عقربههای چند لایه
یک گام مانده به کیلومترهای سه بعدی
همیشه نمایش موارد مختلف مورد نیاز راننده روی کیلومترها و آمپرهای خودرو امری دشوار در طراحی به حساب میآید و شرکتهایی مانند شرکت جانسون همواره در راستای بهبود این ساختار گام برداشتهاند. آخرین محصول این شرکت ساختار کیلومترها و آمپرهای خودرو را تا حد زیادی به ساختار سه بعدی نزدیک کرده است. این نمایشگر بر اساس لایههای مختلف و وضعیت عمق دید عمل میکند و به اینترتیب راننده با نگاه کردن به یک کیلومتر در شرایط و زوایای مختلف موفق به دیدن موارد متعددی میشود. به اینترتیب اجرای یک عقربه گرافیکی واقعی در اختیار کاربر است که بر اساس شرایط مختلف، اطلاعات خاصی را به ما ارائه میکند. برای مثال، در شرایطی که ماشین شما به خودروی جلویی بیش از حد نزدیک باشد شما در این کیلومتر با هشدار مربوط به احتمال تصادف روبرو خواهید شد. نمایشگر در این وضعیت لایه مربوط به این عمل را با بالاترین وضوح به نمایش در میآورد و راننده به طور قطع آن را خواهد دید زیرا کنتراست و شفافیت موارد دیگر نیز کم شده و تنها برای موارد مورد اجرا با افزایش نور و کنتراست روبرو خواهیم شد تا خواندن متن یا نشان هشدار به راحتترین وجه توسط راننده ممکن باشد. این طراحی نوین به طور قطع نشان دهنده تاثیر سه بعدی سازی بر آینده این قطعات است.
سیستم خنک کننده گازهای خروجی موتور
سیستم خنک کننده گازهای خروجی به کاهش خروج آلایندهها از اگزوز ماشین کمک میکند.
کاهش آلایندههای خروجی خودرو به عنوان یک ابزار افزایش فشار روی سازندگان موجب شده است تا شرکتهای خودرو سازی به صورت جدی به فکر کاهش آلایندههای خودروی تولیدی خود باشند. یکی از راهکارهای انجام این موضوع قرار دادن یک محفظه فشرده سازی و کاهش گاز خروجی در دهانه اگزوز است. این امر منجر به کاهش تولید گاز اکسید نیتروژن میشود. فلسفه اصلی این نوآوری به محفظه احتراق داخلی خودرو بازمیگردد. با توجه به اینکه گازهای تولید شده در این محل به هیچ عنوان قابلیت تغییر ندارند و میبایست برای مهیا سازی محیط برای احتراق بعدی به خارج از این محفظه انتقال یابند، در این میان نحوه این انتقال میتواند تاثیر مستقیمی در تولید گاز اکسید نیتروژن داشته باشد. به اینترتیب که میزان تلفیق هوا و سوخت و نحوه ورود هر کدام از آنها در خودروهای بنزینی موجب کاهش مصرف سوخت و عدم ایجاد نسبت درست موجب ایجاد آلایندهها و خروج آنها به همراه هوای بازدم احتراق خودرو خواهد شد، این محصول با جایگزین کردن قطعه تنظیم کننده این نسبت با قطعهای به میزان سی درصد کوچکتر از ابعاد فعلی عملکردی در همان حد را ارائه میدهد. به اینترتیب میتوان از این فناوري حتی در خودروهایی که فضای اندکی در موتور خود دارند استفاده كرد. در حال حاضر شرکت تویوتا به عنوان یکی از نخستین مشتریان این محصول با شرکت سازنده قرارداد خرید امضا كرده است و شرکت دنزو به عنوان سازنده این محصول تصمیم به عرضه جهانی آن گرفته است.
فنرهای پلاستیکی
کاهش یک کیلویی وزن فنر و ارايه عملکرد مشابه با فنرهای فلزی از جمله مهمترین قابلیتهای این مدل از فنر است.
در راستای بالارفتن درخواست برای خودروهای سبک، سازندگان به تولید قطعاتی با وزن کمتر و سبک روی آوردهاند. یکی از این قطعات فنر بندی خودرو است. شرکت آئودی به همراه شرکت خلاق SOGEFI توانستهاند با کمک پلاستیک فیبری تقویت شده، فنر بسیار سبکی را تولید کنند. این فنر در مقایسه با فنر به کار رفته در خودروی آئودی A4 ،40 درصد سبکتر است و بدنه ضخیمتری دارد که موجب بهبود کارایی این فنر نسبت به سایر مدلها میشود. ساختار اصلی این فنر از چند فیبر شیشه بلند تشکیل شده است که به یکدیگر تنیده و به رزین اپوکسی آغشته شدهاند تا بر ریو این بدنه فیبرهایی با زاویه 45 درجه پیچیده شدهاند تا به فنر در تحمل فشارهای کششی و تنشی کمک کنند.
در فرآیند ساخت این فنر به طرز قابل توجهی در مصرف انرژی صرفهجویی میشود. زیرا برای ساخت فنر فلزی، به 450 تا یکهزار درجه سانتیگراد حرارت نیاز است و در ساخت این نوع فنر به هیچ عنوان به ایجاد حرارت نیاز نخواهیم داشت. علاوه بر آن، به هیچ عنوان به ایجاد لایه محافظ پوسته نیاز نیست. در آزمایشهای انجام شده توسط شرکت آئودی، یک خودروی مجهز به این نوع فنر توسط یک راننده عادی به مسافت 300 هزار کیلومتر به کار گرفته شد که نتیجه حاصله رضایت بخش بود. این فنر برای نخستین بار در سال جاری میلادی روی خودروی اسپرت برقی Audi R8 e-Torn نصب ميشود و در سال 2013 میلادی نیز به بازار جهانی راه خواهد یافت.