Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 15:29

3
اسفند
احداث پل زيرگذر الغدير؛ موثر در كنترل بار ترافيكي شهري

احداث پل زيرگذر الغدير؛ موثر در كنترل بار ترافيكي شهري

كليك كنيد.

حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، بالاترين مرجعي است كه مسئوليت سياست‌گذاري، هماهنگي، برنامه‌ريزي و كنترل عملكرد سيستم حمل و نقل و ترافيك تهران رابرعهده دارد. اين معاونت با توجه به الگوي جامع مديريت استراتژيك، با در نظر گرفتن مأموريت خود كه ساماندهي وضعيت حمل و نقل و ترافيك كلانشهر تهران مي‌باشد و بررسي عوامل داخلي و خارجي تأثيرگذار، به تعيين هدف‌هاي بلندمدت و پس از آن تدوين، ارزيابي و انتخاب استراتژي‌هاي مناسب جهت نيل به آن اهداف پرداخته است. در اين خصوص براي آگاهي از برنامه‌ها و عملكرد در اين حوزه، گفت‌وگويي ترتيب داديم با معاونت محترم حمل و نقل وترافيك شهرداري منطقه 18، جناب آقاي ميلاني عراقي كه در ادامه مي‌خوانيد:
چه برنامه‌ريزي در جهت اجراي سياست‌هاي كلان شهرداري در خصوص حمل و نقل و ترافيك در سطح منطقه 18 صورت پذيرفته است؟
همان‌طور كه مستحضر هستيد سياست‌هاي شهرداري به نحوي است كه بايستي سهم حمل و نقل عمومي تهران را به 75 درصد برساند. ما تا به اين لحظه (شهرداري منطقه 18)، قريب به 60 درصد در اين مقوله پيشرفت داشته‌ايم. از جمله كارهايي كه اين معاونت در راستاي ارتقاي اين وضعيت انجام داده است احداث خط 3 مترو در اين منطقه است كه از شمال‌شرقي تهران و از منطقه ازگل شروع و بعد از گذر از بزرگراه آيت‌ا... سعيدي نهايتا به بزرگراه آزادگان ختم مي‌گردد. در افق دوردست قرار است به فرودگاه امام خميني و اسلامشهر هم ادامه مسير داشته باشد كه انشاء‌ا... بعد از گذراندن اين مرحله، سهم حمل و نقل عمومي در سطح منطقه 18 به ميزان پيش‌بيني‌شده خواهد رسيد.
چه برنامه‌هايي در جهت اجرايي شدن كاهش بار ترافيكي در سطح منطقه انجام گرفته است؟
 افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي به جهت كاهش استفاده عموم از اتومبيل شخصي:
در حال حاضر 244 اتوبوس در 11 خط كه حدود 100 دستگاه نوسازي شده‌اند و حدود 1700 دستگاه تاكسي در سطح منطقه موجود مي‌باشد و به تازگي هم تاكسي بيسيم ويژه بانوان ايجاد گرديده است. يك خط اتوبوسراني شركت تعاوني همكار نيز در اين منطقه فعاليت دارد كه مي‌تواند در كاهش بار ترافيكي منطقه 18 موثر باشد.
با توجه به نقشه جغرافيايي شهر تهران، منطقه 18، منطقه‌اي است كه در ضلع جنوب غربي تهران واقع شده و از ضلع جنوبي به بزرگراه آزادگان، از ضلع شرقي به بزرگراه آيت‌ا... سعيدي، از ضلع شمالي به مسير راه آهن خط تهران- تبريز ختم مي‌شود و يك بخشي از منطقه از شمال تا جنوب، توسط رودخانه كن محاصره گرديده كه باعث شده تا اين منطقه در حالت بن‌بست قرار داشته باشد و دسترسي‌هاي منطقه به خصوص درمواقع بحراني قطع گردد كه خوشبختانه با دورانديشي شهردار محترم منطقه جناب آقاي مهندس مداحي، يك شبكه گسترده‌اي از معابر در دست احداث و يك بخشي هم در دست طراحي مي‌باشد كه شامل:
‌ مسير 35 متري ابراهيم‌آباد كه بلوار معلم را به بزرگراه آزادگان متصل مي‌نمايد.
 مسير 76 متري سعيدآباد از بلوار الغدير تا بزرگراه آزادگان و در ادامه به صورت غير هم‌سطح به بزرگراه تهران- ساوه ادامه مسير داده و از طرف ديگر از طريق غير هم‌سطح و سه دهانه پل، به بزرگراه فتح ارتباط پيدا مي‌كند.
 مسير 45 متري زرند مي‌باشد كه نهايتا به بزرگراه آيت‌ا... سعيدي در نزديكي تقاطع آزدگان مي‌رسد و به صورت غير هم‌سطح وارد منطقه 19 مي‌شود.
با توجه به همين شبكه، متوجه گستردگي بافت بزرگراهي و شرياني در سطح منطقه خواهيد شد.
 مسيرهاي ويژه ديگري كه به لحاظ كاهش بار ترافيكي موثر بوده‌اند خيابان بهرامي است كه از بزرگراه آيت‌ا... سعيدي در نزديكي پل شهرداري منطقه 18 شروع مي‌شود و از ميدان مفتح گذر كرده و وارد خيابان شهيد اكبر حسيني شده و نهايتا به 45 متري بهاران متصل مي‌شود كه قسمت اعظم اين كار هم انجام شده است.
 مسير60 متري خيابان شهيد منصور عمراني كه حد فاصل خيابان شهيد اكبرحسيني و بزرگراه آزادگان قرار گرفته است و تا بلوار الغدير ادامه مسير پيدا مي‌كند.
در ضلع جنوبي خيابان شهيد منصور عمراني مجتمع ايستگاهي مترو قرار گرفته است كه شامل پايانه اصلي مترو مي‌باشد و در اين مجتمع كارواش و تعميرات اساسي خودرو انجام مي‌گيرد.
 پايانه نيمه‌متمركز برون‌شهري حدفاصل ميدان آزادگان به الغدير، خيابان شهيد منصور عمراني و يك سمت هم به بزرگراه آيت‌ا... سعيدي ختم مي‌شود. اين منطقه در واقع عمده مقاصد حمل و نقلي را در طرح تفضيلي داراست، به‌گونه‌اي كه اين پايانه نيمه‌متمركز برون‌شهري، شهرهاي جنوب‌غربي اطراف تهران مثل اسلامشهر و ساوه را سرويس‌دهي مي‌كند و همين طور در جهت اتصال شهرستان‌ها به هم حتي همدان وكرمانشاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در اين منطقه پايانه ميني‌بوسراني، پارك‌سوار خودرو احداث گرديده است.
در حد فاصل ميان آزادگان به الغدير، ورزشگاه 10000 هزار نفري امام رضا افتتاح شده است كه طبيعتا حجم سفر زيادي را چه در مواقع مسابقات وچه در مواقع معمولي و غيرضروري مي‌طلبد كه وجود اين پايانه باعث گرديده تا مسائل حمل‌ونقلي به درون بافت شهري تحميل نشود. اين پايانه در جهت كاهش بار ترافيكي منطقه نيز موثر بوده است.
چه اقداماتي در جهت احداث پاركينگ‌هاي هم‌سطح و طبقاتي انجام گرفته است؟
صرف‌نظر از پاركينگ‌هاي حاشيه‌اي معابر، در سطح منطقه 18 قريب به 20 نقطه را كه زمين‌هاي بايري بودند هم‌سطح‌سازي كرديم و مراحل پاك‌سازي (آسفالت‌شده يا در مرحله تراش آسفالت) و آماده‌سازي را انجام داديم، گارديل و تابلو زده شده و به عنوان پاركينگ‌هاي همگاني در مناطق مسكوني و بافت‌هاي تجاري منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.
 يك پاركينگ طبقاتي هم در بازار آهن توسط بخش خصوصي احداث گرديده است كه مباحث مكان‌يابي و چگونگي طراحي اين پاركينگ آماده شده. ما بيشتر به دنبال مشاركت جو براي همكاري جهت احداث اين پاركينگ هستيم.
در آينده‌اي نزديك 2 پاركينگ ديگر احداث خواهد گرديد كه عبارتند از:
 پاركينگ در تقاطع حيدري و بلوار معلم كه به مرحله گودبرداري رسيده است.
 پاركينگ ديگر در ميدان شهيد مفتح در مجاورت خيابان اكبر حسيني مي‌باشد. اين محدوده يكي از شريان‌هاي مهم مي‌باشد زيرا تمركز قسمت اداري منطقه در اين مكان ديده شده است.
بخش عمده پاركينگ‌هايي كه در منطقه 18 احداث خواهد شد به صورت مسكوني است اما افق طرح به صورت مسكوني- اداري مي‌باشد.
منطقه 18 به سبب وجود ساختمان شهرداري و راهنمايي- رانندگي جذب سفر زيادي خواهد داشت و نياز به پاركينگ‌هاي هم‌سطح در منطقه را دارد. بنابراين «احداث پاركينگ بازار آهن، پاركينگ ميدان شهيد مفتح و پاركينگ در تقاطع خيابان حيدري و بلوار معلم» از ضروريات است. احداث اين سه پاركينگ باعث خواهد شد تا منطقه درآينده با بحران مواجه نگردد.
چه اقداماتي در جهت ايمن‌سازي معابر به خصوص مسيرهاي ويژه معلولين در جهت كاهش تصادفات انجام گرفته است؟
اقدامات در جهت كاهش تصادفات:
 استفاده از تابلوهاي افقي وعمودي كه باعث محدوديت سرعت براي رانندگان خواهد شد.
 استفاده از روكش‌هاي ايمني معابر در عرض تقاطع‌ها كه باعث آساني عبور از تقاطع‌ها مي‌گردد.
 استفاده از پريكن براي عبور از تقاطع‌ها براي عابرين پياده
 استفاده از خط‌كشي‌هاي ارتعاشي تا رانندگان را از حالت خواب آلودگي و يكساني مسير خارج نمايد.
 اصلاح هندسي تقاطع خليج فارس- ابوسعيد
 اصلاح هندسي سه راه زرنان
 اصلاح هندسي سعيدآباد مقابل پاسگاه شادآباد
 چراغ‌هاي ويژه عابر پياده كه مجهز به سيستم هوش باتوم است كه اگر تقاضايي از طرف عابر پياده به آن برسد چراغ‌هاي مسير ويژه خودرو قرمز مي‌شود تا عابر پياده به صورت ايمن از عرض معبر عبور كند و مجددا چراغ مسير براي رانندگان سبز مي‌شود تا زماني كه تقاضاي جديدي به آن داده شود.
 نصب پل‌هاي عابر پياده كه آخرين مورد آن در قسمت بيمارستان شماره 2 خليج فارس در حال احداث است.
 احداث پل عابر پياده در بزرگراه آزادگان كه بخش عمده‌اي از آن نصب گرديده است.
 مكانيزاسيون پل‌هاي عابر پياده كه يك مورد در سال گذشته در چهارراه يافت آباد مكانيزه شد.
اقدامات درجهت ايمن سازي معابر ويژه معلولين و نابينايان:
 استفاده از كف‌پوش‌هاي شياري
 استفاده از كف پوش‌هاي پلاكي در قسمت‌هايي از تقاطع‌ها كه قرار است توزيع سفر انجام شود.
 ‌مناسب‌سازي مسيرهاي ويژه معلولين و سالمندان
 مجهز بودن سر تقاطع‌ها به چراغ‌هاي زمان‌دار كه داراي سيستم ملودي مي‌باشند كه با فشار دادن دكمه برروي سيستم از سبز يا قرمز بودن چراغ راهنمايي اطلاع حاصل خواهند نمود.
در مورد پارك آموزشي شهرداري منطقه 18 و همينطور فعاليت‌هاي اين پارك آموزشي توضيحاتي را بفرماييد؟
منطقه 18 در سال 1383 اقدام به احداث شهرك آموزشي ترافيك نمود و در آبان 1387 به بهره‌برداري رسيد. اين پارك آموزشي در زميني به مساحت 17000 مترمربع و در جنوب پارك قائم مي‌باشد و در دو شيفت صبح و بعد از ظهر پذيراي 200 دانش‌آموز به صورت رايگان مي‌باشد.
محوطه پارك آموزشي شامل:
 معابر شبيه‌سازي‌شده از معابر شرياني و درجه2
 پيست دوچرخه‌سواري
 پل هوايي عابر پياده
 پل روگذر سواره‌رو
 زيرگذر عابر پياده
فعاليت‌هاي آموزشي در شهرك ترافيك:
 تعليم وآموزش علائم راهنمايي و قوانين به صورت تئوري و آشنايي با فوايد آنها به صورت عملي
 ارائه اطلاعات مختصر از اهداف و برنامه‌هاي شهرك ترافيك به كودكان
 سنجش ميزان اطلاعات ترافيكي مراجعه‌كنندگان در حين رانندگي
 سنجش بازخورد فكري آموزش ديدگان در حين رانندگي
 ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري جهت كاهش آلودگي هوا
در مورد پروژه‌ها و برنامه‌هاي آتي معاونت حمل و نقل شهرداري منطقه 18 توضيح دهيد؟
پروژه‌هاي اتمام‌يافته:
 احداث زيرگذر الغدير كه در كنترل ترافيك موثر بوده است. در واقع اين زيرگذر بزرگراه آزادگان را به 45 متري زرند متصل كرد. (عملا شمال به جنوب منطقه از طريق اين زير گذر به هم مربوط شدند).
اين زيرگذر باعث گرديد تا خودروهاي سنگين وارد بزرگراه آيت‌ا... سعيدي نشوند. اين زيرگذر به طول 1700 متر مي‌باشد كه در فروردين‌ماه امسال افتتاح گرديد. اين كار، كار بسيار بزرگي بود.
 احداث مسير دوچرخه‌سواري به طول 2400 متر
 احداث باند تندرو بزرگراه آزادگان، فتح تا ميدان جهاد
 احداث شهرك ترافيك
 احداث رفيوژ زيرگذر نعمت‌آباد
پروژه‌هاي آتي معاونت حمل و نقل شهرداري منطقه 18
 توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي
 تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي به سيستم‌هاي اطلاع‌رساني كه در واقع مديريت ناوگان را به عهده دارد.
 احداث و طراحي معابرجديد
 اصلاحات هندسي و مناسب‌سازي معابر

تعداد بازديد: 572 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز