Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 12:31

27
بهمن
جدال لبنیات پر چرب مقابل کم چرب

جدال  لبنیات پر چرب مقابل کم چرب

سال هاست که ما شیر ، پنیر و کره پر چرب را با شک و تردید در نظر می گیریم و نگران این هستیم که محتوای چربی اشباع شده محصولات لبنی مورد علاقه مان به سلامتی ما آسیب برساند.

مترجم : مرضیه عارف

 

 تحریریه زندگی آنلاین : سال هاست که ما شیر ، پنیر و کره پر چرب را با شک و تردید در نظر می گیریم و نگران این هستیم که محتوای چربی اشباع شده محصولات لبنی مورد علاقه مان به سلامتی ما آسیب برساند. اما اکنون شواهدی در حال افزایش است که نشان می دهد لبنیات پر چرب ممکن است آنقدر ها که ما مدت ها فکر می کردیم خطرناک نباشد.

به گفته متخصص تغذیه دوانه ملور ، اسیدهای چرب خاص موجود در چربی های لبنی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند. در همین حال ، در سال 2020 ، محققان در بررسی تمام شواهد موجود دریافتند کودکانی که لبنیات پر چرب مصرف می کنند ، سالم تر از کسانی هستند که از انواع کم چرب استفاده می کنند . این مشاهدات در بزرگسالان نیز دیده می شود . و محصولات لبنی تخمیر شده ، مانند کفیر ، ماست و پنیر کهنه ، به طور متنوع تری به میکروبیوم روده کمک می کنند که به نوبه خود می تواند سلامت کلی را تقویت کند. با این حال ، شکی وجود ندارد که غذاهای لبنی ، از جمله کره و برخی از پنیر ها سرشار از چربی اشباع شده هستند که می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با رژیم غذایی پالئو وتاثیر عجیب آن بر لاغری

 

 

 

به طور کلی شیر در سه سطح چربی وجود دارد :

پر چرب ( 3.5 درصد چربی )

نیمه چرب ( 1.8 درصد چربی )

بدون چربی ( تا 0.3 درصد چربی )

یک غذا زمانی " پر چرب " محسوب می شود که حاوی 17.5 در صد یا بیشتر باشد. کم چرب 3 درصد و بدون چربی به این معنی است که کمتر از 0.5 گرم در هر 100 گرم یا 100 میلی لیتر است. چربی لبنیات فوایدی نیز دارد : حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A وE است.با این حال ، شیر بدون چربی دارای مقدار کمی کلسیم است. بنابراین ، در حالی که شیر و لبنیات به دریافت چربی های اشباع شده ما کمک می کنند ، مضرترین منبع ما از غذاهای بسیار فراوری شده است که به طور پیوسته در رژیم های غذایی ما افرایش یافته اند ، مانند شیرینی ها ، کیک ها و غذاهای اماده.

 

کره

 با ظهور روغن های گیاهی به عنوان جایگزین های " سالم تر " کره از مد افتاد. اما دلیلی وجود ندارد که نتوان از کره در یک رژیم غذایی متعادل لذت برد. متخصصان تغذیه می گویند: ما باید از کره به مقدار کم و در حد اعتدال استفاده کنیم ، اما این یک منبع انرژی با چگالی بالا است ، دارای برخی از اجزای تغذیه ای است و خوشمزه است. به مردان توصیه می شود که حداکثر 30 گرم چربی اشباع شده در روز مصرف کنند و حد مجاز برای زنان نیز 20 گرم توصیه می شود. یک رژیم غذایی خوب کلسترول را کاهش می دهد و در حالت ایده آل می توانیم چربی های غیر اشباع خود را از طریق مغزها ، دانه ها و روغن زیتون دریافت کنیم.

بیشتربخوانید:

ضربه فنی پوکی استخوان با ویتامین D

راه برای جلوگیری از پوکی استخوان

3 راه برای جلوگیری از پوکی استخوان

 

 

 

پنیر

 وای به حال هر کسی که سعی می کند مانع از لذت بردن یک عاشق پنیر از غذای مورد علاقه خود شود ، چه یک پارمزان سفت یا یک پنیر خامه ای . ما می دانیم که پنیر محصولی با چربی بالاتر است، اما مقدار زیادی کلسیم دارد ، منبع واقعا خوبی از پروتئین ، ید ، ویتامین A ، منبع خوبی از انرژی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. افزودن پنیر به یک غذا می تواند آن را تقویت کند و غذاهای پر فیبر و غنی از مواد مغذی مانند سالاد را اشتها آورتر کند. با این حال ، به دلیل محتوای پر چرب بسیاری از پنیر ها ، نسخه های کم چرب لزوما " کم چرب " نیستند. ملاحظات دیگری نیز وجود دارد . نسخه های کم چرب اغلب از نظر طعم ملایم تر هستند و وقتی محتوای چربی را کاهش می دهیم ، احساس دهان می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

بیشتربخوانید:

 

 

ماست

 اکثر متخصصان مواد غذایی موافق هستند که ماست یک مکمل عالی برای رژیم غذایی روزانه ما است. می توان مجموعه ای شگفت انگیز از ماست را متناسب با هر نیاز و سلیقه ای تهیه کرد . ماست با باکتری های زنده ای که در آن وجود دارد می تواند سلامت روده را تقویت کند و گزینه های مختلفی برای محتوای چربی وجود دارد به عنوان مثال ماست یونانی می تواند صفر تا 10 درصد چربی داشته باشد . ماست را می توان در سایر غذاها نیز گنجاند ، بنابراین راه خوبی برای افزودن پروتئین به وعده های غذایی ما در طول روز است .

برچسب ها: مرضیه عارف تعداد بازديد: 92 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز