Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 23:16

25
آبان
كرفس، سبزی معجزه آسا

كرفس، سبزی معجزه آسا

كرفس منبع خوب پتاسیم و كلسیم می‌باشد كه این مواد معدنی در كاهش فشار خون موثرند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

كرفس یك گیاه دوساله و متعلق به خانواده چتریان می‌باشد. این گیاه از برگ‌هایی در بالای ساقه كه به شكل مخروطی می‌باشد، تشكیل شده است. كرفسی كه امروزه مصرف می‌شود، از گونه وحشی آن متمایز شده و منشاء اصلی آن نواحی مدیترانه از شمال آفریقا و جنوب اروپا می‌باشد. 

نقش كرفس در سلامتی

این گیاه منبع غنی ویتامین C می‌باشد كه این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. ویتامین C به كاهش علایم سرماخوردگی یا شدت آن كمك می‌نماید. 
نقش دیگر ویتامین C، كاهش شدت وضعیت‌های التهابی مانند آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می‌باشد. ویتامین C از آسیب رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌نماید. رادیكال‌های آزاد موجب اكسید شدن كلسترول می‌شوند كه نتیجه آن تولید پلاك می‌باشد. این وضعیت موجب بروز حملات قلبی و سكته می‌شود.
كرفس دارای تركیبات فعالی به نام فتالیدها می‌باشد كه این تركیبات موجب شل نمودن عضلات پیرامون سرخرگ‌ها می‌شوند و در گشاد شدن رگ‌ها و به دنبال آن كاهش فشارخون نقش دارند.
همچنین این تركیبات موجب كاهش هورمون‌های استرسی می‌گردند كه این هورمون‌ها نیز در انقباض رگ‌ها و افزایش فشارخون موثر هستند.
كرفس منبع خوب پتاسیم و كلسیم می‌باشد كه این مواد معدنی نیز در كاهش فشار خون موثرند.
كرفس در میان افراد به عنوان گیاهی كه حاوی سدیم بالا می‌باشد شناخته شده است و سدیم موجب افزایش فشارخون می‌شود. لازم به ذكر است كه یك فنجان پر از كرفس دارای 100 میلی‌گرم سدیم می‌باشد كه این مقدار سدیم در 2 ساقه كامل از كرفس وجود دارد.
در صورتی كه نیاز روزانه به سدیم 2400 میلی‌گرم می‌باشد كه این مقدار سدیم در 48 ساقه كرفس وجود دارد.
گیاه كرفس حاوی تركیباتی به نام كومارین می‌باشد كه از آسیب رادیكال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری می‌نماید، بنابراین موتاسیون را كاهش می‌دهد. موتاسیون موجب بروز سرطان می‌شود.
این تركیب همچنین موجب افزایش فعالیت گلبول‌های سفید می‌گردد كه این سلول‌ها در دفاع از سیستم ایمنی نقش دارند.
علاوه بر این، در كرفس تركیباتی به نام acetylenics وجود دارد كه رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌نمایند.
در بررسی كه بر روی موش‌ها انجام شد مشاهده گردید كه این گیاه موجب كاهش كلسترول خون در موش‌هایی كه كلسترول خون بالایی داشتند شد، اما میزان تری‌گلیسیرید خون آنها تغییری نكرد.
از دانه كرفس كه منشاء آن از مدیترانه می‌باشد، به طور گسترده به عنوان دیورتیك استفاده می‌شود، چون این گیاه غنی از پتاسیم و سدیم است و این مواد معدنی در تنظیم مایعات بدن و تولید ادرار نقش دارند.
به طور كلی كرفس منبع غنی ویتامین C، منبع خیلی خوب فیبر، پتاسیم، فولات، مولیبدن، منگنز و ویتامین B6 و نیز منبع خوبی از كلسیم، ویتامین B1، منیزیم، ویتامین A، فسفر و آهن می‌باشد.

 

برچسب ها: فواید کرفس، نقش كرفس در سلامتی، خواص درمانی کرفس، ارزش غذایی کرفس، مواد مغذی کرفس تعداد بازديد: 657 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز