Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 21:59

10
بهمن
نگهداری آرد سوخاری

نگهداری آرد سوخاری

اگر آرد سوخاری بوی کهنگی بدهد بهتر است استفاده نشود. می‌توان به تغییر رنگ آرد نیز برای پی بردن به فساد آن توجه کرد. بعضی از خانواده‌ها از خمیر خشک شده نان باگت بعد از آسیاب کردن به‌عنوان آرد سوخاری استفاده می‌کنند.

لادن دهقان تنها

 

نگهداری مواد غذایی ارتباط مستقیم با میزان رطوبت دارد، چون یکی از شرایط رشد میکروارگانیسم‌ها در مواد غذایی وجود رطوبت در آنها است و هرچه میزان رطوبت در آنها کمتر باشد، رشد این عوامل در این مواد غذایی پایین‌تر خواهد بود.

در مورد آرد سوخاری نیز به دلیل اینکه میزان رطوبت بسیار پایین است، در صورتی که در جای خشک و خنک نگهداری شود، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد و می‌توان آرد سوخاری را تا مدت طولانی (6 ماه) ذخیره کرد. البته در این مورد باید به نکاتی مثل اکسید شدن روغن موجود در این محصول اشاره کرد.

نشانه‌های فساد آرد سوخاری
اگر آرد سوخاری بوی کهنگی بدهد بهتر است استفاده نشود. می‌توان به تغییر رنگ آرد نیز برای پی بردن به فساد آن توجه کرد. بعضی از خانواده‌ها از خمیر خشک شده نان باگت بعد از آسیاب کردن به‌عنوان آرد سوخاری استفاده می‌کنند. این افراد تقریباً همان کاری را می‌کنند که در کارخانه‌های تهیه آرد سوخاری انجام می‌شود.

با این تفاوت که مرحله دوم پخت درباره آن انجام نشده است. به همین دلیل رنگ آن روشن‌تر می‌باشد و طعم آن کمی به خامی می‌زند. آکریل آمید تولید شده نیز در این آرد خانگی کمتر است. در کل مصرف کمتر آرد سوخاری توصیه می‌شود.

نان سوخاری
نان سوخاری یکی از فرآورده‌های حاصل از آرد گندم است که به دلیل پایین بودن میزان رطوبت قابلیت نگهداری زیادی دارد. نان سوخاری، نان برشته‌ای است که در آن‌ نشاسته شروع به تجزیه کرده و قابلیت هضم بیشتری دارد. 
یک عدد نان سوخاری متوسط 35 كیلو کالری، 100 كیلو كالری نان با سبوس 218 كیلو کالری و یک کف دست نان معمولی 75 كیلو کالری انرژی دارد.

مواد اولیه اصلی نان سوخاری آرد گندم، روغن، شکر و خمیر مایه است، البته علاوه بر مواد اصلی از مواد زیر نیز در فرمول نان سوخاری استفاده می‌شود: گلوتن، شیر خشک، تخم مرغ، مالت، عصاره مالت، شربت اینورت، نمک طعام، لسیتین، آرد سویا و افزودنی‌های مجاز خوراکی. آرد گندم مورد نظر برای تولید نان سوخاری باید دارای گلوتن با کمیت و کیفیت بالا باشد تا بتواند ضمن تحمل تخمیر و مقاومت در برابر آنزیم‌های حاصل از مخمرها در طی تخمیر، گازهای ایجاد شده را به خوبی حفظ نماید و شبکه گلوتن آن به صورت اسفنجی درآید.

ویژگی‌های نان سوخاری
1- نان سوخاری باید عاری از بو و طعم غیرعادی باشد.
2- رنگ آن زرد مایل به قهوه‌ای روشن و عاری از سوختگی باشد.
3- دارای بافت متخلخل و ترد بوده و از هر نوع مواد خارجی نیز عاری باشد.

 

برچسب ها: انواع نان، فساد آرد سوخاری، نگهداری آرد سوخاری، ویژگی‌های نان سوخاری، نان سوخاری تعداد بازديد: 4101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز