Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 13:42

26
اردیبهشت
شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا (2)

شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا (2)

پلاک‌‌های خودرو در هنگ کنگ از سیستم بریتانیایی پیروی می‌‌‌کنند یعنی پلاکی که در جلوی خودرو نصب می‌‌‌شود رنگ سفید و پلاک عقب رنگ زرد دارد.

 

این شماره‌‌ها بصورت اتفاقی و با کامپیوتر صادر می‌‌‌شوند. پلاک‌‌های زرد رنگ برای خودروهای سنگین صادر می‌‌‌شوند، پلاک‌‌های آبی برای خودروهای معمولی که چینی هستند صادر می‌‌‌شوند. پلاک‌‌های سیاه رنگ برای اشخاص خارجی که در هنگ کنگ و ماکائو ساکن هستند صادر می‌‌‌شود. در واقع این پلاک برای خودروهایی هستند که بین هنگ کنگ یا ماکائو و خود چین رفت‌وآمد می‌‌‌کنند، یعنی این خودروها دو پلاک دارند یکی برای تردد در هنگ‌کنگ یا ماکائو و دیگر برای تردد در چین.

گرفتن پلاک دوم برای فردی که ساکن یکی از این دو کشور وابسته است ساده نیست، زیرا باید ثابت کند که کار و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در چین دارد.

پلاک‌‌های خودرو در هنگ کنگ از سیستم بریتانیایی پیروی می‌‌‌کنند یعنی پلاکی که در جلوی خودرو نصب می‌‌‌شود رنگ سفید و پلاک عقب رنگ زرد دارد. سیستم شماره‌گذاری شامل دو حرف و چهار رقم می‌‌‌شود که به لاتین نگاشته می‌‌‌شوند. پلاک‌هایی که با حرف AM آغاز می‌‌‌شوند دولتی هستند.

روسیه: دو نوع ثبت پلاک وسایل نقلیه در روسیه به شرح زیر هستند: نوع اول پلاک‌‌های شهری هستند که زمینه سفید با شماره‌‌های سیاه دارند. شماره‌گذاری براساس ترکیبی از حروف و اعداد است و منطقه مورد نظر با عددی در پایان پلاک مشخص می‌‌‌شود. نوع دوم پلاک‌‌های دولتی هستند.

این پلاک‌‌ها نیز زمینه‌‌ای سفید با اعداد سیاه رنگ دارند و تفاوت آن با پلاک‌‌های شهروندی این است که پرچم روسیه در پایان پلاک قرار می‌‌‌گیرد.

اروپا: در کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پلاک‌‌های سفید یا زرد رنگ که فرمت و اندازه مشترکی دارند صادر می‌‌‌شود. البته برخی کشورها عضو این اتحادیه مانند بلژیک همچنان استفاده از پلاک‌‌های قدیمی که سفید رنگ بودند و با حروف قرمز رنگ روی آنها نگاشته می‌‌‌شد را می‌‌‌دهند. همچنین ایتالیا به مالکان خودرو اجازه می‌‌‌دهد که پلاک‌‌های قدیمی را در جلوی خودروی خود وصل کنند اما در عقب خودرو باید از پلاک مطابق فرمت اتحادیه اروپا استفاده کنند.

فرمت مشترکی که در این پلاک‌‌ها بکار می‌‌‌رود، به این صورت است: نوار آبی رنگ در سمت چپ پلاک که نشان اتحادیه اروپا در این قسمت قرار دارد، بعلاوه شماره پلاک مربوط به خودرو که در هر کشوری جداگانه ثبت می‌‌‌شود. حروف روی این پلاک‌‌ها باید سیاه رنگ روی زمینه سفید یا زرد باشند. خودروهایی که این فرمت مورد قبول اتحادیه اروپا را دارند، دیگر نیاز ندارند که کد بین‌المللی یا برچسبی برای سفر بین دو کشور عضو این اتحادیه را روی پلاک‌‌های خود نصب کنند.

کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند مانند سوئیس، نروژ و ترکیه نیز نوار آبی در گوشه سمت چپ پلاک را به رسمیت می‌‌‌شناسند. سبک حروفی که در آلمان مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد به گونه‌‌ای انتخاب شده است که برای مثال حرف O به جای Q اشتباه گرفته نشود. بعلاوه این سبک حروف بهتر توسط دوربین‌‌ها یا دستگاه‌‌های راداری خوانده می‌‌‌شود. پلاک‌‌های دیپلماتیک با حرف CD که در ابتدا یا میانه شماره پلاک قرار دارد، مشخص می‌‌‌شوند.

سیستم شماره‌گذاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمی با هم متفاوت است. بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه از جمله اتریش، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، آلمان، یونان، ایرلند، مقدونیه، مونتنگرو، نروژ، لهستان، رومانی، صربستان، اسلواکی و اسلونی سیستم شماره گذاریشان به این صورت است که ارتباط مستقیمی بین حرف/حروف پلاک و شهر یا منطقه‌‌ای که درآن پلاک صادر می‌‌‌شود، وجود دارد.

برای مثال B در آلمان برای شهر برلین یا BG در صربستان برای بلگراد است. برخی از این کشورها مانند اتریش، آلمان، اسلونی و سوئیس نشان منطقه‌‌ای یا شهرداری شهری که پلاک در آن صادر شده است را نیز روی پلاک حک می‌‌‌کنند. در سیستم شماره‌گذاری فرانسه، ترکیه و روسیه ارتباط غیر مستقیمی بین شماره پلاک و محل صدور آن وجود دارد. بریتانیا از سیستمی استفاده می‌‌‌کند که براساس منطقه و تاریخی که پلاک در آن صادر شده است شماره‌گذاری می‌‌‌شود.

بلژیک، دانمارک، ایسلند، فنلاند، مجارستان، لیتوانی، لوکزمبورگ، هلند، پرتقال، سوئد و بوسنی هرزگوین از سیستمی استفاده می‌‌‌کنند که محل صدور پلاک را نشان نمی‌دهد. ایتالیا، از سال 1999، دو نوار آبی در هر طرف پلاک خودروها اضافه کرده است. در سمت راست دو رقم سالی که پلاک در آن صادر شده است وجود دارد و زیر آن بطور اختیاری دو حرف که کد شهر را نشان می‌‌‌دهد، وجود دارد.

استرالیا: پلاک‌‌ها در استرالیا برای یک وسیله نقلیه صادر شده و معمولا تا پایان عمر آن وسیله با آن همراه هستند، مگر اینکه پلاک دیگر قابل خواندن نباشد که با یک پلاک جدید جایگزین می‌‌‌شود. همچنین اگر خودرو در ایالتی جدید ثبت شود، پلاک جدیدی برای آن صادر می‌‌‌شود. پلاک‌‌های خودرو در استرالیا سیاه رنگ هستند که حروف سفید‌رنگ روی آنها نگاشته می‌‌‌شود.

شماره‌گذاری براساس ترکیبی از حروف و اعداد هستند که برای هر ایالتی دامنه‌‌ای از این ترکیب مشخص شده است برای مثال برای ایالت کوینزلند دامنه OAA000 تا QZZ999 در نظر گرفته شده است. البته با زیاد شدن خودروها درسال‌های اخیر مسئولان هر ایالت مجبور شدند که ترکیب‌‌های جدیدی را در نظر بگیرند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شماره‌گذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پلاک‌‌های زرد رنگ، خودروهای سنگین، خودروهای معمولی، پلاک‌‌های سیاه رنگ، پلاک دوم، پلاک‌‌های خودرو در هنگ کنگ، ثبت پلاک تعداد بازديد: 2831 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز