Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:26

3
دی
عادت های اشتباه در وعده صبحانه که به بدن آسیب می رساند

عادت های اشتباه در وعده صبحانه که به بدن آسیب می رساند

 صبحانه یک وعده مهم غذایی در طول روز است که اشتباه در انتخاب صبحانه مقوی به سلامت ما آسیب می رساند، گاهی اشتباهاتی در وعده صبحانه می کنیم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

بارها شنیده‌ایم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است و تاثیر مهمی در حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بیماری‌های مختلف نظیر دیابت و... دارد. اما باید دانست که هر نوع صبحانه‌ای این ارزش غذایی را ندارد و بعضی عادت های اشتباه در این زمینه مانع از بهره‌مندی فواید صبحانه خواهند بود. در ادامه به عادت های اشتباه در زمان خوردن صبحانه اشاره می کنیم. 

1. با آرامش صبحانه نمی خورید

ناگزیر به خوردن یک ساندویج در مسیر راه یا بیسکوئیت در محل کار خواهید بود. در حالی‌که مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در آرامش صبحانه می‌خورند، مقدار کالری کمتری نسبت به کسانی که حین راه ‌رفتن یا انجام کار دیگری صبحانه می‌خورند، دریافت می‌‌کنند. همچنین، جویدن ناکافی نیز می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات گوارشی شود. 

بیشتربخوانید:

هشدار ویژه برای کسانی که صبحانه نمی‌خورند

 

 

 

2. مصرف ناکافی فیبرها

مصرف مقدار زیادی از خوراکی‌های شیرین باعث می‌شود احساس گرسنگی یک تا دو ساعت پس از صرف صبحانه به‌وجود آید. علت این است که قند خون به‌سرعت در زمان صبحانه بالا می‌رود و سپس خیلی سریع نیز افت می‌کند. خوراکی‌های حاوی قندهای ساده مانند شیرینی جات و غلات تصفیه‌شده هضم سریعی دارند و انرژی را برای مدت کوتاهی تامین می‌‌کنند.

اما فیبرها که غلات سبوس‌دار و سبزیجات سرشار از آنها هستند تاثیر معکوسی دارند. فیبرها در معده حجم پیدا می‌کنند و هضم آهسته‌ای دارند که در نتیجه منجر به افزایش احساس سیری می شوند. فیبرها همچنین در تعادل باکتری‌های مفید روده (فلور روده‌ای) و کاهش خطر دیابت موثر هستند و حتی بعضی مطالعات نشان می‌دهد که در پیشگیری از سرطان کولون نقش دارند. 

 

3. مصرف ناکافی پروتئین

علاوه بر فیبرها، پروتئین‌ها نیز احساس سیری را افزایش می‌دهند و مانع از احساس ضعف می‌شوند. از همین‌رو گنجاندن منابع پروتئینی در وعده صبحانه اهمیت دارد. املت همراه با نان سبوس‌دار برای تامین این نیاز بدن ایده‌آل است. البته می‌توان از انواع مغزها مانند گردو و دانه‌‌های چیا نیز استفاده کرد. در صورت کمبود وقت، اسموتی‌های حاوی مغز و لبنیات نیز انتخاب خوبی هستند. 

بیشتربخوانید:

نان سفید برای سلامتی مضر نیست

کاهش چربی های شکمی با مصرف این نوع نان

 

 

 

4. حذف چربی‌ها

تاثیر چربی‌ها در افزایش وزن باور رایجی است اما این نکته در مورد چربی‌های ناسالم و مصرف زیاد خوراکی‌‌های چرب صدق می‌کند. در واقع، منابع چربی‌های مفید باید همانند کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین در رژیم غذایی گنجانده شوند. گردو، دیگر مغزها و ماست منابع چربی‌های خوب برای صبحانه هستند. این گروه از خوراکی‌ها احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌‌کنند و مانع از ریزه‌خوری و تمایل به خوراکی های شیرین می‌شوند. 

5. صبحانه خیلی مختصر

صبحانه باید تامین‌کننده انرژی مورد نیاز بدن برای ابتدای روز باشد. زمانی که صبحانه کامل میل شود، احتمال پرخوری در طول روز و به‌خصوص ناهار کم می‌شود. خوراکی‌های مغذی سرشار از پروتئین‌ها و چربی‌های سالم متابولیسم بدن را تحریک می‌کنند و پس از چند ساعت گرسنگی شبانه، توان بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه را افزایش می‌دهند. 

بیشتربخوانید:

آیا تخم مرغ برای صبحانه گزینه مناسبی است؟

با این مواد غذایی اشتهایتان را سرکوب کنید!

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، سرطان، سبزیجات، دیابت، فیبر، غلات، صبحانه، احساس گرسنگی، احساس سیری، پروتئین، عادت غذایی تعداد بازديد: 141 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز