مدل جدید آئودی A6 به پیروی از نسلهای پیشین خود ویژگیهایی از یک خودروی بیابانی ارائه میدهد که در نوع خود بینظیر است. از ویژگیهای مثبت این آئودی میتوان به کیفیت و بهبود فوقالعادهای که در آن داده شده است، اصلاحات ظریف در طراحی و موتور قدرتمند اشاره کرد. در مقابل، ویژگیهای منفی آن شامل فرمانپذیری نه چندان مناسب، قیمت بالا نسبت به آئودی A6 Avant و تنظیم نامناسب قسمتهایی از سیستم تعلیق میشود.
طراحی خارجی
آئودی سعی کرده است که ویژگیهای خاص برند خود در این کلاس از خودرو که چندان سابقهای در آن ندارد را از دست ندهد. قسمت انتهایی آن کمی بالا آمده تا خصوصیت بیابانی آن بهتر نشان داده شود. حتی گلگیرهای برآمدهای میتوان برای آن سفارش داد که هم رنگ بدنه رنگ بشود و خصوصیت بیابانی بودن آن را افزایش بدهد. آئودی در طراحی این خودرو نسبت به جزئیات برند خود محدودیتی نداشته و آرم خود را همانند همیشه به صورت کرومی بر روی جلوپنجره آن حک شده است.
طراحی داخلی
طراحی داخلی نقطه قوت این آئودی است. آئودی A6 بیابانی فضایی کاملا راحت و کارا را برای سرنشینان خود فراهم میکند. استفاده از تودوزی چرمی میلانو و مواد پلاستیکی نرم و مرغوب از جمله ویژگیهای زیبایی شناختی در طراحی داخلی این خودرو هستند. این خصوصیت در کنار نوارهای آلومینیومی که با ظرافت و دقت خاصی در تودوزی بکار رفتهاند کامل میشود. البته در خصوص ارگونومی این آئودی میتوان سوالاتی را مطرح کرد. برای مثال بهتر بود که دکمههای فن و تهویه هوا را در جای بهتری قرار میدادند. البته تمامی دکمهها به دقت در کنار یکدیگر قرار داده شدند و میتوان فناوریهای پیشرفتهای مانند نقشه گوگل بر روی سیستم ناوبری، فناوری دید در شب و سیستمهای استریو پیشرفتهای مانند بنگ اند اولافسن را بر روی آن نصب کرد.
ویژگیهای کارکردی
صندوق عقب این آئودی با فضای 565 لیتر با قرار گرفتن صندلیها در جای خود و 1680 لیتر در حالت تاشدن صندلیها فضای بسیار فراخی را برای قرار دادن بارها به راننده ارائه میدهد. این فضا مملو از توریها و ریلها است که میتوان آنها را به راحتی در این فضا عوض کرد تا اشیا را به بهترین حالت در آن قرار داد. فضای اتاق این خودرو برای چهار سرنشین بسیار راحت است که با کمی جابجایی سرنشینان میتوان سرنشین پنجم را نیز در صندلیهای عقب جای داد. همچنین بواسطه امکاناتی مانند حسگرهای پارک جلو و عقب پارک کردن این خودرو مانند آب خوردن است. اگر این حسگرها جوابگوی شما نباشند، میتوانید سیستم تاپ ویو آن را فعال کنید. این سیستم از دوربینهای خاصی بهره میگیرد که نگاه دقیقتری از اطراف خودرو به راننده داده و قرار دادن خودرو در تنگترین مکانها را بسیار راحت میسازد.
سواری و فرمانپذیری
سیستم تعلیق بادی این آئودی را میتوان از داخل اتاق تنظیم کرد تا مطابق حالت مدنظر و سطح جاده تنظیم شود. حالت اسپرتی آن استحکام قابل توجهی به خودرو داده و ناراحتیهای منعکس شده جادههای سخت را تعدیل میکند. حالت راحت آن کمی متعادلتر است و حجم خودرو کمتر در کنترل است و ارتعاشات عمودی روی دست اندازها احساس شده و خودرو گردش بیشتری در پیچها به خود میگیرد. در واقع سیستم تعلیق این خودرو به گونهای است که ارتفاع آن در جادههای سخت بالا میآید تا نوسانات ناشی از دست اندازهای جاده به کابین منتقل نشود. به واسطه سیستم چهارچرخ محرک، این خودروی بیابانی بسیار باثباتتر در پیچها عمل مینماید. علی رغم اینکه فرمانپذیری این خودرو کمی مشکل دارد اما امکانات آن به گونهای تنظیم شده است که در همه نوع شرایط جاده و آب و هوا ثبات و راحتی یکسانی به راننده و سرنشینان بدهد.
عملکرد
برای اینکه به این خودروی جسور توان لازم برای حرکت داده شود، خط موتور این خودرو به سه نوع دیزلی و یک نوع بنزینیV6 به حجم 3 لیتر، محدود شده است. تمامی این سه نوع موتور دیزلی قدرت لازم برای حرکت در جادههای بیابانی را به این خودرو میدهند، علاوه بر اینکه مصرف سوخت بسیار کمی دارند. سطح پایین این موتورها و اقتصادیترین آنها 201 اسب بخار قدرت دارد. این موتور قادر به دادن شتاب صفر تا 100 به این خودرو که وزن 1900 کیلوگرمی دارد در کمتر از 7.5 ثانیه است. موتور دیگر آن قدرت 245 اسب بخار دارد و تعادل بین قدرت و اقتصادی بودن را حفظ میکند و نسبت به قدرت آن مصرف متعادلی دارد. موتور سوم دیزلی آن که مجهز به توربوشارژر است 313 اسب بخار قدرت دارد که بهترین شتابگیری و حرکت را به این خودرو میدهد. درضمن موتور 306 اسب بخاری بنزینی نیز سرعت قابل توجهی دارد اما باید به آن نیروی بیشتری وارد کرد. البته این موتور نسبت به موتورهای دیزلی صدای کمتری دارد. به غیر از موتور توربو دیزلی که با جعبه دنده هشت سرعته معمولی کار میکند، تمامی این موتورها با جعبه دنده هفت سرعته اس ترونیک خودکار مجهز به کلاچ دوقلو این خودرو را به حرکت در میآورند.
هزینههای بهره برداری
نبود موتوری چهار سیلندر در خط موتورهای این خودرو به معنای آن است که این مدل از آئودی با آئودی آوانته A6 از لحاظ هزینههای استفاده برابری نمی کند. یعنی آئودی باید بیشتر سعی کند که این مدل را از لحاظ مصرف سوخت و گسیل دی اکسید کربن بهینه نگاه دارد. به واسطه استفاده از آلومینیوم در بدنه آن این خودروی بیابانی 70 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به نسل قبلی دارد که یکی از ویژگیهای بهینه سازی آن است. بعلاوه سیستم توزیع روغن برحسب تقاضا و احیای انرژی ترمز از جمله سیستمهایی هستند که هدر رفت انرژی در خودرو را به کمترین میزان ممکن میرساند. همه موتورهای این آئودی مجهز به سیستم توقف – حرکت هستند و میتوان استفاده کمتر از نور چراغهای الای دی را برای خودرو تنظیم کنید. در مجموع گسیل دی اکسید کربن موتورهای این آئودی بین 159 تا 206 گرم در کیلومتر متغیر است که نسبت به رقبای این خودرو مانند ولوو XC70 برتری دارند.
ایمنی
از لحاظ ایمنی این خودرو رتبه 5 را در رتبه بندی ایمنی NCAPو در زمینه ایمنی سرنشینان کودک و بزرگسال بیشترین رتبه را کسب کرده است. این رتبه ایمنی به واسطه سیستم پیشگیری از تصادف pre-sense، سیستم دید در شب و سیستم تشخیص عابرپیاده بدست آمده است. همچنین چسبندگی به جاده و فرمانپذیری فوق العاده آن به کمک سیستم کنترل ثبات پیشرفته طراحی شده توسط آئودی بدست آمده است.
تجهیزات و امکانات
سیستم ناوبری که دادههای آن روی کارت حافظه ذخیره میشود، ارتباط بلوتوثی تلفن همراه، صندلیها با روکش چرمی میلانو، چرخهای آلیاژی 18 اینچی، همه علاوه بر زیبایی، راحتی را برای سرنشینان فراهم میکنند. بستههای آپشن متعددی برای این خودرو نیز عرضه شده است. سیستم کنترل کروز تطبیقی، سیستم کنترل خروج از لاین و سیستم نمایش نقاط کور از جمله سیستمهایی هستند که بطور آپشن میتوان روی این خودرو نصب کرد. بعلاوه فناوریهایی که برای راحتی میتوان بطور آپشن روی آن نصب کرد شامل دوربین دید عقب، سوئیچ بدون کلید و صندلیهای برقی دارای حافظه میگردند.