Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:00

30
دی
فواید درمانی چغندر

فواید درمانی چغندر

چغندر، حاوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوئیک اسید است که سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌‌شود. مطالعات بر روی آلفا لیپوئیک اسید نشان می‌‌دهند که سبب کاهش نوروپاتی محیطی و اتونوم در افراد دیابتی می‌‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

کاهش فشارخون

نوشیدن آب چغندر، سبب کاهش فشارخون در عرض یک ساعت پس از مصرف می‌‌شود. در یک مطالعه بیان شده است که مصرف ا لیوان آب چغندر، سبب کاهش فشارخون سیستولی به میزان 5-4 mmHg می‌‌شود. علت آن، حضور مقادیر بالایی از نیترات در چغندر است که سبب تبدیل آن به اکسید نیتریک که گشاد کننده عروقی است، می‌‌باشد. که در نتیجه آن جریان خون بهبود یافته و فشار خون کاهش می‌‌یابد.

بهبود قند خون

چغندر، حاوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوئیک اسید است که سبب کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در افراد دیابتی می‌‌شود. مطالعات بر روی آلفا لیپوئیک اسید نشان می‌‌دهند که سبب کاهش نوروپاتی محیطی و اتونوم در افراد دیابتی می‌‌شود.

سلامت مغز

مطالعات انجام گرفته بر روی افراد مسن نشان  می‌‌دهد افرادی که روزانه 16 اونس ( حدود 460 ml ) آب چغندر را مصرف کرده‌اند، پس از مدت زمان کوتاهی، عملکرد مغزی و شناختی بهتری داشته‌اند. علت آن، افزایش خونرسانی به لوب پیشانی مغز است. این ناحیه از مغز، از مهمترین نواحی مغز برای حل مشکلات و برنامه‌ریزی می‌‌باشد.  

بهبود گوارش و هضم

از آنجایی که چغندر حاوی مقادیر بالایی از فیبر است، سبب بهبود و سلامت سیستم گوارشی و هضم بهتر غذا می‌‌شود. همچنین چغندر غنی از اسید آمینه گلوتامین است. این اسید آمینه، برای سلامتی ضروری است و سبب تقویت سیستم گوارشی می‌‌شود.

بهبود عملکرد قلبی در افراد دارای نارسایی قلبی

مصرف آب چغندر، سبب بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها در افراد دارای نارسایی قلبی می‌‌شود. علت آن، وجود مقادیر بالای نیترات است که در آب چغندر، به فراوانی یافت می‌‌شود.

بهبود استقامت بدنی

اگر شما نیاز به افزایش استقامت و بنیه دارید، مصرف آب چغندر این کار را برای شما انجام می‌‌دهد.کسانی که پیش از انجام ورزش، آب چغندر مصرف می‌‌کنند، میزان فعالیت بدنی آن‌‌ها تا 16درصد  افزایش می‌‌یابد. علت آن حضور نیترات است. نیترات به اکسید نیتریک تبدیل شده که در نتیجه آن، مصرف اکسیژن در ورزش‌‌هایی با شدت کم کاهش یافته و همچنین، استقامت در ورزش‌‌هایی با شدت بالا را افزایش می‌‌یابد.

مبارزه با التهاب

چغندر، یکی از منابع خوب بتائین است. بتائین سبب محافظت از سلول‌‌ها، پروتئین‌‌ها و آنزیم‌‌ها  در برابر استرس‌‌های محیطی می‌‌شود. بنابراین از آن به عنوان مبارزه کننده با التهاب، حفاطت از اندام‌‌های داخلی بدن، محافظت از عروق در برابر خطرات، بهبود عملکرد بدنی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌‌های مزمن استفاده می‌‌شود.

خاصیت ضد سرطانی

مواد مغذی ای که منجر به رنگ قرمز پر رنگ چغندر می‌‌شود، منجر به حفاظت از بدن در برابر سلول‌‌های سرطانی می‌‌شود. مطالعات نشان می‌‌دهند افزودن عصاره چغندر به آب آشامیدنی، سبب کاهش ایجاد سلول‌‌های سرطانی در اندام‌‌های مختلف در مدل‌‌های حیوانی می‌‌شود. همچنین عصاره چغندر سبب کاهش سلول‌‌های سرطانی در پانکراس، پروستات و پستان در مطالعات انسانی شده است.

سم زدایی

در چغندر نوعی رنگدانه وجود دارد که به فاز 2 سمیت زدایی بدن کمک می‌‌کند. در فاز 2 سمیت زدایی بدن، سموم به مولکول‌‌های کوچکتر جهت دفع و خروج از بدن می‌‌شکنند. به طور کلی، یکی از ارزش‌‌های چغندر، کمک  به پاکسازی و سمیت زدایی کبد از مواد مسموم است.  

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل ترکیبات مختلفی که در این گیاه وجود دارد، چغندر از طریق افزایش تعداد گلبول‌‌های سفید خون،  سبب تقویت سیستم ایمنی و حذف عوامل بیماری زا می‌‌شود.

خاصیت ضد پیری

به دلیل مقادیر فولات موجود در آن، سبب جلوگیری از چروکیدگی پوست می‌‌شود. همچنین به دلیل مقادیر ویتامین A آن، از تخریب سلول‌‌ها جلوگیری می‌‌کند. همچنین به دلیل نیترات آن، سبب افزایش جریان خون وبهبود عملکرد مغزی می‌‌شود.

 لازم به ذکر است که تمامی فوایدی که در رابطه با چغندر گفته شد، در رابطه با برگ‌‌های سبز آن نیز صدق می‌‌کند و می‌‌توان گفت، برگ‌‌های آن مقادیر بالاتری از آهن در مقایسه با اسفناج دارد و همچنین، مقادیر مواد مغذی موجود در برگ‌‌ها، بیشتر از قسمت اصلی و قرمز رنگ گیاه چغندر است.

 

برچسب ها: ارزش غذایی چغندر، خواص درمانی چغندر، ترکیبات چغندر، فواید چغندر، چغندر و سلامتی تعداد بازديد: 712 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز