در گرماي بالا به دليل اين كه قطعات در بيشترين انبساط خود هستند سرد كردن سريع نه تنها سودي ندارد بلكه انقباض سريع آنها باعث چسبيدن رينگها به پيستون شده و ادامه حركت باعث خراشهاي زيادي بر روي بلوكه موتور خواهد شد. از طرفي سرد و گرم شدن پيستون نيز باعث تركخوردگي بر روي سطح پيستون خواهد شد. تاب برداشتن سر سليندر و ايجاد ترك در بلوكه نيز به آن اضافه ميشود، يعني يك تعمير موتور اساسي با هزينهاي زياد.
پيشنهاد:
در مواقعي كه موتور خيلي گرم شده و هيچ آب خنك كنندهاي نيز همراه نداريد بلافاصله خودرو را در يك موقعيت مناسب متوقف نموده و كاپوت را بالا زده و هر سي ثانيه موتور را چند ثانيه روشن كنيد و بعد خاموش نمائيد. اين كار را چندين مرتبه ادامه دهيد تا موتور به دماي محيط اطراف خود برسد. در اين حالت از چسبيدن رينگها و صدمات ديگر كه ذكر شد جلوگيري خواهد شد. البته بايد به فكر تعويض يك واشر سرسيلندر به دليل بالا بودن دماي زياد موتور كه اولين خسارت آن واشر سرسيلندر است باشيد البته در صورت وارد شدن آب به روغن موتور و يا بالعكس ورود روغن به آب رادياتور اين كار بايد انجام شود.
در صورتي كه آب همراه داريد و قصد اضافه كردن به رادياتور را داريد بايد دقت بسيار زيادي انجام شود. لازم است خودرو را روشن كرده تا حركت و پمپاژ واثر پمپ، آب را به سمت بلوكه موتور هدايت كرده و از ايجاد فشار زيادي در رادياتور خودداري نمايد.
براي باز كردن درب رادياتور ميبايد دقت لازم صورت پذيرد. پيشنهاد ميشود با يك لوله و يا هر وسيلهي ديگر باز كردن آن را به آرامي و از فاصله حداقل يك متري انجام دهيد تا در صورت وجود فشار زياد در رادياتور آب بسيار گرم آن به سر و صورت شما نپاشد كه بسيار خطرناك است. پس از باز كردن در رادياتور به آرامي آب را در چند مرحله به آن اضافه ميكنيم و دو موتور را بالا برده تا آب سريعاً گردش پيدا كرده و دماي موتور را پايين بياورد و پس از خنك شدن موتور آن را خاموش كرده و به فكر ساير اقدامات بعدي نظير انتقال به تعميرگاه مجاز و رفع نشتي باشيد. در خودروهاي امروزي به دليل مدار بسته بودن آنها لازم است هواگيري از سيستم خنك كاري انجام پذيرد. در غير اين صورت موتور با گرم كردن مجدد مواجه خواهد شد.
چند نكته:
توصيه ميشود در مواقعي كه قصد شستو شوي خودروي خود را داريد حتما به موتور اجازه دهيد به دماي نرمال خود رسيده و سپس نسبت به شستوشوي خودرو اقدام نمائيد.
هميشه بالا رفتن غيرعادي آمپر حرارت موتور را جدي بگيريد.
بالا رفتن خيلي سريع آمپر درجه حرارت ميتواند به دليل گير كردن توموستات، خرابي واتر پمپ و يا تخليهي خيلي سريع آب رادياتور به دليل باز شدن جنتهاي رادياتور و يا نشتي شديد از رادياتور باشد. بالا رفتن آرام اما مداوم آمپر درجه حرارت نيز به دليل كمبود آب رادياتور، نشتي كم آب از رادياتور و يا جنتها مسيرهاي هدايت آب رادياتور است.
از سالم بودن درب رادياتور مطمئن باشيد چون خرابي آن باعث خروج آب در مواقعي كه آب به دماي بالا ميرسد ميشود و مرتباً سيستم نياز به رفع كسري آب خواهد داشت كه در درازمدت باعث ايجاد رسوبات در جداره رادياتور و بلوكه موتور ميشود كه باعث گرم كردن دائمي موتور خواهد شد و تنها راه باقيمانده آن تعويض رادياتور و يا باز كردن ترموستات است كه باعث ايجاد مشكلات بعدي خواهد شد.
البته شويندههايي در بازار وجود دارد كه كار شستوشو را انجام ميدهند كه متأسفانه باعث مشكلات ديگري ميشوند كه سعي خواهد شد در يك پست جداگانه به آن پرداخته شود.