Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 13:15

25
مهر
نيسان روگه 2013

نيسان روگه 2013

فرمان هیدرولیک و الکترونیکی روگه بیشترین بازخور را در این کلاس ارائه نمی‌دهد و به اندازه مزدا CX-5 سریع و چابک عمل نمی کند، اما عملکرد منطقی و سازگاری دارد.

تحریریه ماهنامه خودرو و خدمات شهری

 

نیسان روگه را می‌توان یکی از ساده‌ترین محصولات نیسان دانست. زیرا به اندازه نیسان جیوک ناهنجار، به اندازه نیسان Z اسپرتی و به اندازه نیسان GT-R همه‌پسند نیست. به عقیده من روگه در سایه نیسان مورانو قرار می‌گیرد و این مدل را به گونه‌ای متفاوت نشان می‌دهد. بنابراین خالی از لطف نیست که این خودرو را بیازماییم. در ادامه نتیجه بررسی این خودرو آورده شده است.

 

قوای محرکه و عملکرد نیسان روگه

در زیرکاپوت روگه هم قوای محرکه ساده‌ای مانند خود این خودرو وجود دارد. این قوای محرکه 5/2 لیتری از نوع خطی چهارسیلندر است که توان خروجی 170 اسب بخار و گشتاور 237 نیوتن متری دارد. نیروی این موتور از طریق جعبه دنده‌ای مجهز به سیستم انتقال نیروی متغیر مستمر(CVT) به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته می‌توان با هزینه‌ای اضافی سیستم چهار چرخ محرک روی آن نیز نصب کرد. این سیستم به طور پیش فرض نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، اما هنگامیکه لغزش در چرخ‌ها مشاهده کند، حدود 50 درصد از نیرو را به محور عقب منتقل می‌کند. 
در آزمونی که من روی این خودرو در شهر و خارج شهر انجام دادم، سیستم کامپیوتری آن رقم 4/23 مایل در گالن را ثبت کرد. این رقم پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی که ارقام 23 مایل در گالن را برای شهر، 28 را برای خارج شهر و 25 را برای سیکل ترکیبی تعیین می‌کنند، قرار گرفته است. 
یکی از نکات قوت سیستم انتقال نیروی روگه جعبه دنده CVT آن است که بی‌نقص و فوق‌العاده کار می‌کند. شتاب‌گیری با این سیستم قوی و با اطمینان است و نیرو را هر زمان و به هر میزان که لازم باشد به چرخ‌ها منتقل می‌کند؛ البته قوای محرکه 5/2 لیتری آن هم در این خصوص بی‌تاثیر نیست. حاصل این دو سیستم این است که این قوای محرکه هیچ گاه از پای در نمی‌آید و همیشه پاسخگو است به گونه‌ای که به جای اینکه نیاز به کم کردن دنده داشته باشیم، می‌توان موتور آن را مستقیما با پدال گاز کنترل کرد. البته صدایی که از موتور خارج می‌شود به تدریج با افزایش دور موتور بیشتر گوش خراش می‌شود. همچنین گشتاور تولیدی آن ناگهانی نیست تا شما را مانند خودروهای الکتریکی به صندلی بچسباند. در مجموع روگه همیشه در پرتوان‌ترین قسمت قوای محرکه قرار دارد تا از توانایی‌های موتور حداکثر استفاده بشود. 
حالت اسپرتی این خودرو دور موتور را در حالت درجا و حرکت تا 500 دور افزایش داده و سبب می‌شود که سیستم انتقال نیروی آن جسورانه تر دور موتور بیشتری را طلب کند. البته لزوما یا به میزان قابل توجهی اسپرتی‌تر ازحالت معمول نیست. 
فرمان هیدرولیک و الکترونیکی روگه بیشترین بازخور را در این کلاس ارائه نمی‌دهد و به اندازه مزدا CX-5 سریع و چابک عمل نمی کند، اما عملکرد منطقی و سازگاری دارد. 
در مجموع ماهیت روگه در جاده نیست، بلکه در خیابان‌های مملو از چاله شهر قدرت مانور دارد. این خودرو می‌تواند سخت‌ترین دست‌اندازها را به راحتی بپیماید در حین اینکه ثبات خودرو به خوبی حفظ می‌شود. البته ناهمواری‌های زیاد همچنان صدای زیادی به داخل کابین منتقل می‌کنند. 

 

خصوصیات کابین و ایمنی نیسان روگه

نیسان روگه SV خودروی کاملا مجهزی است که امکاناتی از جمله امکان اتصال بلوتوث برای سیستم صوتی و هندزفری تلفن همراه، سوئیچ بدون کلید هوشمند، دکمه استارت و صندلی‌های برقی راننده بطور استاندارد در این تیپ آن وجود دارند. البته امکاناتی مانند دوربین دید محیطی در تیپ SL به جای دوربین دید عقب جایگزین شده است. این سیستم دید کاملی از عقب خودرو از طریق چهار دوربینی که در عقب آن نصب شده است به راننده می‌دهد. همچنین با هزینه 3900 دلاری این تیپ می‌تواند مجهز به صفحه نمایش 5 اینچی و سیستم راهبر ماهواره‌ای بشود. سیستم صوتی شرکت بوزه(Bose) هم که تعداد بلندگوها را به هشت عدد در این خودرو افزایش می‌دهد بطور آپشن روی آن قابل نصب هستند. بعلاوه در این تیپ سیستم کنترل هوا ترموستات خودکار داشته و صندلی‌ها و فرمان روکش‌های چرمی دارند. چراغ جلوها هم از لامپ‌های زنون HID و سیستم روشن/خاموش خودکار برخوردار می‌گردند. 
با این حال نقایصی در این خودرو نیز وجود دارد که باید به آن اشاره شود. صفحه نمایش 5 اینچی که نقشه و دید از عقب خودرو را ارائه می‌دهد باید در قسمت پایین داشبورد قرار می‌گیرد که این حالت برای افراد مبتدی مناسب نیست. در واقع موقعیت خودرو سبب می‌شود که نتوان بدون چشم برداشتن از جاده به صفحه نمایش نگاه کرد. همچنین این صفحه نمایش کوچک کیفیت تصویر مناسبی از عقب خودرو ارائه نداده و تشخیص خطوط توسط آن به راحتی صورت نمی‌گیرد. با این حال در مجموع این دوربین‌های اضافه به میزان قابل توجهی ایمنی را افزایش داده و پارک دوبل را راحت‌تر می‌کند. 
نقطه ضعف دیگر سیستم راهبری این خودرو عدم وجود سیستم سخنگو است که اسامی خیابان‌ها را برای شما بازگو کند. در نهایت هم روگه سیستم صوتی و بلوتوث A2DP را کم دارد. البته ورودی صوتی جانبی این سیستم این نقیصه را جبران کرده است. 
در مجموع نیسان روگه از تیپ پایه S با قیمت 22.310 دلار شروع شده یعنی تیپی که بهترین فناوری بکار رفته در آن ورودی‌های آنالوگ است. در تیپ‌های بالاتر SV و SL با قیمت 28.650 دلار هم تودوزی و هم تجهیزات همانطور که ذکر شد بیشتر می‌شوند. بعلاوه با صرف هزینه 1.300 دلاری می‌توانید سیستم چهار چرخ محرک را نیز روی آن نصب کنید. 
با توجه به آزمونی که روی مزدا CX-5 هم انجام دادم به این نتیجه رسیدم که روگه قدرت و گشتاور بیشتری داشته و مجهز به سیستم CVT است که به بهره‌گیری از این نیرو وگشتاور زیاد کمک می‌کند. روگه از مزدا در بزرگراه‌ها با ثبات‌تر و در مقابل باد ایرودینامیک بهتری دارد. با این حال مزدا به دلیل فرمان و سیستم تعلیق اسپرتی‌تر در جاده‌ها بهتر عمل می‌کند. در مجموع در مقایسه این دو خودرو می‌توان گفت که مزدا چابک‌تر و با انرژی‌تر است، اما غالب خریداران ارزش بیشتری در روگه می‌بینند. در جدولی که در ادامه ملاحظه می‌کنید مشخصات و خصوصیات روگه به اختصار آورده شده است.

 

خصوصیات فنی نیسان روگه

مدل    نیسان روگه
تیپ    SV  با سطح امکانات SL
قوای محرکه    5/2 لیتر، چهار سیلندر، CVT، دیفرانسیل جلو یا بطور آپشن چهار چرخ محرک
مصرف سوخت    شهر 23، بزرگراه 28، ترکیبی 25 مایل در گالن
مصرف سوخت در عمل    4/23
سیستم راهبری    سیستم راهبری برپایه کارت SD
پشتیبانی بلوتوث    بله
سی دی خوان    تک سی دی
پشتیبانی از ام پی تری    ورودی 5/3 میلی‌متری آنالوگ، اتصال یواس‌بی و آی‌پاد
سیستم صوتی    سیستم صوتی پرمیوم بوزه
سیستم‌های کمکی راننده    دوربین دید محیطی در عقب 
قیمت پایه     650/28 دلار

 

برچسب ها: نیسان، نيسان روگه 2013، خصوصیات فنی نیسان روگه، خصوصیات کابین و ایمنی نیسان روگه، قوای محرکه و عملکرد نیسان روگه تعداد بازديد: 823 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز