Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 15:30

3
اسفند
مصرف صحیح و تولید در بازارهای شهرداری

مصرف صحیح و تولید در بازارهای شهرداری

كليك كنيد.

ایجاد و احداث میادین میوه و تره‌بار شهرداری در سطح شهر علاوه بر مزیت‌هایی چون فراهم نمودن شرایط برای خرید آسان، کاهش سفرهای درون‌شهری، تنظیم بازار، رفاه شهروندی و... دارای مزیت‌هایی است که جزء لایه‌های پنهان کار به شمار می‌آید.
مزیت‌هایی چون اصلاح الگوها یا ترویج فرهنگ خرید و فروش، فرهنگ صحیح مصرف و اصلاح فرهنگ تولید جزیی از لایه‌های پنهان مزایای این بازارها محسوب می‌شود که در صورت تداوم و ارزش نهادن باعث ایجاد تحولی در فرهنگ خرید و فروش، مصرف صحیح و تولید خواهد شد.
معمولاً الگوی صحیحی برای خرید و فروش‌های روزمره خانوار وجود ندارد و برخی فروشندگان سطح شهر خود را منضبط و تحت نظارت نمی‌دانند و با هر وضعیتی از نظر کیفی و کمی اقدام به فروش کالاهای خود می‌نمایند که این موضوع باعث ایجاد بی‌نظمی‌ها و مشکلات گسترده در زمینه خرید و فروش شده و تبعات نامطلوبی را به همراه دارد. از جمله آنها می‌توان به گران‌فروشی، کم‌فروشی، بدفروشی و... اشاره کرد. این موضوع در مقوله ارزاق عمومی و مایحتاج اساسی خانواربه سبب حساسیت خانوار و مبایعه زیاد اهمیت دوچندانی می‌یابد.
با توجه به اینکه سهم گسترده‌ای از میوه و تره‌بار و ارزاق عمومی مورد استفاده شهروندان از طریق بازارهای شهرداری تأمین می‌گردد این بازارها از جایگاه ویژه‌ای برای فرهنگ‌سازی برخوردار بوده و می‌توانند تاثیرگذار باشند.
فعالیت‌هایی چون بکارگیری ابزار توزین دیجیتال و کالیبره و یا به تعبیری ترازوهای تحت نظر استاندارد، تهیه اتیکت قیمت کالاها به صورت روزانه و در معرض دید مشتری قرار دادن، پوشش ظاهری مناسب و یکسان غرفه‌داران و فروشندگان، ارائة فاکتور خرید کالا به خریداران، گواهی عدم سوءپیشینه و گواهی سلامت بهداشتی برای غرفه‌داران و... حقی را برای شهروندان متصور و تا حدودی آنان را با حقوق شهروندی در زمینه خرید کالا آشنا می‌گرداند و خود نوعی اصلاح الگوی خرید و فروش به‌شمار می‌رود که فرایند دادوستد شهروندی را الگودهی کرده و با کاستن مشکلات برخی تبعات ناگوار را مرتفع سازد.
تکریم مراجعان بازارها یکی از اصول وضع‌شده برای بازارهای شهرداری می‌باشد. ارائه میوه و تره‌بار مرتب و دست‌چین شده ذائقه شهروندان را به این سمت و سو سوق می‌دهد که استفاده از میوه و تره‌بار دست‌چین شده و سورت شده را حق خود بدانند و این نوعی اصلاح الگوی مصرف به‌شمار می‌رود.
با توجه به زندگی شهرنشینی و ضیق وقت شهروندان، یکی دیگر از مشکلات پیش رو در فرهنگ مصرف، کمبود زمان است که در این زمینه شهرداری سعی بر آن دارد تا با ایجاد اینگونه بازارها با کارکرد محله‌ای شهروندان بتوانند با صرف زمانی اندک مایحتاج خود را از یک مکان نزدیک به محل اقامتشان خریداری نمایند و از هزینه‌های سنگین حمل و نقل کاسته شود.
تلاش برای اصلاح فرهنگ تولید نیز در فرایند تأمین میوه و ارزاق شهروندان از طریق این بازارها مطرح است. هنگامی که شهروندان بتوانند در کنار محصولات تولیدشده در فرآیند معمولی تولید، محصولاتی با کیفیت‌تر و با قیمتی مناسب را نیز تهیه کنند، مطمئناً تمایز این دو محصول آنان را به سمت تهیه کالای باکیفیت‌تر می‌کشاند و در نهایت تولیدکنندگان نیز برای تهیه محصولات باکیفیت اقدام خواهند کرد.
یکی از بارزترین نمونه‌های آن عرضه محصولات سالم (که از لحاظ وجود نیترات و مواد سمی دیگر در حد مجاز می‌باشند) در بازارهای شهرداری و هجمه مشتریان برای خرید محصولات است که برآیند آن، تولیدکنندگان را برای تولید اینگونه محصولات تشویق می‌نماید.

تعداد بازديد: 460 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز