تا به حال به اين موضوع فكر كردهايد، روزي سوار خودرويي باشيد كه بتوانيد بدون نگرانی برای تامين سوخت مورد نياز آن در حركت باشيد. اگرچه استفاده از منابع انرژي جايگزين در خودروها توانسته است بسياري از محدوديتهاي كمبود انرژيهاي حاصل از سوختهاي فسيلي را از ميان بردارد اما اين كه بتوانيم از يك منبع تجديدپذير و نامتناهي كه براي هميشه و در هر جايي امكان دسترسي به آن وجود دارد براي تامين سوخت مورد نياز حركت خودروها استفاده كنيم، رويايي است كه ساخت خودروهاي خورشيدي زمينه مناسبي را براي تحقق آن فراهم ساخته است.
البته فقط بحث انرژیها جایگزین نیست، گاهی خودروهایی طراحی و ساخته میشوند که آدم را یاد فیلمهای تخیلی میاندازد. مثلا خودرویی که در جاده در حال حرکت است و ناگهان با فشار یک کلید تبدیل به هلیکوپتر میشود و به قلب آسمان پرواز میکند. یا حتی درون آب میرود و نقش یک قایق حرف گوش کن را بازی میکند.
به طور کلی، باید بگوییم انسانها همیشه در حال واقعیت بخشیدن به رویاها و تخیلات خود هستند؛ هر چه قدر هم که شگفتانگیزتر، جذابتر! در این مطلب نیز خودروهایی را انتخاب کردهایم که شاید وجودشان برایتان جالب باشد.
خودروي جنگي با قابليت پرواز
ارتش آمريكا قصد ساخت خودروی جديدي با قابلیت تبديل شدن به بالگرد را دارد. کارتون زیبای کارآگاه گجت یادتان هست؟ دستهای پر توان برسید به داد این ناتوان؛ اکنون این خودروی مفهومی قرار است همان کارهایی را بکند که ماشین گجت انجام میداد. فرماندهان ارتش آمريكا معتقدند كه اين خودرو آمريكايي كه با تيغههاي روتور و بال تكميل شده ميتواند تعداد زيادي از سربازان در حال جنگ را جابجا كند.
اين خودرو احتمالا ساختاري شبيه خودروي نظامي چندمنظوره «هاموي» براي گشتزني روي زمين دارد اما قادر است با فشار دكمهاي در موقع اضطرار به بالگرد تبديل شود. با وجود اين خودرو، نيروهاي آمريكايي میتوانند در صورت نیاز با تبديل خودرو به بالگرد با سرعت از مهلكه بگريزند. اين خودرو همچنين زمان انتقال مجروحان را كاهش و شانس زنده ماندن آنها را افزايش ميدهد.
آژانس برنامههاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي پنتاگون، برنامهاي 41 ميليون پوندي براي ساخت يك خودرو نظامي پرنده كه قابليت انتقال چهار مامور را داشته باشد، بر پا كرده است. اين خودرو كه براي محافظت از سرنشينان آن از گلوله به زره كامپوزيتي، بمب و موشك مجهز است ميتواند 280 مايل در زمين يا در آسمان سفر كند.
اين خودروی عجیب و هیجانانگیز همچنين قادر است مانند جتهاي هريير نيروي دريايي سلطنتي به صورت عمودي بلند شود و بنشيند. همچنين به دليل برخورداري از كنترل پرواز خودكار، يك خلبان آماتور نيز قادر به راندن آن است.
نمونه اوليه اين خودرو تا سال 2015 میلادی برای استفاده نظامی آماده میشود.
تاکسی برای 2020
شرکت volkswagen آلمان این خودروی زیبا و بامزه را برای تاکسیهای درون شهری سال 2020 میلادی طراحی کرده است. این خودرو، تغییر پذیر و انعطافپذیر است و همه بخشهای خارجی آن که مانند یک پازل به هم متصل شدهاند، قابل حذف و اضافه هستند. به طوری که میتوان آن را به خودرویی برای حمل و نقل مسافر یا خودروی خانواده تبدیل کرد. این خودرو سبز با نیروی باتری کار میکند و سرعت، اندازه و همه آیتمهای دیگرش برای تردد درون شهری طراحی شده است. این ماشین که CTC نام دارد توسط آقای Stefan Mathys و در یک تیم چهار نفره طراحی شده است.
هالو؛ خودرویی برای زمین، دریا و هوا
یک طراح انگلیسی خوشذوق خودرویی طراحی کرده است که هیچ مانعی نمیتواند مانع از حرکت آن شود. خودرویهالو میتواند به هواپیما، هلیکوپتر و قایق نیز تبدیل شود و به سادگی به بیشترین سرعتهای ممکن دست یابد.
طراحان تاکنون خودروهایی طراحی و ساختهاند که به قایق، هواپیما و حتی هلیکوپتر هم تبدیل میشوند؛ به این ترتیب چرا نتوان خودرویی ساخت که بتواند به همه این وسایل تبدیل شود؟
همین سوال، فیلیپ پالی انگلیسی را به فکر طراحی خودروی مفهومی هالو انداخت. اما قبل از آنکه نگاه دقیقتری به این خودرو داشته باشید، بدانید که این خودرو مفهومی جداشونده دارای قسمتی مرکزی است که بدون تغییر باقی میماند و قسمتهای دیگر به دور آن میچرخند. این بخش مرکزی به سادگی به وصلهها و ابزارهای دیگر متصل میشود که به نوبه خود، ایدهای منحصربهفرد و فوقالعاده است.
این خودرو که دارای چهار صندلی است، از موتوری ترکیبی بهره میبرد و میتواند به حداکثر سرعت 500 کیلومتر در ساعت برسد و تا 1127 کیلومتر نیاز به سوختگیری نداشته باشد. شتاب این خودرو بسیار بالاست، به طوری که رسیدن از سرعت صفر به 100 کیلومتربرساعت آن فقط 3/2 ثانیه به طول میانجامد. در صورتی که وصلههالو 120 متصل شود، خودرو به یک هواپیمای جت تبدیل خواهد شد. هالو 120 دارای دو موتور توربوفن Pratt and Whitney TF30-P-100 است که هر کدام نیروی پیشران 9/76 کیلونیوتن را تولید میکنند.
زمانی که این هواپیما در حالت پسسوز قرار بگیرد، قدرت رانش موتورها به 112 کیلونیوتن میرسد. هواپیمایهالو میتواند به حداکثر سرعت 2 ماخ (2 برابر سرعت صوت یا حدود 700 متر بر ثانیه)، برد 6 هزار و 756 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی 66 هزار پا (20هزار متری) دست پیدا کند.
البته در روزهایی که صاحبان میلیاردر این خودرو عجله نداشته باشند، میتوانند به سراغ وصلههالو 46 بروند و خودروی خود را به هلیکوپتر تبدیل کنند. دو صندلی جلوی این خودر در آن زمان جایگاه خلبانان خواهد بود و در این حال مسافران میتوانند به سادگی در عقب هلیکوپتر نشسته و از پرواز لذت ببرند. در این حالت این هلیکوپتر میتواند به سرعت 185 نات، برد 833 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی 4هزار و 572 متری برسد. در نهایت زمانی که شما بخواهید از روی آب عبور کنید باید به سراغ وصلههالو 22 بروید. در این حالت دو موجشکن مخصوص این اطمینان را میدهند که قایق شما هیچگاه در حین حرکت دچار مشکل نخواهد شد.
طراحی خاص این قایق ما را به یاد قایق مفهومی و لوکس Strand Craft 122 میاندازد. بیشترین سرعت آن بین 55 تا 66 نات و برد قایق تا 2222 کیلومتر پیشبینی شده است.
پالی در این باره میگوید: «طراحی این خودرو با هدف گسترش مرزها برای کارخانههای خودروسازی است تا محدودیتها در این زمینه کمرنگتر شود. در طول دهه آینده تمایل برای ساخت این گونه خودروها افزایش پیدا خواهد کرد. در حالی که زیرساختارهای راههای جهانی محدودیتهای زیادی در آینده خواهند داشت رقابت در عرصه هوایی بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت».
Biom؛ خودرويي که مانند گياه رشد ميکند
طرح جديد خودروي بنز ميتواند خودرويي باشد که شايد همه انسانها آرزوي داشتنش را داشته باشند. خودرويي که به گفته شرکت سازندهاش در کارخانه توليد نميشود بلکه قطعات مختلف آن از دانههاي گياهي رشد ميکند؛ البته تا چند نسل آينده. خودروي «Biom» که طرح ابتدايي آن در رقابت جنجالي طراحي خودروي لسآنجلس به نمايش گذاشته شده است بيشتر به خودروهايي شباهت دارد که در سري جنگهاي ستارهاي ديده ميشدند. Biom چهار سرنشينه است و صندليهاي آن به شکل الگوي الماس در کنار يکديگر قرار داده شدهاند.
شگفت انگيزترين بخش درباره Biom اين است که بنز اعلام کرده است خودروي جديدش نه در کارخانه، بلکه از دانههاي گياهان رشد ميکند.
شايد در ابتدا اين گفته کمي غيرمعقول به نظر بيايد اما مطمئن باشيد توضيحات بيشتر کارخانه بنز نيز نميتواند شدت شگفت انگيزي اين ايده را کاهش دهد: در ساخت بخشهاي مختلف Biom که وزن آن در حدود 394 کيلوگرم تخمين زده شده، از دانههاي درختاني استفاده خواهد شد که به واسطه مهندسي ژنتيکي ميتوانند به شکل قطعات خودرو رشد کنند و سوخت آن نيز مادهاي به نام نکتار زيستي 4534 است، ماده اي که هيچ آلودگي زيست محيطي به وجود نميآورد. پوششهاي پارچه اي Biom نيز نسوج کاملا زيستي خواهند بود که باز هم از دانههاي گياهي تراريخته رشد خواهند کرد و در ميان جاده، تنها محصول جانبي که از کارکردن موتور اين خودرو به وجود ميآيد، اکسيژن خواهد بود.
دانههايي که رشد آنها اين خودرو را به وجود خواهد آورد در لابراتوارها کشت داده میشوند و فيبرهاي زيستي نام دارند. این فیبرها از فلز و پلاستيک سبک وزنتر و مستحکمتر از فولاد هستند. با اين حال جالب است بدانيد که محصول نهايي، يعني خودروي کامل Biom به صورت زيستي کاملا تجزيهپذير است؛ زماني را تصور کنيد که خودروهاي فرسوده به صورت خود به خود به طبيعت بازگردند.
به گفته شرکت بنز، بخش داخلي Biom از يک DNA که روي ستاره جلويي بنز قرار دارد رشد میکند و بخش خارجي آن از دانهاي که روي ستاره پشتي قرار دارد، شکل خواهد گرفت.
ستارههاي بنز در هر يک از اين بخشها مطابق با سليقه مشتريان دستکاري ژنتيکي ميشوند و خودرو زماني که کدهاي ژنتيکي آن با کپسول دانهها ترکيب ميشود، آغاز به رشد ميکند. همچنين چرخهاي خودرو نيز از چهار دانه مجزا رشد خواهند کرد.
به نظرتان اين طرح کاملا تخيلي و غير ممکن ميآيد؟ شايد اين طور باشد، اما خواسته اصلي رقابت طراحي خودرو در لسآنجلس، تفکر و تصور فراتر از حد منطق است که Biom نيز اين شرط را به خوبي رعايت کرده است.
خودروی شناور
شرکت فولکس واگن در میان ایدههای جدیدی که در پروژهای به نام «خودروهای مردم» ارائه شدهاند، متوجه طرحی شگفتانگیز شد، این طرح به اندازهای توجه شرکت را به خود جلب کرد که برای نمایش آن فیلم کوتاه ویدیویی را از آن روی یوتیوب منتشر کرد.
طرح «خودروی شناور» شاید به جذابی خودروی پرنده مشهور فیلم «بازگشت به آینده» نباشد، اما قطعا میتواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. در این فیلم ویدیویی زوجی نمایش داده میشوند که مشتاقانه درون اتاقکی به شکل «یو-یو» با درهایی شفاف مینشینند و سپس با آن پروازی کوتاه انجام میدهند تا نشان دهند سفرهای درون شهری در آینده به چه صورت خواهند بود.
این خودرو تنها 60 سانتیمتر تا 120 سانتیمتر از زمین ارتفاع میگیرد و با استفاده از شبکهای از جادههای الکترومغناطیسی میتواند خود را از نقطهای به نقطه دیگر برساند. مانورپذیری این خودرو ظاهراً بسیار بالا است زیرا به راحتی میتوان آن را به نقطه دلخواه هدایت کرد.
این طرح که یکی از طرحهای ارسالی «پروژه خودروی مردم» شرکت فولکس واگن است، ظاهری شبیه به یک صفحه بزرگ دارد که میتواند دو سرنشین را به همراه خود حمل کند. راننده برای هدایت خودرو باید از ابزاری «جوی-استیک» مانند برای حرکت دادن خودرو به هر زاویه و سمتی استفاده کند. در این پروژه بیش از33 میلون نفر به عنوان بازدیدکننده و بیش از 119 هزار نفر به عنوان شرکت کننده حضور داشتند.
خودروی موسیقی و سوئیچ هوشمند
دو ایده که به عنوان ایدههای رتبه دوم و سوم انتخاب شدند «خودروی موسیقی» و «سوئیچ هوشمند» نام دارند در نمایشگاه خودروی چین 2012 میلادی، به نمایش گذاشته شدند. سوئیچ هوشمند از نمایشگری با وضوح تصویری بالا و لمسی برخوردار است که میتواند از طریق شبکه نسل سوم آخرین اطلاعات درباره میزان سوخت، وضعیت آب و هوا و ایمنی خودرو را در اختیار راننده قرار دهد. راننده همچنین میتواند با استفاده از دریافت تصاویر ماهوارهای در زمان حقیقی از وقوع تصادف در جاده جلوگیری کند.
خودروی موسیقی نیز به دیودهای نوری ارگانیکی مجهز است که به واسطه آنها رنگ بدنه خودرو به همراه تغییر موسیقی که در درون خودرو در حال پخش شده است، تغییر پیدا میکند.
سیستمهای خودکار ایمنی اطراف خودروی شناور را تحت نظر گرفته و در صورت وقوع شرایط بحرانی کنترل خودرو را به عهده خواهد گرفت. همچنین حسگرهای فاصله این خودرو را از برخورد با دیگر موانع باز میدارند. این خودرو هیچ نوع آلودگی از خود ایجاد نمیکند.
XL1 هر 100 کیلومتر یک لیتر سوخت مصرف میکند
XL1 یک خودروی مفهومی از نسل سوم سری خودروهای «یک لیتری» شرکت فولکسواگن است. این خودرو در هر یکصد کیلومتر فقط یک لیتر سوخت مصرف میکند.
این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی قطر رونمایی شد. بدنه تمام کربن، سیستم انتقال نیروی بهینه، طراحی کاملا آیرودینامیک و وزن 795 کیلوگرمی XL1 باعث میشود این خودروی هیبریدی تنها در هر 100 کیلومتر 9/0 لیتر سوخت دیزلی مصرف و در هر کیلومتر تنها 24 گرم دی اکسید کربن تولید کند.
باتری قابل شارژ این خودرو امکان رانندگی تا 34 کیلومتر برای هر بار شارژ را نیز امکان پذیر میکند.
این خودرو که بهینهترین خودروی جهان در حال حاضر است دارای شتاب صفر تا صد 9/11 ثانیه است.
این خودرو تنها یک طراحی مفهومی است اما فولکسواگن میگوید نسل بعدی خودروهای بهینه این شرکت براساس فنآوری «1 لیتری» ساخته میشود.
رانندگی روی شن، یخ و آب!
یک طراح ۲۱ ساله چینی به نام «یوهان ژانگ» فارغالتحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه شیهوا خودرویی را طراحی کرده که قادر است روی هر سطحی حرکت کند. این خودروی شگفت انگیز که «فولکس واگن آکوا» نام دارد و در حال حاضر تنها طرح مفهومی آن ارائه شده یک خودروی اسپورت با چهار فن پر قدرت است.
آکوا میتواند با حداکثر سرعت ۶۲ متر بر ساعت در روی جادهها، یخ، شن و حتی بر روی آب حرکت کند. پنجرههای عریض بالای صندلیهای جلویی «آکوا» اجازه میدهند که سرنشینان از چشمانداز پانورامیک مناظر اطراف لذت ببرند.
براساس گزارش دیلی میل، این خودرو از فناوریهایی که در حال حاضر در دسترس قرار دارند بهره میگیرد و از یک پیل سوختی هیدروژنی برای تامین انرژی دو موتور خود استفاده میکند.
این طراح جوان در این خصوص توضیح داد: «هیچ چیز بهتر از سفر با خودرویی که بتواند روی هر سطحی حرکت کند نیست. امیدوارم که روزی آکوا به یک ابَر خودروی واقعی تبدیل شود و در اختیار همه قرار بگیرد».
این خودروی مفهومی کاملا زیستی برنده جایزه خودروی CDN چین شده است. موضوع این رقابت که اسپانسر آن را شرکت آلمانی فولکس واگن به عهده داشته است «خودروی فرا جاده ای چینی» بود.
اطلاعات خودرو روی شیشه مقابل راننده
شرکت اتومبیلسازی بیامدبلیو نسل جدیدی از HUD را به صورت تمام رنگی روی شیشه BMW 3 Series در سال آینده میلادی به کار خواهد گرفت.
HUD یا به طور کامل Head-up Display، به هر نمایشگر شفافی که اطلاعات را به گونهای نمایش بدهد که نیاز نباشد شما جهت نگاهتان را تغییر بدهید، گفته میشود. این عبارت در واقع از نمایشگرهای مخصوص هواپیماهای جنگنده آمده است. آنجایی که خلبانها اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه مقابل جنگنده میبینند و برای دیدن اطلاعات سرشان همچنان بالا میماند. چرا که در یک جنگنده با آن سرعت پرواز، خلبان فرصت لازم را ندارد که سرش را برای جستجوی اطلاعات پایین بیاورد.
با وجودی که این فناوری ابتدا در صنایع نظامی مورد استفاده قرار گرفت اما کم کم در حال باز کردن راه خودش در زندگی روزانه ماست. با دیدن اطلاعات ضروری و مهم روی شیشه مقابلتان، میتوانید با داشبورد خودرو خداحافظی کنید چرا که تقریبا همه چیز را همان بالا و روی شیشه میبینید. قرار است روی نمایشگر جدید علاوه بر اطلاعات اساسی مانند سرعت و تنظمیات، چیزهایی مانند اطلاعات جاده و راههای فرعی، سیستم تشخیص عابر پیاده و هشدارهای امنیتی هم وجود داشته باشد.
در حال حاضر برای داشتن این HUD باید یکهزار و 300 دلار هزینه اضافی علاوه بر قیمت خودرو بپردازید. اما کمکم و با فراگیر شدن این فناوری میتوان امیدوار بود که آن را روی خودروهای دیگر هم ببینیم.
بد نیست بدانید در حال حاضر، مدلهای اولیهای از این فناوری به صورت محدود در برخی اتومبیلها به کار رفته است.