Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:33

20
اردیبهشت
چربی‌های دامی (2)

چربی‌های دامی (2)

لپتین یک هورمون مهم و موثر در ثبات گلوكز خون از طریق انسولین می باشد.

 

بنابراین سنتز اسیدهای چرب و غیراشباع كردن چربی در بدن را كاهش و سبب افزایش میزان اسیدهای چرب غیراستری در پلا سما می شود.

عوارض مصرف اپٴ

لپتین یک هورمون مهم و موثر در ثبات گلوكز خون از طریق انسولین می باشد. اپٴ سبب كاهش لپتین پلا سما می شود و از طریق ایجاد مقاومت انسولینی، بالا نس انسولین را تغییر داده و هیپرانسولینمی ایجاد می كند.

همچنین مصرف طولا نی مدت مكمل ها سبب افزایش اندازه كبد و طحال و ابتلا  به بیماری كبد چرب می شود. از آنجا كه اپٴ اكسیداسیون چربی ها را افزایش می دهد نگرانی هایی در مورد سلا مت مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی از این اسیدچرب وجود دارد.

رژیم طبیعی

جیره غذایی دام تاثیر زیادی در تركیب چربی شیر دارد از این رو امروزه با تنظیم جیره غذایی دام، فراورده های دامی حداكثر میزان ممكن اسیدچرب لینولئیک كنجوگه را دارا می باشند. چربی شیر از انواع اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع تشكیل شده است كه درصد اسیدهای چرب در شیرهای مختلف تا حدودی متفاوت است. عوامل بسیاری بر درصد اسیدهای چرب مختلف موجود در شیر تاثیر دارند.

همچنین تركیب و درصد اسیدهای چرب شیر، خود بر سلا مت انسان تاثیرگذار است. حدود یک سوم اسیدهای چرب شیر از اسیداولئیک و لینولئیک كه اسیدهای چرب غیراشباع می باشد تشكیل شده است. ۱۲درصد اسیدهای چرب شیر، اسیدهای چرب با زنجیر كوتاه است كه نقشی در افزایش سطح چربی های خون ندارند و در بافت های چربی نیز تجمع نمی یابند.

امروزه با اعمال برخی تغییرات در نحوه تغذیه گاوهای شیری، سطح اسیدهای چرب غیراشباع را تا حدود نصف افزایش می دهند. با تغییر تركیب غذای دام و به كمک میكروارگانیزم های شكمبه و طی مراحل بیوهیدروژناسیون، اسید چرب لینولئیک كنجوگه از اسید های چرب لینولئیک آلفا و گاما تشكیل می شود.

این اسیدچرب می تواند توسط خود حیوان جذب شده و وارد بافت های چربی و ماهیچه ای شود. ثابت شده كه اسیدلینولئیک كنجوگه اثرات آنتی اكسیدانی و ضدسرطانی دارد همچنین مصرف اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه سبب كاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

نكته قابل توجه این است كه با مصرف انواع لبنیات و گوشت قرمز نمی توان از فواید اپٴ بهره برد بلكه با مصرف فراورده های دامی تولید شده تحت مراحل افزایش میزان اپٴ می توان از فواید فوق الذكر بهره مند شد.> طبق مطالعات بومان و همكاران ۷۵ تا ۹۰ درصد از ایزومرهای موجود در چربی شیر می باشد.

از طرفی مراحل تولید و ذخیره سازی محصولا ت غذایی اثر كمی بر محتوی اسیدهای چرب دارند. با تغییر جیره دام به سمت تولید فراورده های حاوی درصد بالا تری از اپٴ، مصرف كنندگان با خوردن غذاهای طبیعی از فواید این اسیدهای چرب بهره می گیرند. باید توجه داشت كه بیشتر مطالعات انجام شده در مورد اپٴ روی مدل های حیوانی بوده و بررسی اثرات این اسیدچرب روی انسان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- چربی‌های دامی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لپتین، سنتز اسیدهای چرب، عوارض چربی ها، رژیم طبیعی، اسیدهای چرب شیر، اسیداولئیک تعداد بازديد: 614 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز