سكوت و آرامش صبحگاه با صدايي كاملاً پرطنين و رعدآسا بهم ميخورد. نگاهها به آن سوي خيابان جلب ميشود.هواي سرد زمستاني سبب شده تا براي گرم كردن خودرو حدود 30 الي 45 دقيقه خودرو را در حالت سكون و روشن قرار بدهيم. سيستم اگزوز خودرو كه صدايي بسيار زياد اما پرطنين دارد زير پايتان را ميلرزاند.
اين بار نوبت به ملاقات با گاو وحشي ايتاليا ميرسد.
LP640 ظاهري عضلانيتر و اسپرتتر دارد. در طراحي خودرو خطوط ملايم و تن و تيز به چشم ميخورد. مورسيهلاگو پس از Face Lift در سال 2006 با نام LP640 از ابتداي سال 2008 وارد بازار شد. LP640 براي كساني كه در داستان قرار ندارند چندان تفاوتي با مورسيهلاگو معمولي ندارد. اما با كمي ريزبيني تغييرات ظاهري را متوجه خواهيم شد. در قسمت جلو وروديهاي هواي طرفين سپر از حالت مستطيلي به ذوزنقهاي تغيير پيدا كردهاند و سپر نيز با طراحي جديد نمايان شده است.
در قسمت كناري رينگهاي 18 اينچ سفارشي Hrmera در كنار تايرهاي Pirelli-PZEROCORSA در ابعاد 245/35ZR18 (جلو) و 235/30ZR18 (عقب) به همراه ركابهاي اسپرت پهن ابهت خاصي را به خودرو بخشيده است. مخصوصاً زماني كه در موتور و درهاي قيچيشكل را باز ميكنيد اين ابهت دو چندان ميشود. مورسيهلاگو معمولي در قسمت عقب داراي دو ورودي اگزوزدر طرفین سپر بود كه در مدل LP640 به يك ورودي چند ضلعي در وسط سپر و دیفیوزر تبديل شده است و صدايي جذابتر و طنيناندازتر توليد ميكند. ديگر تغييرات در بخش چراغها به چشم ميخورد، نمونه معمولي مورسيهلاگو از چراغهاي ساده برخوردار است اما نمونه LP داراي چراغهاي پيشرفته LED با طرحي جديد كه در نمونه كانسپت استوك به چشم ميخورد، استفاده شده است.
در همين قسمت نيز ديفيوزر جديد به همراه دو ورودي هواي مثلثي در طرفين سپر براي خنككردن رادياتورها قرار دارد كه عمدهترين تغيير در همين قسمت به چشم ميخورد. در موتور مورسيه لاگو در دو نوع شيشهاي و فلزي به انتخاب مشتري نصب ميشود كه نمونه مورد آزمايش از نوع فلزي بود.
در قسمت عقب نيز يك دوربين كوچك جهت حركت راحتتر با دنده عقب نصب شده است كه در طول آزمايش زماني كه از دنده عقب استفاده كرديم LCD به هيچ عنوان تصوير پشت خودرو را نشان نميداد. استفاده از شاسي لولهاي از جنس فولاد با مقاومت بالا به همراه مواد كامپوزيتي و استيل باعث شده تا وزن كلي مورسيهلاگو LP640 به 1690 كيلوگرم برسد. بعد از بررسي ظاهري و گرم شدن كامل خودرو آماده ميشويم تا آزمايش فني را آغاز كنيم. مثل هميشه به همراه راننده حرفهاي كه خودروهاي فراواني نظير SLR مكلارن، لامبورگيني مورسيهلاگو و گالاردو، آئودي R8، فراري F430، پورشه كاررا GT، مرسدسبنز CL63AMG، دوج وايپر و... را رانندگي كرده است.برنامه را شروع ميكنيم.
براي ورود به كابين دستگيرههاي در را كه همانند آستون مارتين ونتيج به صورت الاكلنگي است فشارمی دهیم. دستگيره را كمي به سمت بالا بكشيد، اما براي بالا بردن در بايد نيروي بيشتري وارد كنيد. از نماي بيرون، كابين براي شما تنگ و كوچك به نظر ميرسد، ولي زماني كه وارد كابين ميشويد فضاي دور از انتظار را ملاحظه ميكنيد.براي سوار شدن حتماً مراقب سرتان باشيد تا با در اثبات نكند. سوار و پياده شدن براي كساني كه اولين بار سوار مورسيهلاگو ميشوند كمي دشوار است.كابين همانند ظاهرخودرو اخمو و خشن است، با اين تفاوت كه در برخي از قسمتها رگههايي از اسپرتبودن به چشم ميخورد.
زماني كه بر روي صندليهاي اسپرت قرار ميگيريد به خاطر گودي و ارتفاع زياد به سختي قادر هستيد جلوي خودرو را ببينيد. صندليها به خوبي شما را در برگرفته است،اما سفت بودن صندليها به شما نشان خواهد داد كه صندليهای گالاردو نرمتر و راحتتر هستند.
.برخي قسمتها نظير داشبورد، غربيلك فرمان، ستونها و قسمت كناري صندليها از چرم طبيعي تهيه شده است. در داخل كابين تودريها، بخش میانی صندلي ، كف پاييها، ديواره كناري كنسول از جير تهيه شده است كه با رنگ زرد بدنه هماهنگي خاصي دارد. كنسول مياني، پدالهاي تعويضدنده پشت فرمان، بخش كوچكي از غربيلك فرمان، ترمز دستي، قاب دور صفحه كيلومترشمار و قاب دور كليدهاي سمت چپ راننده از فيبركربن تهيه شده است.
در بالاي كنسول مياني دو دريچه تهويه هوا قرار دارد، در پايين آن عبارت Lamborghini بر روي درپوش سيستم تهويه حك شده است كه با كشيدن آن به سمت بالا ميتوانيد سيستم تهويه مطبوع را تنظيم كنيد. در همين قسمت سيستم صوتي و تصويري استريو كنوود با قابليت پخش فايلهاي DVD، MP3 و WMA به همراه يك مانيتور 5/6 اينچي لمسي قرار دارد.
بر روي كنسول مياني نيز شما قادر هستيد آينههاي برقي جانبي و ارتفاع خودرو را تنظيم كنيد. همچنين ميتوانيد در صورت لزوم سيستم TCS را غيرفعال كنيد. براي آنكه عمل خنككاري پيشرانه در ترافيك و روزهاي گرم راحتتر صورت گيرد ميتوانيد به كمك دكمه قرار گرفته بر روي كنسول مركزي هواكشهاي پشت شيشههاي جانبي را باز كنيد. دكمههاي انتخاب حالت رانندگي (اسپرت و لغزنده، برفي) بازكن در باك سوخت، جمعكن آينهها، چراغ هشداردهنده و بالابر شيشهها نيز در همين قسمت به چشم ميخورد.
دستگيرههاي داخلي در نيز شبيه به جاسيگاري است اما با كشيدن يك طرف به سمت بالا در باز ميشود. نوبت به رانندگي ميرسد، سوئيچ را در جاي مخصوص قرار داده و پيشرانه را روشن ميكنيم.
صدايي كاملاً پرطنين درون كابين را به لرزه انداخت. وجود پيشرانه در عقب و سيستم اگزوز باعث ميشود زماني كه درون كابين قرار داريد صدايي فراتر از حد تصور را بشنويد.
براي حركت بعد از تنظيم صندلي توسط اهرمهاي دستي كناري و تنظيم آينهها ترمز دستي را خوابانده، پدال تعويض دنده در سمت راست فرمان را فشار ميدهيم. مورسيهلاگو داراي يك جعبهدنده شش سرعته سكوئنشال است. زماني كه شما پدال دنده را فشار ميدهيد همانند اين است كه در ماشينهاي با گيربكس دستي كلاچ را گرفته و دنده يك را درگير ميكنيد در اين مدت تا گاز ندهيد خودرو حركت نميكند. به همين خاطر در كوچكترين ترافيك براي كاهش استهلاك صفحه كلاچ مورسيهلاگو، بايد جعبهدنده رادر حالت خلاص قرار دهيد. براي خلاص نمودن جعبهدنده بايد به طور همزمان هر دو پدال پشت فرمان را فشار دهيد.
. پس تا به اينجاي كار با كمال خونسردي و بدون هيچ دلهرهاي رانندگي خود را ادامه ميدهيم. نكته ديگري كه بايد در حين رانندگي با مورسيهلاگو LP640 به آن توجه كرد صداي سيستم صوتي است.
شما براي گوش دادن به موسيقي موردنظر خود حتماً بايد صداي آن را افزايش دهيد يا آنكه سرعت خودرو را كاهش دهيد، زيرا صداي سيستم اگزوز و پيشرانه سمفوني جداگانهاي را براي شما ایجاد می کند. از همان ابتداي حركت شتاب باورنكردني اين هيولا شما را در صندلي فرو ميبرد، تعويض دنده در همان دورهاي آغازين (3000- 4000) صورت ميگرفت تا صداي زوزه پيشرانه و سيستم اگزوز براي ديگران آزارهنده نباشد. اما باز هم در چنين دورهايي صدايي كاملاً متفاوت به گوش ميرسيد.
ارتفاع خودرو با سطح زمين به كمتر از چهار بند انگشت ميرسيد اما عبور از ناهمواريها چندان مشكلي را براي خودرو ايجاد نميكند. نامرغوببودن آسفالت خيابانها و اتوبانها باعث ميشد تا كابين بيش از حد به لرزه و كوبش درآيد كه در مدت چند ساعت رانندگي مداوم كلافهكننده است.
لامبورگيني مورسيهلاگو LP640 از يك پيشرانه قدرتمند 12 سيلندر خورجيني برخوردار است كه قادر به توليد 640 اسببخار قدرت در دور موتور 8000 دقيقه و حداكثر گشتاور 660 نيوتنمتر در دور موتور 6000 دقيقه است.اين گاو وحشي ايتاليايي به كمك اين پيشرانه و جعبهدنده دستي خود قادر است ظرف مدت زمان 4/3 ثانيه از حالت سكون به سرعت 100 كيلومتر در ساعت دست يابد و اگر شما رانندهاي حرفهاي هستيد و مكان كاملاً صاف و خلوت سراغ داريد حتماً پيشنهاد ميكنيم تا با حداكثر سرعت 330 كيلومتر در ساعت با اين خودرو رانندگي كنيد و ببينيد كه مناظر اطرافتان چگونه كشيده ميشوند.
در آزمايش رانندگي با لامبورگيني گالاردو اسپايدر توانستيم به سرعت 180 كيلومتر در ساعت دست يابيم اما در اين آزمايش بالاترين سرعتي كه توانستيم به آن دست يابيم 140 كيلومتر در ساعت بود. وجود سيستم چهارچرخ متحرك با اعمال نيروي 30درصدي به جلو و 70درصدي به عقب و ارتفاع1132 ميلي متر از سطح زمين باعث ميگردد تا مورسيهلاگو در تمامي سرعتها چسبندگي و هندلينگ فوقالعادهاي از خود نشان دهد.
از نظر ايمني نيز اين خودرو با تمامي قوانين مطابقت داشته و با استفاده از ترمزهاي خنک شونده سفارشي از جنس فيبركربن سراميك در اندازه 36× 380 ميليمتر با شش پيستون و دو ايربگ براي سرنشينان آرامش را به شما هديه خواهد كرد.
در حين حركت چند باري اقدام به شتابگيري ناگهاني كرديم، خودرو به خوبي از جاي خود كنده ميشد اما در تمامي شتابگيري وزن 1690 كيلوگرمي كاملاً شما را متوجه ميساخت كه خودروي شما داراي اضافه وزن است.ناگفته نماند مرغوبنبودن سوخت مصرفي در كشور براي خودرو كمي مشكلساز است. در حين حركت بسياري از جوانان علاقهمند به خودرو با زدن بوق و چراغ در پشت خودرو باعث ترافيك شدند و كار را براي عكاسي جهت تهيه تصاوير دشوار ساختند.
به همين خاطر با كمي نيش گاز در چند ثانيه از ميان خودروها عبور كردن و به مكاني كاملاً خلوت جهت انجام آزمايشهاي ديگر ميرويم. همانطور كه گفته شد LP640 داراي شتاب صفر تا 100، 4/3 ثانيه است كه اين عدد با چند بار آزمايش گوناگون و در بهترين شرايط (حالت اسپرت جعبهدنده) به 8/3 ثانيه رسيد. مسير صاف و خلوت اين اجازه را به ما داد تا به سرعت 140 كيلومتر دست يابيم كه با نزديكشدن به انتهاي مسير اين پدال ترمز و سيستم ترمزها بود كه وارد عمل شدند و خودرو را به راحتي كنترل و متوقف كرد.
البته در طول مسير رانندگي داخل شهر براي كاهش سرعت بيشتر از معكوس كردن جعبهدنده استفاده ميشد تا پدال ترمز لامبورگيني مورسيهلاگو به عنوان يكي از سوپراسپرتهاي پر مصرف جهان شناخته ميشود. اين خودرو به طور ميانگين در هر 100 كيلومتر 23 ليتر بنزين مصرف ميكند.
اما خودرو مورد آزمايش چنين رقمي را نشان نميداد و ميزان مصرف سوخت در هر 100 كيلومتر را بيشتر از 26 ليتر نشان ميداد، به گفته يكي از دوستان با هر بار تخته گاز ميتوانيد تكان خوردن عقربه بنزين را مشاهده كنيد.
نكته جالبي كه در حين قدم زدن كنار خودرو توجهام را جلب كرد بزرگبودن ورودي هواي ركاب سمت راننده بود كه با كمي دقت از نظر ظاهري نيز با ورودي سمت راست متفاوتتر به نظر ميرسد. دليل اين بزرگي به خاطر وجود مخزن روغن در سمت چپ خودرو بود. بعد از آزمايش چند ساعته و اتمام كامل باك بنزين خودرو را نزد مالك ميبريم.
مورسيه لاگو LP640 باتوجه به ابعاد بزرگ و پهن و ارتفاع كوتاه در ميان ديگر خودروها همانند يك گاو پيشاني سفيد است.