Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 11:44

9
اردیبهشت
خواص سیرابی (2)

خواص سیرابی (2)

در این میان، كلسترول سیرابی حتی از مرغ، گوشت گاو و گوسفند نیز كمتر است و برعكس كله‌پاچه، كلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. چربی كم برای سلامتی مفید است.

 

كلسترول

كلسترول نوعی چربی است كه در بسیاری از محصولات حیوانی یافت و در بدن انسان ساخته می‌شود. مقدار مشخصی از آن برای سلامتی بدن لازم است و جزء مهمی در دیواره سلولی، صفرا و برخی هورمون‌ها می‌باشد؛ ولی اگر مقدار آن از حد مجاز  بیشتر شود، در دیواره عروق قلبی رسوب می‌كند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

در برخی موارد، كلسترول بالای خون، ژنتیكی است. غذاهایی كه حاوی كلسترول زیاد هستند، شامل جگر، مغز و زرده تخم‌مرغ، می‌شوند كه در مصرف آنها باید كمی احتیاط كرد. البته لزوماً كلسترول زیاد در غذا، فرد را به این بیماری مبتلا نخواهد كرد. متخصصان تغذیه معتقدند علت اصلی این عارضه، كلسترول موجود در غذاها نیست، بلكه از چربی‌های اشباع‌شده ناشی می‌شود.

در این میان، كلسترول سیرابی حتی از مرغ، گوشت گاو و گوسفند نیز كمتر است و برعكس كله‌پاچه، كلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. چربی كم برای سلامتی مفید است.

ویتامین B‌

سیرابی گوسفند و گوساله، سرشار از ویتامین B است. و تقریباً در هر 92 گرم حدود 130كالری وجود دارد. ویتامین‌های گروه B، بسیاری از واكنش‌های شیمیایی بدن را تنظیم می‌كنند كه این واكنش‌ها برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری هستند. برخی از این واكنش‌ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، بهبود بینایی، سلامت پوست، عملكرد بهینه مغز و تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند.

گوشت گاو و گوسفند و مشتقات آن حاوی ویتامین‌های B1، B2، B3، B6 و به خصوص B12 می‌باشند. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می‌شود و گوشت گاو و گوسفند از غنی‌ترین منابع این ماده ضروری هستند. با مصرف روزانه 100 گرم گوشت گاو بدون چربی، كل نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را فراهم كرده‌اید.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم است و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی كمك و با عفونت‌ها مبارزه می‌كند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

خرید سیرابی

 رنگ سیرابی در فصل تابستان و پاییز سفید رنگ است؛ زیرا معمولاً غذای حیوانات تازه و سالم است و حیوان در این فصول تحرك زیاد دارد؛ ولی رنگ سیرابی در فصل زمستان و بهار كمی تیره‌تر است؛ زیرا همان‌طور كه می‌دانید، یافتن علوفه تازه برای حیوانات مشكل‌تر است و آنها معمولاً از علوفه‌ها‌ی خشك تغذیه می‌شوند و البته تحرك‌شان نیز در این فصول كمتر می‌باشد.

بنابراین رنگ تیره سیرابی در این فصول به معنای خرابی آن نیست.  سیرابی نباید بوی بد، تعفن و ماندگی بدهد.  بهتر است قبل از پختن سیرابی، آن را از هر جهت بررسی كنید. توصیه می‌شود در صورت امكان سیرابی از فروشگاه‌ها و به صورت بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری شود.  سیرابی با آبلیمو و نمك بسیار خوشمزه است و مصرف آن در ماه، 3 تا 4 بار توصیه می‌گردد.

مقدار كالری

ارزش انرژی غذاها با توجه به كیلوژول یا كیلوكالری اندازه‌گرفته می‌شود كه هر كیلوژول برابر با 2/4 كالری است. معمولاً مقدار كالری هر گوشت به مقدار چربی و روش تهیه آن بستگی دارد؛ مثلاً گوشتی كه با مقدار زیادی روغن سرخ‌شده، به نسبت گوشتی كه كمی تفت داده شده است، كالری بیشتری دارد.

چند نكته

 گوشت و سیرابی گاو و گوسفند نیوزلند از تمام كشورها سالم‌تر و البته خوشمزه‌تر است و سیرابی در این كشور یكی از مهم‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود.  گوشت گاو و گوسفند متراكم است؛ به این معنا كه یك واحد كوچك از آن حاوی تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص سیرابی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سیرابی گاو، سیرابی گوسفند، كلسترول سیرابی، مشتقات سیرابی، خرید سیرابی، رنگ سیرابی، مقدار كالری سیرابی تعداد بازديد: 532 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز