرز تفکر که چون کسانی که از ناحیه چشم صدمه دیده‌اند و دیگر قادر به دیدن نیستند پس نیازی به نورپردازی مناسب ندارند اشتباهی بسیار بزرگ محسوب می‎شود، زیرا سیستم ارگانیسم بدن نیازمند به نور است همانند زمانی که نور مستقیم آقتاب موجب می‌شود تا بدن توانایی ساخت ویتامین D را در بدن بدست آورد فقط نباید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید زیاده‌روی کرد زیرا عوارض پوستی متعددی را به همراه خواهد داشت، نکته مهم و قابل‌توجه این است که دکوراسیون افراد نابینا را باید زیباتر، روشن‎تر، مجلل‌تر و همچنین مملو از حس زندگی طراحی کرد بنابراین سعی نکنید با چشمانی بینا محل زندگی افراد نابینا را ساده، تاریک و تهی از احساس پایه‌گذاری شود.

 

نفس زندگی!

طبق معمول برای طراوت بخشیدن به محیط منزل می‌بایست از گیاهان بهره برد امّا این بار با توجه بیشتر!؟! گل‎ها باید بدون خار و تیزی برگ‎ها باشند و برای آنکه حس خوبی به فرد نابینا هنگام لمس کردن آنها بدهد باید بسیار لطیف و ظریف باشند خصوصاً از عطر خوش و دل‌انگیزی هم برخوردار باشند همانند عسلک، بومادران، رزماری، شمعدانی و همچنین سیکلامن برای سهولت در نگهداری و آبیاری گل‎ها می‌توانید از سنسور هشدار دهنده آبیاری بهره ببرید که معمولاً سر آنها به شک قورباغه می‌باشد و دو پایه بلند و نازک مثل سنجاق دارند که در داخل خاک فرو می‌روند و وقتی خاک خشک می‌گردد صدای هشدار دهنده‌ی آن خبر می‌دهد که گلدان به آب احتیاج دارد.

 

برچسب ها: دکوراسیون، افراد نابینا، طراحی دکوراسیون تعداد بازديد: 1493 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز