ESP برنامه الکترونیکی ثبات
ایمنی؛ اولین قربانی كاهش هزینهها این در حالی است كه اكثر خودروهایی كه در كشور تولید میشوند از وجود سیستمهای ایمنی مثل ترمز ABS و ایربگ محروم هستند و تنها برخی از آنها با سفارش متقاضی خودرو و با پرداخت هزینه بیشتر نسبت به سایر خودروها مجهز بهاین سیستمها میشوند.
سیستمهای نوین ترمز مانند ABS، ESP EBD با افزایش پایداری و فرمانپذیری و... در زمان حادثه تا 40درصد از بروز تصادفات جلوگیری میكند.
سیستمهایایمنی به دو دسته تقسیم میشوند.
.1سیستمهای فعال:
این سیستمها در هنگام حرکت خودرو فعالند وشرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف،کنترل میکند.برخی ازاین سیستمهای فعال عبارتند از :
• ABS: سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش میدهد.
• ASR :این سیستم، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب گیری برای خودرو فراهم میکند.
• EBD : سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد.
• ESP : عملکرداین سیستم دراین مقاله به طور مفصل بررسی میشود.
2. سیستمهای غیر فعال :
ازاین سیستمها در کاهش تصادفات خطرناک استفاده میشود و عبارتند از :
•کمربند
•کیسه هوا
•فیوز قفل كن
سیستم ESP :
جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی 27% از وسایل نقلیه اروپایی، نصب شده است. این آمار در خودروهای ژاپنی و آمریکایی 75% بوده و رو به افزایش است.این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن، طراحی شده است.اگر راننده با گردش سریع فرمان،کنترل خودرو را از دست بدهد وخودرو بلغزد، سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند.اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخهای آن فعال شود، به دلیل اختلاف سرعت، در جهت همان چرخ میچرخد. راننده با فشردن یکی ازپدالها یا اهرمهای موجود در زیر پای خود خودرو را به سمت دلخواه، هدایت میکند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو آن را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESP، لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل میکند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده بر میگرداند.
ECU سیستمESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع میشود.حسگر چرخها و محاسبات اختلاف سرعتایجاد شده،وضعیت خودرو را روی سطح، تخمین میزند و با مقایسه این دو داده، انحراف خودرو از مسیر مورد نظر، بررسی میشود.
هنگام گردش فرمان،بین چرخها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص میکند. اگر لغزش جانبی در خودروایجاد شده باشد، سیستم ESP آن را به حالت اولیه خود باز میگرداند .
ESP سیستم ترمز نیست! برنامه پایداری الکترونیکی است
سیستمای اس پی حاصل تلفیق سیستم ترمزای بی دی ... سیستم ا بی اس و سیستم تراکشن کنترله که بوسیله نرم افزاری و در صورت داشتن سخت افزار لازم برای سه سیستم بالا به همراه تعدادی سنسور اضافه برای زاویه فرمان و شتابهای طولی و عرضی وارده به خودرو میشود سیستم پایداری الکترونیکی یا همونای اس پی بوش. َ
کار ESPچيست؟
با اندازه گیری مداوماین پارامترها وضعیت حرکتی خودرو رو بررسی میکند:
1- سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو
2-وضعیت قرار گیری فرمان و همینطور محاسبه سرعت گرداندن فرمان
3-میزان شتاب وارده طولی و شعاعی به خودرو
4-وضعیت موتور از نظر گشتاور تولیدی
5. در بعضی از گونهها تعدادی سنسور برای بررسی وضعیت مسیر حرکت از نظر خیس یا خشک بودن و همینطور میزان لغزندگی مسیر حرکت هم وجود داره.
بعد از بررسی پارمترها فوق ESPیک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخها تنظیم میکند و با مقایسهاین مقادیر با مقادیر ایدهآل مورد نیاز خودرو تصمیم به دخالت در امر رانندگی میگیرد. بهاین ترتیب که با توجه به سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده به خودرو از جهات مختلف و همینطور چگونگی کارکرد راننده با فرمان نتیجهگیری میکنه که شرایط حرکت خودرو عادی یا با اندر استیر (انحراف قسمت جلوی خودرو) و یا اور استیره (انحراف قسمت عقب خودرو). اي اس پي
در صورت اندر یا اور استیر بودن با استفاده تکی یا توام از ترمز چرخها و گاها" گشتاور موتور شروع به اصلاح وضعیت حرکت خودرو میکنه.
مثال 1:
فرض میکنیم شما با سرعت 120 کیلومتر وارد یک پیچ چپگرد شدید. در این شرایط شما فرمان رو مطابق با زاویه پیچ به سمت چپ میپیچونید....ولی خودروی شما مثلاً به دلیل لغزنده بودن سطح حرکت یا اشتباه شما در تخمین حداکثر سرعتی که خودرو توان تحملش رو دراین پیچ داشته دچار پدیده اندر استیر شده و با انحراف قسمت جلو و عدم پیروی چرخهای جلو از زاویه فرمانی که شما برای پیچیدن تعیین کرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ ( یعنی سمت راست ) میکنه و در حقیقت میزان انحراف به سمت چپ ماشین کمتر از میزان مورد نیاز برای طی کردن پیچه.
در یک خودرو معمولی یک راننده عادی در صورت مواجه با چنین پدیدهای فرمان رو بیشتر به سمت چپ میپیچونه و ممکنه ترمز رو هم بگیره..همهاین موارد باعث میشن که اندر استیر تشدید بشه و شما حتماً از پیچ خارج بشید و با موانع کنار مسیر برخورد کنید (یک راننده حرفهای در چنین شرایطی پاش رو از روی پدال گاز بر میداره و فرمان رو به سمت راست میگردونه تا چرخهای جلو مجدداً چسبندگی بدست بیارن و بعد یا به کمک کمپرس موتور یا با کمک کمی گاز خودرو رو وادار به اور استیر شدن و اصلاح انحراف میکنه).
سیستمای اس پی سریعاً با توجه به زاویه فرمان شما.سرعت حرکت و میزان شتاب جانبی وارده شرایط اندر استیر شما رو حس میکنه و برای اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلوئی سمت چپ ( یعنی چرخ داخلی قوس پیچ ) رو فعال میکنه..این کار باعث میشه جلوی خودروی شما شروع به گردش به سمت داخلی پیچ بکنه...بسته به میزان انحراف و سرعت شما اگر مسیر حرکت اصلاح شد که سیستم از مدار خارج میشه... اگر نشد سیستم ممکنه با وارد کردن کمی از نیروی موتور به چرخ عقب بیرونی پیچ یا فعال کردن ترمز چرخ عقب داخلی پیج در حالیکه ترمز چرخ جلوی سمت چپ رو هم گرفته ( که تصمیم گیری در مورد کلیهاین موارد بعهده خود سیستم و برنامهای هست که براش تعریف شده ) مسیر حرکت شما رو تا رسیدن به مقادیر خواسته شده وایمن اصلاح esp
مثال2:
شما با یک خودروی دیفرانسیل عقب در حالیکه وزن برروی محور عقب چندان زیاد هم نیست با سرعت بالا وارد یک پیچ راستگرد میشید و در حالیکه پدال گاز رو هم دارید فشار میدید سعی میکنید پیج رو با حداکثر سرعت طی کنید.
دراینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافه به چرخهای عقب و همینطور سبکتر بودن محور عقب خودرو چسبندگی چرخهای عقب رو از دست میده و شروع به اور استیر میکنه و قسمت عقبیش منحرف میشه به سمت خارج پیچ.در واقع با زاویهای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست میپیچه و در صورت ادامهاین وضعیت وارد شانه خاکی داخل پیچ میشه. که کنترلش برای یک راننده عادی مشکله.
سیستمای اس پی مجددا" با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده سریعا" وضعیت اور استیر را تشخیص داده و برای کنترلاین وضعیت چرخ جلوی سمت چپ ( چرخ سمت قوس خارجی پیچ ) رو وادار با ترمز شدن میکنه ...بازماینکار مثل حالت چرخش تانک موجب کشیده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصلاح اور استیر میشه. اين سیستم ممکنه برای اصلاح بیشتر چرخ داخلی ( یعنی چرخ سمت راست ) عقب رو هم ترمز کنه یا کمی به به نیروی موتور انتقالی به سمت مخالف عقب اضافه کنه و تا اصلاح کامل مسیر حرکت مطابق زاویه فرماناینکار رو انجام میده.
این رو در نظر داشته باشید که درسته که سیستمای اس پی تقریبا" مثل یک راننده ماهر به شما کمک میکنه تا پیچها رو سریعتر وایمنتر طی کنید ولی هرگز نمیتونه به خوبی و سرعت یک راننده حرفهایاینکار رو برای شما انجام بده...و رانندگان حرفهای برایاینکه بتونن از حداکثر سرعت ممکنه برای عبور از پیچها استفاده کنن هرگز نمیتونن باای اس پی کار کنن و حتما" باید از مدار خارجش کنن.
ضمنا"ای اس پی بااینکه کمک قابل توجهی بهایمنی شما میکنه ولی اگر میزان اشتباه شما از درصد نسبتا" معینی برای عبور از یک پیچ بیشتر بشه ( مثلا" شما با سرعتی وارد یک پیچ بشید که نیروی ثقل قابل تحمل برای عبور از اون پیچ به صورت محاسبهای 1.3 جی باشه در حالیکه خودروی شما توان تحمل حداکثر 0.85 جی شتاب جانبی رو داشته باشه )ای اس پی هم کمک چندانی به شما نمیتونه بکنه و ازانحراف تقریبا اجتنابناپذیره...پس موقع استفاده دقت كنيد
در رنج محصولاتایران خودرو فقط سمند الایکس و پرشیاای الایکس مجهز به EBD هستند.
بقیه مثل ریو و پروتون و ..... هم فقط ABS اونهم به صورت سفارشی! دارند و ESP در خودروهای داخلی تااین لحظه طبق اطلاعات من هنوز ارائه نشده!
ESP ، چهار پدال ترمز برایایمنی بیشتر:
سیستمهایایمنی فوق درواقع جزء سیستمهایایمنی غیرفعال بوده ولی ESP جزء سیستمهای فعال است. تفاوت میان سیستمایمنی فعال و غیر فعالاین است که سیستم غیرفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه میکاهند ولی سیستمی مانند ESP(فعال) سبب میگردد تا اصولاً حادثهای رخ ندهد و از بروز آن جلوگیری مینماید.
عملکرد :ESP
وقتی خودرویی از مسیر خود خارج میشود و یا از فرمان و اراده راننده پیروی نمی ماید عملیاتی برای جلوگیری ازاین پدیده اجرا میگردد. بنابراین خودرو طوری عمل مینماید که گویی دارای چهار پدال ترمز است و هر یک از چرخها دارای یک دیسک ترمز جداگانه هستند. اگر چه انسان با پایش فقط یک پدال ترمز فشار میدهد سیستم ESP قادر است که چرخهای خودرو را بامیزان ترمز متفاوتی به توقف وادارد.
مثال 3:
فرض کنید خودرویی درحال حرکت در یک پیچ راست گرد بر روی لکه روغنی لیز میخورد،دراین موقع ESP وارد عمل شده و با ترمز مناسب، فشاری را به خودرو وارد میآورد تا آن به سمت راست منحرف شده و در مسیر ضروری قرار گیرد. نتیجه آن که،این عکس العمل از تصادف خودرو با وسائل نقلیهای که از روبه رو در حال حرکت هستند جلوگیری مینماید.
روشی که با آن ترمز ESP کار میکند را میتوان با عکس العمل یک سورتمه برفی روی برف توضیح داد؛ دراین صورت ما بر روی ترمز سمت چپ فشار وارد میآوریم و سورتمه را به طرف چپ منحرف مینماییم و اگر بخواهیم به طرف راست حرکت کنیم ترمز سمت راست را فشار میدهیم تا سورتمه به طرف راست حرکت نماید.
ترمز ESP درهر ثانیه 25 بار وضعیت خودرو را کنترل مینماید کهایا بر روی خط حرکت قرار داریا خیر و ضمناً به سرعت از انحراف در لحظات اولیه جلوگیری مینماید واین فرقی نمی کند کهایا خودرو در حال شتاب گیری درسرعت یکنواخت است و یا در حال ترمز.
ESP فقط بر روی چرخهای خودرو اثر نمی گذارد. قبل ازآنکهاین سیستم مدرن دستورات بازدارنده خود را صادر نماید بر روی عملکرد موتور تأثیر گذاشته و قدرت موتور را تقلیل میدهد. عمل فوق از وارد آوردن فشار زیاد بر روی چرخ دندهها و قطعات متحرک جلوگیری میکند. دراین صورت کافی است که فقط راننده فرمان را به سمت دلخواه بگرداند، ESP بقیه کار را انجام خواهد داد. راننده خودروی فاقد ESP دراین گونه مواقع شدیداً دچار اضطراب و پس از آن دچار خسارت خواهد گردید زیرا برای تثبیت وضعیت خودرو اغلب بیش از حد لزوم فرمان را به راست و یا چپ خواهد گردانید تا موفق به کنترل خودرو گردد واین امر، خود باعث خروج خودرو از کنترل راننده میشود. مخصوصاً زمانی که راننده مجبور است ابتدا خودرو را به سمت چپ یعنی خودروهای مقابل هدایت کند و سپس بر روی مسیر عبور خطوط خودروهای هم مسیر سمت راست، کهاین امر ممکن است به سرعت، خودرو را دچار پیچ و تاب نماید واین حرکات شدید باعث لیز خوردن مضاعف و یا واژگونی خودرو گردد.
ESP میتواند بر حسب بهره گیری آن توسط کارخانجات خودروسازی، نامهای متفاوتی را به خود بگیرد. مثلاًاین سیستم در خودروی ب ام و DSC، در پورشه PSM، درمیتسوبیشی MASC، در هوندا VSA و در تویوتا VSC نام گذاری شده است.
اقای دکتر«روبرت سوبل»از بخش تحقیقات کارخانه خودروسازی فولکس واگن دراین مورد مطالعات دقیقی را به انجام رسانیده است. او میخواست بداند که تا چه میزاناین سیستم جدید موثر است؟ وی وضعیت تصادفات مدلهای مختلف فولکس واگن را خودرو مجهز به ESP ویا بدون سیستم ESP مورد مطالعه قرار داد و به نتایج شگفت انگیزی رسید:
در چهار پنجم موارد در خودروهای دارای ESP از خروج مسیر جلوگیری به عمل آمد.
این یک موفقیت بسیار ارزشمند است زیرا در 25 درصد تصادفات خودرو لیز میخورد و یا از مسیر خارج میشود.
ایشان سپس محاسباتی را با توجه به تعداد موجود خودروها در آلمان انجام داده و چنین نتیجه گرفت: اگر تمام خودروهای آلمان در سال 2002 میلادی مجهز به سیستم ترمز ESP بودند تعداد تصادفات مرگبار به شدت کاهش مییافت.
عملکرد سیستم: (ديناميك درايو (
در واحد کنترل الکترونیکی سیستم دینامیک درایو وضعیتهای گوناگون رانندگی ثبت شده است .
این نوع سیستم میتواند با پردازش دادههای گوناگون همچون سرعت ، زاویه ورود به پیچ ، وضعیت پدال گاز ، نیروی لحظای موتور و. .. بهترین وضعیت را برای بازوهای پایدارکننده سیستم کمک فنرها برگزید.
دینامیک درایو با افزایش فشار بر اکسل عقب چسبندگی چرخهای عقب را در مانورها بیشتر میکند. بااین سیستم فشار بر روی چرخی که رو به بیرون دایره پیچ قرار دارد به گونهای هماهنگ کمتر میشود. بدین صورت از یک طرف تمایل بر پر پیچی خودرو همواره تحت کنترل و از طرف دیگر اکسل عقب در آسانتر شدن کنترل خودرو در مانورها کمک بسزایی به راننده مینماید.
این سیستم مجهز به قطعات پیچیده مکانیکی و هیدرولیکی میباشد فرماناین سیستم از یک واحد کنترل الکترونیکی و نیرویاین سیستم از راه دو پمپ هیدرولیکی بدست میآید.این پمپها با دو بازوی مکانیکی به شکل موازی با مفصلهای که بر روی اکسل عقب مونتاژ شده است ، اتصال دارند. هنگامی که خودرو با سرعت وارد پیچ میشود ،این بازوها با فرمانهای که از واحد کنترل میگیرند به چرخش و یا گردش افتاده و با افزودن فشار بر روی یک چرخ کاهش فشار از روی چرخ دیگر ، حرکت گهوارهای خودرو در مانورها را از میان میبرند.
برای افزایش کارایی سیستم ، یک موتور کوچک الکتریکی نیز در میان بازوهای پایدار کنند نصب شده است و واکنش سیستم را سریعتر مینماید. ( نیروی گشتاوراین موتور کوچک 800 نیوتن متر میباشد.) همچنین لازم به ذکر است که با سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) خودرو نیز در ارتباط میباشد.
زمان پایدار سازیاین سیستم از زمان آغاز اندازه گیری تا رسیدن به پایداری در مانورها تنها یک چهارم ثانیه است و بدین روی سریعتر از دیگر سیستمهای قابل مقایسه کنونی است.
فشار هیدرولیکاین سیستم به گونهای بسیار دقیق در بلوک سوپاپها کنترل و بر روی هر یک از بازوهای پایدارکننده در حدود 180 بار میباشد .
كاربردمكاترونيك درسيستمهاي يمني خودرو
با افزايش تصادفات گسترده كه ناشي از بي احتياطي راننده و عدم دقت او در كنترل خودرو مي باشد و همچنين گسترش علم مكاترونيك در صنعت خودرو، نقش راننده در حركت مستقيم در خودروهاي امروزي تغيير كرده و بجاي راننده، يك سيستم خبره كه از چند واحد مكاترونيكي تشكيل شده است وظيفه كنترل خودرو را به عهده خواهد داشت. مكاترونيك از از در هم ادغام كردن دو كلمه مكانيك و الكترونيك تشكيل يافته است كه تركيبي از علوم مكانيك، الكترونيك و كنترل مي باشد. در سيستمهايي كه در زمينه مهندسي مكانيك و الكترونيك استفاده
مي شوند شاهد افزايش كاربرد الكترونيك و پردازش اطلاعات در مكانيك هستيم. نتيجه يك سيستم مكاترونيكي تلفيق اجزا تشكيل دهنده سيستم يا سخت افزار و اطلاعات حركتي آن يا نرم افزار مي باشد. در سيستمهاي مكاترونيكي از تعدادي حسگر استفاده مي شود كه اطلاعات ضروري و حركتي اجزا اصلي سيستم را به اطلاع يك واحد كنترل مركزي مي رساند و آن واحد با كنترل عملگرهايي كه نقش بازوهاي اجرايي سيستم را دارا مي باشند سيستم را كنترل مي كند. ارتقا سيستمهاي مكاترونيكي بستگي به دريافت اطلاعات تازه در زمينه ساختمان مكانيكي اوليه، حسگرها، عملگرهاي اجرايي، پردازش اتوماتيك اطلاعات و سيستمهاي كنترل كننده مي باشد.. از جمله سيستمهاي مكاترونيكي خودرو كه در سيستمهاي ايمني خودرو استفاده مي شود مي توان به سيستم كنترل سرعت قابل تطبيق با خودرو (ACC)، سيستم كنترل پايداري (ESP)، و سيستم ترمز اضطراري اشاره كرد.
با استفاده از سيستم كنترل سرعت راننده مي تواند بوسيله اهرمهاي كنار غربيلك فرمان سرعت خودرو را در يك سرعت ثابت تنظيم كند و هنگاميكه به نزديكي خودروي جلويي رسيد به صورت اتوماتيك سرعت كاهش داده مي شود و پس از عبور خودرو مذكور سرعت خودرو به سرعت تنظيم شده باز مي گردد.
اين سيستم داراي ارتباط چند واحد كنترل مهم خودرو از جمله واحد كنترل الكترونيكي ACC، واحد كنترل الكترونيكي موتور، واحد كنترل الكترونيكي جعبه دنده اتوماتيك و واحد كنترل ترمز بوسيله شبكه مالتي پلكس مي باشد.
سيستم ACC داراي يك رادار در جلو خودرو مي باشد كه پس از دريافت اطلاعات مبني بر نزديكي به مانع با ارسال سيگنال مربوطه واحد كنترل الكترونيكي را مطلع مي كند و اين واحد نيز به صورت ديجيتالي و بوسيله شبكه مالتي پلكس با ارسال ارقام معني دار 0 و 1 به واحدهاي كنترل موتور، جعبه دنده اتوماتيك و ترمز آنها را مطلع كرده و واحدهاي فوق بوسيله عملگرهاي مربوطه سرعت خودرو را كاهش مي دهند. واحد كنترل موتور با كم كردن زاويه دريچه گاز و پاشش انژكتور دور موتور راكاهش مي دهد، واحد كنترل جعبه دنده اتوماتيك با حركت شيربرقيهاي تعويض دنده جعبه اتوماتيك دندههاي معكوس را براي خودرو انجام مي دهد و واحد كنترل ترمز با كم كردن سرعت چرخها سرعت خودرو را كم مي كند و با روشن كردن چراغ ترمز عقب توسط واحد كنترل راننده خودروي عقب را از انجام عمليات ترمز مطلع مي كند با عبور مانع از جلوي خودرو سرعت دوباره توسط واحدهاي كنترل نام برده شده به حالت اوليه بر مي گردد. با بررسي سيستم كنترل سرعت مشاهده گرديد كه اين وسيله در كمك به راننده در كنترل خودكار و كم كردن تصادف نقش تاثيرگزاري خواهد داشت.
ESP سيستم تلفيقي از مكاترونيك و سيستم هيدروليك مي باشد. واحد هيدروليك داراي شيرهاي برقي، پمپ هيدروليك مي باشد كه از واحد كنترل الكتريكي ESP فرمان مي گيرند. واحد كنترل الكترونيكي ESP واحد ترمز ضد قفل را در هنگام ترمزگيري كنترل مي كند. در هنگام فعال سازي سيستم، چراغ مربوطه در صفحه كيلومتر شمار روشن شده و راننده را از فعال سازي سيستم مطلع مي گرداند.
خودروي سيتروئن c5 داراي سيستم ESPمي باشد esp
EBD
مثال اگر شما نصف ماشینتون روی یخ باشه و دو چرخ دیگه روی آسفالت اگه فقط از سیستمای بی اس استفاده کنید ماشین به طرفی که آسفالته منحرف میشه و از مسیر خارج میشه ولی اگرای بی دی نیز همراه شما باشه ازاین انحراف هم جلو گیری میکنه!
تقاضای خارجی ترمز (EBD)
تصادفهاي منجر به لغزيدن يا واژگون شدن از رايج ترين تصادفهاي كاميونها هستند براي انكه به شما كمك كنيم از عهده شرايط دشوار بر اييد ESPرا طراحي كرده اند اي اس پي از طريق تعامل بين سيستم الكترونيكي ترمز كاميون .سيستم مديريت موتوروسيستم ترمز تريلربا نيروهايي كه ميخواهندكاميون را از جاده خارج كنندمقابله ميكند اين سيستم از سه سنسور روي كشنده تشكيل شده است كه زاويه انحراف. شتاب جانبي وضعيت فرمان را اندازه گيري ميكنديك دستگاه مركزي مقادير اندازه گيري شده را محاسبه ميكندوقتي اين مقادير با هم مطابقت ندارندترمزها جداگانه روي يك يا چند چرخ فعال ميشوند همزمان گشتاور موتور كاهش داده ميشودتا سرعت حركت كم شده و مجددا تعادل بر قرار شود
پمپ وسوپاپهای ترمز ضد قفل
ASR :این سیستم ترمز در شرایط جادههای برفی و زمستانی با ترکیب ترمز ABS و استفاده از قدرت موتور به راننده کمک مینماید که خودرو را به سادگی کنترل و متوقف نماید .
EBD :این سیستم ترمز در جهت توقف کامل خودرو باکمک ECU و چهار سنسور و کانال مجزا برای هرچرخ کمک مینماید در شرایط جادهای متفاوت هر چرخ را به تنهایی کنترل نماید و مانع از انحراف و تغییر جهت خودرو در شرایط جادهای لغزنده و بارانی ، خاکی ، دست انداز و همچنین در ترمزهای شدید و ناگهانی شود
تفاوت سیستم ترمز EBD و ESP چی هست؟
EBD مخصوص تقسیم نیرو روی 4چرخ برای حفظ تعادل هست.تمام خودروهای که مجهز به ABS هستن EBD هم دارند.ولی ESP کنترل پایداری خودرو هستش و ربطی به ترمز نداره.ربطش به بالا رفتن کنترل بهترش توی پیچ با سرعتهای بالا هست.همش مربوط به پیچ نمیشه.توی جادههای برفی و لغزنده خیلی کمک مي كند. مثلاً اگر شما میخواهيد توي پیچ ترمز کنید(ماشیني كه مجهز به EBD هست)،مسلماً چرخی که داخل پیچ هستش به خاطراینکه دور کمتری میزند باید نیروی کمتری دریافت کند تا ماشین منحرف نشود!این هم وظیفه EBD!
ebdوقتی وارد عمل میشه که ترمز گرفته بشه که برای منحرف نشدن ماشین نیروی ترمز روی چهار چرخ را کم و زیاد میکنه (البته زیاد که نه!) تا ماشین منحرف نشه.
ولی ESP بدون گرفتن ترمز توسط راننده، در صورت نیاز، وارد عمل میشه و با ترمز گرفتن روی بعضی از چرخها مانع منحرف شدن میشود.