Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 22:12

27
مهر
جو پدر غلات

جو  پدر غلات

جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک و دارای خواص دارویی فراوانی است. بقراط، جو را برای درمان بیماری‌‌های حاد به کار می‌‏برده است.

آسیه حسن زاده؛ مدرس دانشگاه جامع علمی

 

جو با نام علمی«Hordeum vulgare» گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاعش بسته به انواع مختلف آن، تا یک متر می‌‏رسد. برگ‌‏های آن متناوب، باریک و دراز به رنگ سبز تیره می‌‏باشند. جو که بیش از دوازده هزار سال پیش شناخته شده، بومی آسیای غربی و آفریقای غربی است كه به سرعت در نواحی مدیترانه منتشر شد. این گیاه از آغاز پیدایش انسان و احتمالا قبل از گندم کشت می‌‏شده و هنوز یکی از غذاهای عمده انسان به شمار می‌‏رود، در ایران، جو در گیلان، آذربایجان، اصفهان، لرستان، خوزستان و به عبارت دیگر، در همه جای كشورمان به طور وسیعی کشت می‌‏شود.

ترکیبات شیمیایی جو

جو حاوی انواع پُلی‌ساکاریدها، نظیر نشاسته و دکسترین است. گیاهک جوانه جو حاوی ترکیبات روغنی، از جمله اسیدهای چرب (شامل: اسید استئاریک، اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک) می‌‏باشد. بنابراین از نظر مواد غذایی، بین دانه جو و دانه‌‌های در حال رشد و جوانه‌زده این گیاه تفاوت عمده‏ای وجود دارد. جدول زیر مواد موجود در 100 گرم جو را نشان می‌‏دهد. جو به طور معمول به سه صورت در بازار عرضه می‏‌شود. 1- جوی پوست نگرفته که هنوز سبوس آن جدا نشده است. 2- جوی پوست‌کنده که پوست آن گرفته شده است. 3- جوی سفید که پوست و سبوس آن گرفته شده و به نام «جوی مرواریدی» معروف است.

خواص درمانی جو

جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک و دارای خواص دارویی فراوانی است. بقراط، پدر علم پزشکی غرب، جو را برای درمان بیماری‌‌های حاد به کار می‌‏برده است. دم‌‌کرده جو هنوز به نام «چای هیپوکرات» معروف است. مطالعات اخیر نشان می‌‏دهند که مواد تشکیل‌دهنده جو، خاصیت درمانی دارند. جو همچنین عملکرد درمان‌‌های طبیعی را تسهیل و بهبود می‌‏بخشد.
جو دارای مقادیر بالایی فسفر است و بنابراین برای تقویت اعصاب و فعالیت‌‌های ذهنی بسیار مفید می‌باشد.
جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب، کم‏‌خونی، سوءهاضمه و همچنین تخفیف درد است. برای تهیه‌ جوشانده، 20 گرم جو را در یک لیتر آب به مدت 7 ساعت به صورت ملایم حرارت دهید. 
جو برای افراد مبتلا به نقرس نیز مفید است و کلسترول خون را نیز کاهش می‏‌دهد.
دانه‌‌های جو به دلیل داشتن نوعی آلکالوئید به نام «هوردنس»، مقوی قلب هستند و به بهبود تنگی نفس نیز كمك می‌كنند.
ماءالشعیر یا آب جو برای درمان سل، زخم‌‌های ریوی و سردرد مفید است.
جو خاصیت ضدالتهابی دارد و در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود التهابات حفره‏ دهان تا حدی موثر است.
همچنین خاصیت ملین دارد و در موارد ابتلا به بیماری‌‏های گوارشی؛ لوزالمعده، صفرا، مجاری ادراری و عفونت‌‌های مخاطی بسیار مفید و موثر است.
گلوتن موجود در جو، ماده‏ای نرم، سازگار و آرامبخش بوده و به علت آبدار بودن رفع عطش می‌كند و سبب انقباض عضلانی، اضطراب و تورم شکم هم نمی‌‏شود.
در طب سنتی، جو ماده محرک برای تولید شیر در زنان شیرده می‌‏باشد. در سایر زنان نیز باعث تعادل هورمون‌‏های طبیعی بدن و تولید استروژن می‏‌شود که رشد سالم سینه را به همراه دارد.

مواد موجود در 100 گرم جو

وزن    ترکیبات
11‌گرم    آب 
8‌گرم    پروتئین 
78‌گرم    مواد نشاسته‏ای
3میلی‌گرم    کلسیم  
189میلی‌گرم    فسفر 
2میلی‌گرم    آهن 
3میلی‌گرم    سدیم 
160میلی‌گرم    پتاسیم 
12میلی‌گرم    ویتامینB1   
5میلی‌گرم    ویتامین B2 
3میلی‌گرم    ویتامینB3

 

برچسب ها: جو، ارزش غذایی جو، ترکیبات شیمیایی جو، خواص درمانی جو، مواد موجود در 100 گرم جو تعداد بازديد: 805 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز