حقیقت تلخ در مورد بوگاتی ویرون این است که این خودرو برای حرکت در جادههای این دنیا بسیار سریع است. این خودرو را نمیتوان در جادههای معمول آمریکا تست کرد. برای چرخ زدن با یکی از این بوگاتیهای فوق سریع باید به جادههای باز شرق کیپ تون در افریقای جنوبی سفر کنید.
هنگامیکه این بوگاتی را روشن میکنید، صدای غرش موتور آن مانند صدای رعد و برق است و در واقع به شما پیش از تجربه واقعی سرعت، حس آن را میدهد. چند دقیقه بعد صدای کنار رفتن هوا توسط اگزوزهای بوگاتی شنیده میشود، و این بار صدای موتور کمی متفاوت است و با به حرکت درآمدن موتور 4400 پوندی صدایی مانند صدای موتورهای جت به گوش میرسد.
این ویرون که از نوع گراند اسپرت ویتس است ثابت کرده است در طی سفر چند هزار کیلومتری در دور جادههای خشن و خشک آفریقا از لحاظ مکانیکی، ترمودینامیکی و ایرودینامیکی میتواند عملکرد خوبی را ارائه دهد.
این نمونه اولیه از بوگاتی ویرون 2013، ویتس نام دارد. روی آن 300 دستگاه تست دما و دو دستگاه جمع آوری کننده داده یکی بین دو صندلی جلو و دیگری در جلوی پای سرنشین نصب شدهاند.
ویتس تنها یک گراند اسپرتی که موتورهای قوی تر دارد نیست. بلکه تجربه رانندگی با آن فوقالعاده است. در هیچ یک از ویرونهای قبلی به اندازه ویتس قدرت موتور ملموس نیست. حتی در صورتیکه سقف آن بسته باشد میتوان هر نفس توربوشارژرهای آن را حس کرد و تمام صدای غرش و زوزه قوای محرکه آن را به وضوح شنید.
با شتاب تقریبی 4/2 ثانیه از صفر تا صد و حداکثر سرعت 410 کیلومتر بر ساعت، ویتس سریعترین رودستر محسوب میشود. اما این خودرو را نمیتوان خودروی جاده محسوب کرد، در واقع باید اقرار کرد که خودروهای اسپرت دیگری هستند که میتوانند شتابگیری سریعتری داشته و فرمانپذیری بهتری را ارائه دهند. اما ویتس سریعترین خودروی روبازی است که کسی میتواند سوار آن شود. به واسطه سقف بسیار کوچک آن، دریچههای هوای دقیق در سرتاسر بدنه و مسدود کنندههای هوایی که بطور آپشن میتوان در پشت صندلیهای آن نصب کرد، لرزش در بدنه به حداقل خود رسیده است. در واقع تا سرعت 250 کیلومتر در ساعت براحتی میتوانید با راننده صحبت کنید بدون اینکه او نیاز داشته باشد فشار زیادی روی پدال گاز آورده و کنترل دقیقی روی خودرو داشته باشد. اگر بیش از این نیز بخواهید سرعت را بالا ببرید، بوگاتی باز مشکلی ندارد و بدون اینکه به موتور آن فشاری بیاید، شتاب گرفته و سرعت آن زیاد میشود؛ در حالیکه خودروهای اسپرتی مانند پورشه 911 در این سرعتها به سختی کار میکنند. البته در نزدیک سرعت 400 کیلومتر بر ساعت جنگی بین قدرت موتور و فشار هوا صورت میگیرد.
بوگاتی سیستم تعلیقهای خاصی برای ویرون 2013 ویتس طراحی کرده است. این بهبود سیستم تعلیق شامل کمک فنرهای جدید با سوپاپهای سریعتر که فنرها را نرمتر میکند، میشود. نتیجه این بهبود این است که ما هیچ لرزشی در جلوی خودرو که در نمونه سوپر اسپرت مشاهده میشود، را احساس نمیکنیم. بعلاوه حتی در سرعتهای بالا و جادههای پر دست انداز هم میتوان با چند انگشت فرمان را کنترل کرد.
در مجموع با توجه به بهبود ویژگیهای رانندگی و سواری، گراند اسپرت ویتس نه تنها قدرتمندترین و سریعترین رودستر است بلکه بهترین بوگاتی ویرون تاکنون نیز بشمار میرود.