Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 07:14

6
بهمن
آجيل واقعاً مشكل‌گشاست (2)

آجيل واقعاً مشكل‌گشاست (2)

گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی‌ها به گمان اینکه آجیل موجب افزایش وزن می‌شود، از خوردن گردو و دیگر آجیل‌ها امتناع می‌کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل دو بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند، احتمال افزایش وزن دارند.

بادام شیرین فاقد نشاسته است، بنابراین می‌توان از آن در تهیه كیك و بیسكویت برای بیماران دیابتی و انواع بیماری‌های قندی استفاده كرد. همچنین عصاره بادام می‌تواند جایگزین مناسبی برای عصاره وانیل برای بیماران دیابتی باشد. شیره میوه بادام با شکر سرفه را آسان و سینه و حنجره را نرم می‌کند و برای تنگی نفس و سینه پهلو مفید است و مانع خونریزی ریوی می‌شود.

اگر پوست سخت میوه بادام سوخته را كه به سر حد خاکستر شدن نرسیده است، گرد نموده و به دندان‌ها بمالند، لثه و دندان را محکم می‌کند و دندان را سفید می‌کند. بادام به سبب لعابی که دارد جهت زخم روده و مثانه و اسهال و پیچش شکم مفید است. مربای بادام در چاق کردن افراد لاغر اثری معجزه‌آسا دارد. مغز کهنه و فاسد شده بادام باعث زیاد شدن غم و غصه و مانع اشتها می‌شود و اگر ایجاد قی نکند، موجب غش خواهد شد.

از كلیه قسمت‌های درخت بادام شیرین مانند شكوفه، برگ و میوه آن استفاده طبی می‌شود. بادام شیرین دارای ۵۰ تا ۵۵ درصد و بادام تلخ دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن می‌باشد. بادام همچنین ۲۵ درصد مواد سفیده‌ای و دیاستازی به نام امولسین، قند، صمغ، موسیلاژ و مواد معدنی دارد. اسانس بادام تلخ در عطرسازی به كار می‌رود و همچنین از آن رنگ سبزی به نام مالاشیت می‌سازند.

خواص گردو
۱) کاهش کلسترول خون ۲) کاهش كلسترول بد (LDL) ۳) افزایش کلسترول خوب (HDL)  ۴) افزایش قابلیت ارتجاعی رگ ها ۵) پیشگیری از بیماری‌های قلبی (موسسه غذا و داروی آمریكا پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو بخورید). ۶) افزایش قدرت ذهن و هوش  ۷) بهبود تنگی نفس ۸) جلوگیری از ورم مفاصل  ۹) درمان بیماری‌های پوست نظیر: اگزما و پسوریازیس (ایجاد لکه‌های قرمزرنگ در پوست)  ۱۰) ضد سرطان  ۱۱) دارای آنتی‌اکسیدان (در بین آجیل‌ها، آنتی‌اکسیدان گردو و شاه‌بلوط از همه بیشتر است).

 ۱۲) محافظت از سیستم ایمنی  ۱۳) جلوگیری از لخته خون  ۱۴) تنظیم سوخت و ساز در بدن   ۱۵) تنظیم فشار خون  ۱۶) تنظیم قند خون ۱۷) پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر  ۱۸) جلوگیری از سنگ کیسه صفرا  ۱۹) حفاظت از استخوان  ۲۰) روغن گردو درمان‌کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می‌کند. ۲۱) کودکانی که مقدار امگا‌۳ 

در برنامه غذایی‌شان کم است، اختلالاتی مانند بیش‌فعالی، مشکلات رفتاری، کج‌خلقی و مشکلات خواب در آنها زیاد است.  ۲۲) زنانی که در هفته ۲۸ گرم آجیل و بادام زمینی مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد كمتر در معرض سنگ كیسه صفرا هستند. ۲۳) اگر می‌خواهید خواب آرامی داشته باشید، برای شام، سالاد سبزیجات به همراه گردو مصرف کنید.

گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی‌ها به گمان اینکه آجیل موجب افزایش وزن می‌شود، از خوردن گردو و دیگر آجیل‌ها امتناع می‌کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل دو بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند، كمتر از آنهایی كه اصلا آجیل مصرف نمی‌كنند، احتمال افزایش وزن دارند.

 گردو را به نام «غذای مغز» نیز می‌شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا‌۳ فراوان آن می‌باشد. مغز برای عملكرد صحیح به امگا‌۳ نیاز دارد. خوردن چهار عدد مغز گردو در روز اسیدهای چرب ضروری امگا 3 را افزایش می‌دهد. ۱۵درصد از چربی‌های گردو از نوع چربی‌های غیراشباع و مفید برای سلامت قلب می‌باشد.

این نوع چربی، کلسترول بد (LDL) را كاهش و كلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. یک‌چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸/۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می‌کند.

خوردن بادام زمینی به مقدار پنج بار یا بیشتر در هفته و هر بار ۲۸ گرم، احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کاهش می‌دهد. این مغزدانه دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند. همچنین حاوی فیبر و منیزیم است که باعث کاهش مقاومت انسولین می‌شوند.

وجود چربی امگا‌ ۳ نیز به حفظ سلامت سلول‌ها، نرمی پوست و همچنین کاهش کلسترول خون كمك می‌كند. بادام زمینی منبع سرشاری از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و فولیک‌اسید است که نقش مهمی در مبارزه با مواد سرطان‌زا دارند. 

 

 

برای خواندن بخش اول -آجيل واقعاً مشكل‌گشاست- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: فواید گردو، فواید آجیل، ارزش غذایی آجیل، خواص غذایی آجیل، فواید پسته، فواید بادام تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز