Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:18

24
خرداد
تازه‌های توت فرنگی

تازه‌های توت فرنگی

توت فرنگی به علت دارا بودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان‌ها و ترمیم شکستگی استخوان‌ها بسیار مؤثر می‌باشد.

موژان زرگرزاده؛ کارشناس تغذیه

 

 

 

توت فرنگی به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ‌ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعم بودن ‌این میوه، آن را بصورت مصنوعی  نیز پرورش می‌دهند. قسمت‌هایی که از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: میوه، برگ و ریشه. 

همچنین از دیرباز همه قسمت‌های‌این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است، به عنوان ضد اسهال و ادرارآور نیز استفاده می‌شده است. همچنین از توت فرنگی به صورت‌های گوناگون (خام، جوشانده، مربا، شربت و بستنی) استفاده می‌کنند. میوه توت فرنگی غنی از ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. 

خواص توت فرنگی

1- توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می‌نماید.

2- توت فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می‌کند.

3- دمکرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است.

4- املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا ‌این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می‌کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.

5- توت فرنگی به علت دارا بودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان‌ها و ترمیم شکستگی استخوان‌ها بسیار مؤثر می‌باشد.

6- توت ‌فرنگی همچنین حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مقداری آهن است و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.

7- دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند، چرا که خوردن‌این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان می‌شود.

8- علاوه بر ‌اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زائد مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس نیز هست.

9- همچنین مطالعات جدید نشان می‌دهند كه مصرف روزانه 10-9 واحد میوه و سبزی به همراه ۳ واحد لبنیات کم چرب، در کاهش فشار خون بالا بسیار مؤثر است.

10- علاوه بر این توت فرنگی غنی از مواد ضد سرطانی نیز می‌باشد.  همچنین ‌این مواد ضد سرطانی موجود در توت فرنگی باعث افزایش مقاومت سیستم‌ایمنی بدن نیز می‌شوند.

11- توت‌ فرنگی دارای مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، فولات و پتاسیم نیز می‌باشد.

12- از توت ‌فرنگی می‌توان برای سفید کردن دندان نیز استفاده کرد.

13- همچنین تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که خوردن 10- 8 عدد توت فرنگی بطور روزانه باعث کاهش فشار خون شده و احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

 

برچسب ها: توت فرنگی، بیماری های قلبی، خواص توت فرنگی، میوه توت فرنگی، کاهش فشار خون، مزایای توت فرنگی، پتاسیم تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز