Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:18

24
مرداد
طراحی راهبرهای ایمن برای افراد سالخورده

طراحی راهبرهای ایمن برای افراد سالخورده

كليك كنيد.

لابراتورهای زیادی وجود دارند که در آنها پیش بینی می شود که مغز انسان چگونه درخواست‌های پیچیده را بازآرایی می‌کند. به گفته برایان ریمر، درهنگام دور شدن از دنیای واقعی  متوجه می شوید که چه عاملی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کند. هنگامی که اتومبیل های مدل T خط تولیدشان را در دترویل ثبت کردند ایمن ترین تجهیزات در خودروها باعث شد تا از راننده در برابر تصادفات حفاظت کند. برایان ریمر و همکارانش در موسسه تحقیقاتی ماساچوست کمبریج (MIT)ایده ی متفاوتی را مطرح کردند . تمرکز آنها بیشتر بر روی بهبود عملکرد فردی است که هدایت خودرو را بر عهده دارد.با توجه به این که سن رانندگان اتومبیل افزایش یافته است، اکثر افراد سالخورده ای که رانندگی می کنند از بیماری های مزمن رنج می برند و در توجه خود هنگام رانندگی به تعادل در رقابت خود با سایر خودروها هم فکر می کنند. ریمر این طور بیان می کند: با توجه به تحقیقات آزمایشگاه آجل در موسسه تحقیقاتی MIT یک لابراتوار مهندسی به منظور ترویج ایده های جدید است تا کیفیت زندگی افراد سالخورده و کسانی که از آنها مراقبت می کنند، را افزایش دهد.
پروژه‌ی شرکت  Aware Car تلاشی است تا طراحان کاری کنند تا اتومبیل توانایی راننده را در داخل ماشین حس کند و به راننده کمک کند تا در هنگام خستگی بتواند اختلالات ، استرس و حواس پرتی خود را کاهش دهد تا عملکرد رانندگی بهبود یابد. نمونه اولیه این طرح توسط لینچلن ام کا اس ساخته شد که مجهز به چندین دوربین و سنسورهایی بود که می توانستند حرکات چشم ،ضربان قلب، فشار خون  و میزان تنفس راننده را در بین دیگر عوامل   پیگیری کنند. لینچلن در این باره می گوید :اکنون به فکر راهکارهایی هستیم تا از داده هایی استفاده کنیم که راننده را بر انگیزد تا عملکرد رانندگی اش را تقویت کند.
تحقیقات تمرکز بر دوران سالخوردگی
محققان با قوانین متفاوتی به دنبال این راهکار هستند تا افراد سالخورده زندگی سالمی داشته باشند . در آینده نزدیک، گروه ساینس کریرز نمودارهایی از بررسی تحقیقات بر سلامت افراد سالخورده از جنبه ژنتیکی ،جامعه شناسی و روان شناسی خواهند پرداخت .
ریمر طرز فکر منحصر بفردی راجع به پیشرفت فن آوری دارد که در کار خود عوامل انسانی را شریک می داند. لیندا انکیو بویل پروفسور دپارتمان مهندسی دانشگاه سیتله واشینگتون و همکار ریمر این طور بیان می کند : اتومبیل ها پیشرفته تر می شوند ولی نه به این معنا که قابلیت های نامحدود  برای بکارگیری و درک آن دستگاه را داشته اید. بین توانایی در طراحی و درک محدودیت های انسانی تعادلی وجود دارد که برایان حقیقتا به این تعادل دست یافته است.
بررسی عوامل انسانی
ریمر این طور بیان می کند که در اواخر دهه 90 بود که زمینه عوامل انسانی در بخش حمل ونقل افزایش پیدا می کرد .به همین دلیل مشکل استفاده از وسایل حمل و نقل در ذهن من خطور کرد و افراد فقط در این فکر بودند که تنها مکالمات تلفن همراه می تواند باعث اختلالات رانندگی شود. او در ادامه می گوید: ما به بررسی سیستم حمل و نقل می پردازیم چون می خواهیم بدانیم که افراد چطور با تکنولوژی در ارتباطند . استفاده از سنسورهایی که حرکات چشم راننده را در مسیر جاده دنبال می کنند باعث شد تا مکالمات تلفن همراه، نیاز شناختی رانندگان را افزایش دهد. هنگامی که رانندگان تمرکز خود را به سمت جلو معطوف کرده اند، نمی توانند درهنگام گفتگو با تلفن همراه، در مسیر خود به پیرامون خود توجه کنند.
تحقیقات ریمر این طور نشان می دهد که در هر صورت افزایش سن نقش مهمی در میزان اختلالات دارد . این اختلالات ممکن است به دلایل متفاوتی به وجود آید اما تمامی رانندگان که با تلفن همراه صحبت می کنند صرف نظر از میزان سنشان ، دچار این اختلالات می شوند. ریمر پس از اتمام تحصیلات خود به گروه تحقیقاتی ایجلب پیوست و بر روی شبیه سازهای  پیچیده رانندگی فعالیت می کرد .پس از مدت کوتاهی شروع به فعالیت در زمینه‌ی سیستم های کنترل شرکت Aware car   نمود.
درک و توجه به راننده ی خودرو
ایجاد یک سیستم ثابت گردآورنده داده یک عامل تعیین کنننده برای کمک به ارزیابی رانندگان سالخورده است تا توانایی های آنها را بهبود بخشد . کهولت سن یک رویداد باینری و دیجیتالی نیست و افراد یک روز جوان و یک روز پیر نیستند .تغییر در قابلیت ها باعث می شود تا به درک محیط پیرامون خود بپردازید و طوری به آنها عکس العمل نشان دهید که به آهستگی روی دهند و با قابلیت تغییر در هنگام تندرستی افزایش میابند . بعنوان مثال فعالیت های ریمر بیانگر این مطلب است که یک فرد هفتاد ساله ی عادی سالم تر از یک فرد شصت ساله ای است که استعداد بیشتری برای ابتلا به دیابت فشار خون بالا دارد .
ریمر از یک سیستم واقعی اکتساب داده ها برای این خودرو استفاده کرده است. او در این باره می گوید : مشکل کنونی ما ایجاد یک راهکاری است تا به راننده اخطار دهیم که کیفیت رانندگی فرد ضعیف است و او را برانگیزیم تا به رانندگی خود بهبود بخشد.برای مثال ممکن است خودرو زمانی به راننده اخطار دهد که راننده از خط عبور کرده و بی هدف در حال حرکت است و یا سنس کند که یک راننده احساس خواب آلودگی دارد و باید دمای داخل اتومبیل تغییر پیدا کند تا راننده هوشیار باشد.
فعالیت و همکاری در بخش صنعت
سیستم آشکارساز وضعیت راننده ای که ریمربرای شرکت Aware Car طراحی کرده است باعث شده که در صنعت خودروسازی نیز فعالیت داشته باشد. درهنگام فعالیت با شرکت خودروسازی فورد، به بررسی این موضوع پرداخت که می تواند  تنش خودرو را با سیستم پارک اتوماتیک کاهش دهد و این ایده را نیز عملی ساخت .او همچنین با چندین شرکت دارو سازی نیز فعالیت کرده که به بررسی رفتارهای رانندگی جوانانی پرداخته که اختلال و کاستی توجه دارند یا کسانی که در حین رانندگی و به دلایل مختلف دچار وهم و خیال می شوند.

تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز