Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:43

9
اردیبهشت
خواص سیرابی (1)

خواص سیرابی (1)

مقدار آهن در سیرابی، تقریباً مشابه گوشت است؛ یعنی در هر 92 گرم آن حدود 5/19 میلی‌گرم آهن وجود دارد.

دكتر احمدرضا درستی

 

 

 

سیرابی، مخاط معده گاو یا گوسفند است كه در بیشتر كشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و خورده می‌شود؛ چرا كه خواص تغذیه‌ای بی‌شماری دارد. مثلاً برای تهیه سوپ «menudo» در آمریكای لاتین و یا سوپ فرانسوی سیرابی، از سیرابی گاو یا گوسفند استفاده می‌گردد.

سیرابی براساس نوع بافت به انواع مختلف طبقه‌بندی و نامگذاری می‌شود؛ مثل بافت لانه‌زنبوری یا بافت صاف. بیشتر سیرابی‌های تازه‌ای كه در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود، سفید رنگ است.

كلسیم

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی‌گرم كلسیم وجود دارد كه 8 درصد نیاز روزانه بدن به كلسیم می‌باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به كلسیم را 1000 میلی‌گرم تعیین كرده است. كلسیم یكی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست كه به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن كمك می‌كند و موجب آرامش فرد می‌شود.

پروتئین و چربی

در هر 92 گرم سیرابی، 7/11 گرم پروتئین وجود دارد كه در واقع 18 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین است. همین مقدار سیرابی حاوی 4 گرم چربی و 4/1 گرم چربی اشباع شده می‌باشد.

در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ است. با گنجاندن سیرابی در وعده‌های غذایی خود می‌توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود كاهش دهید.

سلنیوم

مقدار سلنیوم در 92 گرم سیرابی، حدود 8/1 میكروگرم (یعنی 17 درصد مقدار مورد نیاز بدن در روز) است. بدن روزانه به 70 میكروگرم سلنیوم نیاز دارد. سلنیوم یكی از چندین آنتی‌اكسیدانی است كه تأثیر سموم را خنثی و آنها را از طریق كانال‌های پاك‌كننده طبیعی بدن دفع می‌كند.

این مواد سمی، رادیكال‌های آزاد نام دارند كه با تغییر ساختار شیمیایی سلول‌های سالم، منجر به پیری زودرس آنها می‌شوند و در نهایت، التهاب و بیماری را به همراه خواهند داشت.

روی

در هر 92 سیرابی، حدود 7/1 میلی‌گرم روی وجود دارد كه 11 درصد از نیاز روزانه بدن است. طبق نظر FAO ، نیاز روزانه بدن به روی تقریباً 15 میلی‌گرم می‌باشد. روی یكی از مواد معدنی ضروری بدن است كه به سلامت سیستم تناسلی مردان كمك می‌كند و در سنین بالاتر، با مصرف روی كافی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها كاهش می‌یابد.

همانطور كه می‌دانید، روی جزئی از هر سلول زنده در بدن است كه در ساختار و عملكرد بیش از 50 آنزیم بدن نقش دارد و برای رشد و تولید اسپرم، افزایش اشتها، افزایش حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم مفید است. گوشت قرمز به نسبت سایر مواد، روی بیشتری دارد و نوع پروتئین موجود در گوشت گاو و گوسفند به جذب روی در بدن كمك می‌كند.

این بدان معناست كه روی موجود در غذاهای حاوی گوشت راحت‌تر جذب بدن می‌شود. برعكس، غذاهای گیاهی، مانند غلات و حبوبات حاوی ماده‌ای به نام فیتات و فیبر هستند كه جذب روی را در بدن كاهش می‌دهند.

آهن

مقدار آهن در سیرابی، تقریباً مشابه گوشت است؛ یعنی در هر 92 گرم آن حدود 5/19 میلی‌گرم آهن وجود دارد. آهن یكی از مواد مورد نیاز برای داشتن خون سالم و انرژی و رشد مغز، به خصوص در كودكان می‌باشد كه در بسیاری از غذاها، از جمله گوشت قرمز یافت می‌شود. به طور كلی هر چقدر رنگ گوشت، قرمز‌تر باشد، حاوی آهن بیشتری است.

آهن دو نوع است: همِ و غیرهمِ نوع همِ به راحتی جذب بدن می‌شود و در گوشت گاو، بره، جگر، مرغ، سیرابی و غذاهای دریایی وجود دارد. آهن غیرهمِ در سبزیجات، نان، غلات، حبوبات، لوبیا، تخم‌‌مرغ و میوه یافت می‌شود.

گوشت قرمز، علاوه بر تأمین آهن نوع اول، جذب آهن غیرهمِ را در بدن افزایش می‌دهد. ویتامین C نیز دارای اثر مشابه است و جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. یك رژیم غذایی سالم باید غنی از هر دو نوع آهن باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص سیرابی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلنیوم، خواص سیرابی، سیرابی، مواد مغذی سیرابی، انواع سیرابی، ویتامین های سیرابی، خواص غذایی سیرابی تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز