در گوشهاي از سالن نمايشگاه بينالمللي خودروي ديترويت و زير پارچه بزرگ سفيدرنگ، خودرويي آماده رونمايي بود كه به نظر ميرسيد حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشد و البته اينچنين نيز شد.
خودروي مفهومي Cadillac XTS Platinum كه قرار است كمتر از یک سال ديگر، خط توليد آن راهاندازي شود، يكي از خبرسازترين محصولات نسل جديد و فوقمدرن خودروهاي امروزي است كه غوغاي زيادي در ديترويت به راه انداخت تا آنجا كه آمارهاي ثبت شده نشان ميدهند يكي از 3خودروي پرتماشاچي اين نمايشگاه بينالمللي بوده است. شايد توجه به اين نكته نيز جالب باشد كه به گفته يكي از مديران ارشد كاديلاك Cadillac XTS Platinum در حقيقت نوعي خط و نشان براي ديگر شركتهاي رقيب بهشمار ميآيد.
Cadillac XTS Platinum خودرويي غولپيكر و البته باشكوه است كه ميتوان آن را نمونهاي بارز از باز شدن پاي مقوله تاثيرگذاري بصري در دنياي خودروها به حساب آورد. شايد همين چند نكته كافي باشد كه برروي چرم و جير صندلي و قسمتهاي مختلف خودرو با استفاده از پرتوهاي ليزرنمايي از طبيعت ديده ميشود؛ جايي كه تلفيق گلبرگها به گلهاي اركيده زيبا منجر شدهاند. خودروهايي كه دهههاي گذشته در كاديلاك توليد شدهاند، همواره ابعادي فراتر از خودروهاي رايج داشتهاند. اين مشخصه در Cadillac XTS Platinum نيز ديده ميشود، البته اين خودروي هيبريدي، تصوير واقعيت يافتهاي از كارتونهايي است كه در آنها دوشاخهاي از انتهاي خودرو به پريز برق منزل متصل شده است!
محصول پرسروصداي كاديلاك، موتوري 6سيلندري با ظرفيت 6/3 ليتر دارد. از آن گذشته سيستم هيبريدي نيز در اين خودرو نصب شده است كه ميتوان آن را از طريق پريز برق مخصوص شارژ كرد از آنجا كه Cadillac XTS Platinum قابليت حركت صرفا با استفاده از الكتريسيته را نيز دارد، ميتوان از آن به عنوان خودرويي مناسب در سفرهاي كوتاه درونشهري نيز استفاده كرد؛ البته شايد وقتي اين خودرو را در حال حركت ميبينيد، هرگز تصور نكنيد كه با الكتريسيته حركت ميكند.
مديران ارشد كاديلاك اين رويا را در سر ميپرورانند كه Cadillac XTS Platinum در ماههاي آتي به عنوان خودرويي مناسب براي استفادههاي روزمره وارد بسياري از كشورهاي جهان شود. به نظر ميرسد اين پيشنهادي سخاوتمندانه باشد، چون با نگاهي به قابليتها و عملكرد مربوط به آنها ميتوان گفت اين خودرو نهتنها دوستدار محيطزيست، بلكه از حيث مصرف سوخت دوستدار جيب صاحب خود نيز است. اين خودرو در ادامه طراحي و توليد خودروهاي سري پلاتينيوم كاديلاك و به سفارش جنرال موتورز رونمايي شده است. كاديلاك مدعي است Cadillac XTS Platinum همچون مقر فرماندهي شخصي است كه راننده آن احاطه كاملي بر محيط، جاده و البته سيستمهاي داخلي خودرو دارد.
امپراتوري تجهيزات الكترونيك
آنچه در Cadillac XTS Platinum بخوبي پيداست، توجه ويژه به استفاده از طيف گستردهاي از فناوريهاي نوين الكترونيكي است. اين فناوري از سيستمهاي سرگرمكننده گرفته تا مسيريابي و رد و بدل اطلاعات، نماي جالب توجهي به فضاي داخلي آن دادهاند و شايد حتي بتوان مدعي شد راننده آن همچون يك خلبان با انبوهي از سيستمهاي فوقمدرن سروكار دارد.
برايان نسبيت، مديرعامل شركت كاديلاك ميگويد: Cadillac XTS Platinum بيان ديگري از تلفيق فلسفه، علم و هنر است. رانندهاي كه در اين خودرو پشت فرمان مينشيند، عملا كمبودي كه براي يك رانندگي لذتبخش ميتوان متصور شد، احساس نميكند.
به عنوان مثال كليدهاي مخصوص تنظيم صداي پخشكننده موسيقي روي فرمان به گونهاي تعبيه شدهاند كه براحتي و تنها با حركت دادن انگشت شست دست راست و بدون آن كه نياز به برداشتن دست از روي فرمان باشد، تنظيم ميشوند. البته شايد تنها نقص خودرو اين باشد كه در همين قسمت به حال رانندگان چپ دستي كه بيشتر كارهاي روزمره حتي تنظيم صداي پخشكننده موسيقي را با دست چپ انجام ميدهند، فكري نشده است!
راننده در سرعتهاي بالا با انبوه زنگهاي هشداردهنده كنترل ميشود. افزايش تدريجي سرعت خودرو موجب روشن شدن چراغهاي قرمز و صورتي O-LED ميشود و اين يعني راننده مراقب باش!
جلوهاي از هنر دستدوزي
در خودروهاي مناسب استفادههاي درونشهري كه در اصطلاح به آنها سدان (Sedan) گفته ميشود، كمتر پيش ميآيد كه شاهد انبوهي از تزئينات لوكس داخلي باشيم؛ اما درخصوص سدانهاي لوكس سنتي قضيه فرق ميكند و Cadillac XTS Platinum از اين قاعده مستثنا نيست. همچون ديگر خودروهاي سري پلاتينيوم نظيرEscalade Platinum وDTS Platinum ، بخشهاي مختلفي از فضاي داخلي اتاق به صورت كاملا دستساز ارائه شدهاند. كارشناسان خبره كاديلاك، چرمدوزي صندليها و جداره داخلي درها را با دوخت و دوز مخصوص و البته با دقت بالايي انجام دادهاند.
از آن گذشته وقتي در فضاي داخلي خودرو قرار ميگيريد، ممكن است تصور كنيد درون يك فضاپيماي كوچك نشستهايد؛ جايي كه به جاي استفاده از صفحات رايج نشاندهنده سرعت، دور موتور و ديگر مواردي كه پشت فرمان ديده ميشود، از فناوري نمايشگرهاي LED ارگانيكي كه از آنها به O-LED ياد ميشود، بهره گرفته شده است. اين صفحات در Cadillac XTS Platinum به جاي صفحات نمايشگر قديمي و قسمت پشت فرمان قرار گرفتهاند. درخشندگي خاص اين نوع نمايشگرها موجب ميشود، حتي در روز هم راننده اطلاعات بصري لحظه به لحظه خودرو را در قاب جذابي زير نظر داشته باشد.
خلق نقش و نگار با ليزر
باز هم خلاقيت و باز هم نقش فناوري. اين بار صحبت از موتور يا ساير قسمتهاي فني خودرو نيست. سراغ روكش صندلي Cadillac XTS platinum و نقش و نگاري كه روي آنها ديده ميشود ميرويم. مهندسان كاديلاك پس از بررسي شيوههاي مختلف به اين نتيجه رسيدند كه استفاده از پرتوهاي ليزري، بهترين روش براي ايجاد نقش و نگارهاي مختلف روي چرم جير به كار گرفته شده در قسمتهاي مختلف داخل خودرو است.
آنها خوشسليقگي خاصي نيز به خرج داده و با الهام گرفتن از طبيعت، لايههاي زيبا و آراستهاي از گلبرگهاي كوچك و بزرگ را طراحي كرده و از تركيب آنها گل اركيده زيبايي ترسيم كردهاند. كرم روشن رنگ غالب چرم به كار گرفته شده در قسمتهاي مختلف داخل Cadillac XTS Platinum است؛ اما براي كنسول كنار صندلي راننده از چرم جيري به رنگ شكلاتي استفاده شده تا تضاد رنگي ايجاد شده زيبايي درون خودرو را دوچندان كند.
قسمت جلويي و متصل با محل قرار گرفتن دنده نيز از جنس چوب مرغوب پوليشكاري شده است. اين قسمت محل قرار گرفتن برخي دكمههاي مرتبط با چراغهاي درون و بيرون خودروست كه به دليل قرار داشتن در برد حركتي دست راننده استفاده از آنها حقيقتا لذتبخش شده است.
خداحافظي با انبوه دكمهها
شركتهاي بزرگ خودروسازي براي اينكه از قافله رقابت تنگاتنگ با ديگر رقبا عقب نمانند، سعي ميكنند امكانات بهروزتري را در خودروهاي خود نصب كنند. استفاده از سيستم مسيريابي صفحه لمسي از جمله اين امكانات پرطرفدار است. كاديلاك نيز با توجه به اين رويكرد تلاش كرده است تا شمار قابل توجهي از دكمهها و سويچها را از طريق بهكارگيري صفحات لمسي از مدار خارج كند. كارشناسان، صفحه لمسي اصلي Cadillac XTS platinum را به «جبهه خاموش» تعبير كردهاند؛ زيرا تا زماني كه خودرو روشن نشده است، اين صفحه خاموش و تاريك است؛ اما به محض استارت خوردن امپراتوري صفحه لمسي آن شروع به نفس كشيدن ميكند و هيچگاه راننده را در اتخاذ تصميمات منطقي تنها نميگذارد. اين صفحه لمسي را ميتوان به عنوان قلب تبادل اطلاعات ميان راننده و خودرو در نظر گرفت. از اينكه وضعيت هر 4 چرخ در آن به نمايش كشيده ميشود تا ساير موارد، همگي نشاندهنده اهميت اين قسمت از فضاي داخلي خودروست. البته سرنشينان قسمت عقب خودرو نيز مجموعهاي از امكانات را براي سرگرم شدن و لذت بردن از نشستن در خودرو در اختيار دارند. دسترسي به برخي از امكانات ارتباطاتي و انتخابهاي متنوع ارتباطاتي سرگرمي از جمله اين موارد است. نكته جالب در اين خصوص دو صفحه نمايشگري است كه به شكلي كاملا هنرمندانه در قسمت پشتي هريك از دو صندلي جلو جاسازي شدهاند. سرنشينان عقب ميتوانند از طريق اين دو صفحه نمايشگر لمسي نهتنها به طور لحظه به لحظه در جريان رانندگي و سرعت و وضعيت خودرو قرار گيرند؛ بلكه در صورت تمايل از همان صفحات براي تماشاي ديويدي و لذت بردن از موسيقي استفاده كنند.
برايان نسبيت، مديرعامل شركت كاديلاك ميگويد: در Cadillac XTS platiuum حتي به فضاي مورد نياز براي راحتي پاها، زانوها و سر سرنشينان نيز توجه شده است. بدون شك منظور وي از اين جمله اين است كه هيچيك از سرنشينان براي نشستن در خودرو و جابهجا كردن خود محدوديت خاصي احساس نميكنند.
فقط با يك نوع تاير سازگار است!
در طراحي Cadillac XTS Platinum تلاش شده است همچون قسمتهاي داخلي، بخشهاي خارجي خودرو نيز تا حد امكان منحصر به فرد باشد. در اين خودرو از چرخهاي 20 اينچي استفاده شده كه با تايرهاي توليدي شركت Bridgestone پوشيده ميشود. نكته جالب توجه اين است كه تايرهاي اين خودرو كاملا سفارشي است و صرفا براي Cadillac XTS Platinum طراحي و توليد شده است. البته اين پايان ابتكارات فناورانه به كار گرفته شده در قسمت چرخ و تايرها نيست.
مهندسان كاديلاك از حسگرهاي الكترونيكي در هر 4 چرخ استفاده كردهاند تا راننده آگاهي ميليثانيه به ميليثانيه از وضعيت جاده و تايرها داشته باشد. بدين ترتيب راننده ميتواند بهترين تصميمها درخصوص كنترل مسير و حركت خودرو را در كمترين زمان ممكن اتخاذ كند. يكي از مشكلاتي كه رانندگان در حين رانندگي با آن روبهرو ميشوند، به زمان دور زدن در سرعتهاي بالا مربوط ميشود.
در Cadillac XTS Platinum براي اجتناب از اين مشكل از فناوري پيشرفتهاي در هر چهارچرخ استفاده شده است كه به موجب آن، راننده ميتواند خودرو را در هر شرايط آب و هوايي حتي زماني كه سطح جاده خيس است، در پيچهاي زاويهدار كنترل كند. از تايرها فاصله ميگيريم و باز هم سري به سيستم شارژ خودرو ميزنيم. نكته بارزي كه در اينجا به چشم ميخورد، در Cadillac XTS Platinum امكان استفاده از دوشاخه براي شارژ باتري خودرو فراهم شده است. در نتيجه در شرايطي نظير پارك خودرو در شبهنگام ميتوان باتري را در مدت تنها 5 ساعت شارژ كامل كرد.
تلفيق هوشمندانه منابع توليد قدرت
در سرعتهاي بالا يا زماني كه راننده تصميم آني براي افزايش سرعت خودرو ميگيرد، تركيب قدرت موتور بنزيني و نيروي الكتريسيته نيازهاي مورد نظر را پاسخ ميدهند. تلفيق عملكرد موتور 6 سيلندر و سيستم برقي خودرو به توليد قدرتي تا 250 اسب بخار منتهي ميشود كه براي لذت بردن از رانندگي با Cadillac XTS Platinum كافي است.
كاديلاك همواره ماموريت داشته تا لوكسترين خودروهاي شركت جنرال موتورز آمريكا را طراحي و روانه بازار كند. اين بار نيز به نظر ميرسد موفقيت ديگري از همكاري اين دو برند شناخته شده صورت گرفته است. نگاهي كلي به Cadillac XTS Platinum نشان ميدهد طراحان اين خودرو واقعا در نظر دارند تا آن را در ماههاي آينده روانه بازار كنند. در حال حاضر دنيا با بحران سوخت و انرژي دست و پنجه نرم ميكند. حال كه اين خودرو موتوري با ظرفيت تنها 6/3 ليتر دارد، ميتوان گفت خودروي رژيمي منحصر به فردي در آستانه ورود به بازارهاي جهاني قرار دارد. از آن گذشته نبايد فراموش كرد كه اين خودرو هيبريدي است كه استفاده از سيستم برقي آن براي حركت يعني ملايمت بيشتر با محيط زيست.
برخي كارشناسان و هنرمندان طراح در صنعت خودرو ظاهر Cadillac XTS Platinum را به يك هركول آراسته تشبيه كردهاند كه گرچه هيبتي گيرا و حتي شايد تا حدودي ترسناك داشته باشد، اما با نشستن در آن بلافاصله به ياد آرامش لذت از رانندگي ميافتيم. تا سال 2012 و ورود اين خودرو به بازارهاي جهان كمتر چند ماه باقي مانده است.
برروي چرم و جير صندلي و قسمتهاي مختلف خودرو با استفاده از پرتوهاي ليزر، نمايي از طبيعت ديده ميشود؛ جايي كه تلفيق گلبرگها به گلهاي اركيده زيبا منجر شدهاند
از سيستمهاي سرگرمكننده گرفته تا مسيريابي و رد و بدل اطلاعات، نماي جالب توجهي به فضاي داخلي اين خودرو دادهاند و شايد حتي بتوان مدعي شد راننده آن همچون يك خلبان با انبوهي از سيستمهاي فوقمدرن سروكار دارد.
كاديلاك با استفاده از سيستم مسيريابي تلاش كرده است تا شمار قابل توجهي از دكمهها و سوئيچها را از طريق بهكارگيري صفحات لمسي از مدار خارج كند