Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 06:23

26
آذر
پنير سويا، منبع گياهی غنی از پروتئين

پنير سويا، منبع گياهی غنی از پروتئين

داشتن پروتئین بالا، پایین بودن چربی‌‌های اشباع، نداشتن كلسترول و سرشار بودن از ویتامین‌های گروه B، توفو را یک گزینه ایده‌آل در رژیم‌های غذایی ساخته است.

میلاد عباسی منجزی

 

 

بسیاری از افراد بعلت بدون عطر و مزه بودن توفو (پنیرسویا)، حتی حاضر به یکبار تجربه کردن آن هم نیستند. داشتن پروتئین بالا، پایین بودن چربی‌‌های اشباع، نداشتن كلسترول  و سرشار بودن از ویتامین‌های گروه B، توفو را یک گزینه ایده‌آل در رژیم‌های غذایی ساخته است.

قبل از دهه هفتاد میلادی توفو بعنوان یک منبع پروتئینی جایگزین گوشت، توسط افراد گیاهخوار استفاده می‌شد و کماکان بعنوان یک جایگزین از آن در انواع غذاها استفاده می‌شود. توفو می‌تواند بعد از طعم گرفتن توسط گیاهان معطر، پیاز و ادویه‌جات، بجای سس مایونز در سالاد تخم مرغ استفاده شود. پنیر سویا یا همان توفو را می‌توان بعنوان افزودنی به ساندویچ  اضافه نمود و در تهیه خورش‌ها، سوپ‌ها و یا غذاهای سرخ کردنی آن را به کار برد. 

خوشبختانه توفو انرژی اندکی تولید می‌کند. در حالت ایده‌آل هر فرد باید روزانه حداقل 25 گرم پروتئین سویا مصرف کند. این مطلب در مورد زنانی که به سن یائسگی نزدیک می‌شوند اهمیت بیشتری دارد.توفوی بسته‌بندی نشده را می‌توان بمدت یک هفته در یخچال و درون ظرف محتوی آب تازه نگهداری کرد، بشرطی که آب آن روزانه عوض شود. توفوی بسته بندی شده هم در بازار موجود است. 

فواید درمانی توفو

ثابت شده که میزان پروتئین سویا بالا و معادل میزان هم وزن خود در گوشت مرغ  است، فاقد کلسترول و چربی‌ می‌باشد. مصرف مداوم پروتئین سویا می‌تواند میزان كلسترول بد خون (LDL) را تا 30 درصد کاهش دهد. این خود مزیتی مهم برای افرادی است که مشکل قلبی- عروقی دارند و یا می‌خواهند میزان تری‌گلیسیرید خون را پایین بیاورند. توفو دارای تمامی آمینواسید‌های ضروری یافت شده در پروتئین حیوانی است.  

از آنجایی که توفو کالری کمی دارد، برای رژیم‌های غذایی کاهش وزن بسیار مناسب می‌باشد. همچنین بعلت داشتن کلسیم زیاد، برای افرادی که تمایل به قوی ساختن بدن خود دارند، ایده آل است.در برخی از موارد کاهش بیماری‌های قلبی در اثر مصرف توفو دیده شده است. 

یک واقعیت بسیار مهم که از لحاظ علمی هم به اثبات رسیده، این است که توفو خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. بعلاوه دوران یائسگی را در زنان راحت‌تر می‌کند. عناصر شیمیایی توفو همانند استروژن‌هایی ضعیف به متعادل ساختن بدن زنان در طول این دوره كمك می‌کنند. از طرفی زنان پوکی استخوان زودرس را در طول دوره یائسگی تجربه می‌کنند. میزان بالای کلسیم موجود در توفو این ریسک را پایین می‌آورد. 

توفو برای افراد گیاهخوار

اگر شما فردی گیاهخوار هستید و یا تصمیم  به گیاهخوار شدن دارید و یا حتی بستگان شما گیاهخوار می‌باشند، احتمالا از اهمیت توفو در برنامه غذایی آنها هم اطلاع دارید. پختن توفو برای گیاهخواران کار دشواری نیست، ولی مانند سایر غذاها شگرد‌های خاص خود را دارد. افزودن توفو به برنامه غذایی راه حل مناسبی برای کیفیت بخشیدن به وعده‌های غذایی می‌باشد. توفو بعنوان جایگزینی برای گوشت می‌تواند ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را فراهم کند. 

یکی از مشکلاتی که افراد گیاهخوار را تهدید می‌کند، کمبود پروتئین کافی در برنامه غذایی است ومصرف مداوم توفو می‌تواند این کمبود را جبران نماید و همچنین خطر چربی‌های حیوانی را دفع کند. در غیر این صورت  مصرف توفو الزاما برای این افراد امری ضروری نیست و تنها کمبود پروتئین ناشی از عدم مصرف گوشت را جبران می‌کند. با این حال بسیاری از گیاهخواران بدلیل مزه توفو از مصرف آن  خودداری می‌کنند. البته توفو غذای خوشمزه‌ای نیست اما می‌توان با استفاده از هنر آشپزی بر این امر فائق آمد.

 

برچسب ها: پنیر سویا، پنیر توفو، فواید درمانی توفو، خواص پنیر سویا، خواص پنیر توفو تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز