Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:17

25
تیر
رمز و رازهای تغذیه‌ای گوشت بلدرچین

رمز و رازهای تغذیه‌ای گوشت بلدرچین

بلدرچین (Quail)، پرنده‎ای است با گوشت بسیار لذیذ و به دلیل سودمندی‎ها و خواصش بسیار معروف است. در این مقاله در مورد فواید گوشت بلدرچین و همچنین سودمندی‎های تغذیه‌ای آن صحبت خواهیم کرد.

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : بلدرچین (Quail)، پرنده‎ای است با گوشت بسیار لذیذ و به دلیل سودمندی‎ها و خواصش بسیار معروف است. در این مقاله در مورد فواید گوشت بلدرچین و همچنین سودمندی‎های تغذیه‌ای آن صحبت خواهیم کرد.

 

موادمغذی در گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین دارای ارزش غذایی بالایی می‎باشد. 100 گرم گوشت بلدرچین حاوی:

 موادمغذی گوشت بلدرچین     مقدار در هر 100 گرم

انرژی                            134 کیلوکالری

چربی                             4.5 گرم

سدیم                               51 ‎میلی‌گرم

پروتئین                           22 گرم

کربوهیدرات                     0 گرم

کلسیم                              13 میلی‎گرم

آهن                                4.5 میلی‎گرم

پتاسیم                             237 میلی‎گرم

بیشتربخوانید:

خواص گوشت بلدرچین

 

 

 

پروتئین

گوشت بلدرچین غنی از پروتئین است. افرادی که به عضله‎سازی یا بدنسازی تمایل دارند می‎توانند این گوشت را مصرف کنند، چراکه می‎تواند منجر به افزایش حجم عضله شود. این مقدار پروتئین بالا جایگزین کربوهیدرات و گلوکز در بدن می‎‎شود و در نهایت به عضله‎سازی کمک می‎کند. همچنین مصرف این گوشت، نیاز روزانه به پروتئین را تأمین می‎کند و در نتیجه باعث افزایش تولید هورمون‎ها و آنزیم‎ها در بدن فرد می‌شود.

 

مقادیر بیشتری از برخی ویتامین‎ها و مواد معدنی در گوشت بلدرچین یافت می‎شود، در حالی که در گوشت مرغ کم‎تر است.

حقایق تغذیه‌ای

گوشت مرغ، 100 گرم        گوشت بلدرچین، 100 گرم

کالری     148                  کالری     134

چربی کل 6.3 گرم              چربی کل 4.5 گرم

چربی اشباع  1.6 گرم         چربی اشباع1.3 گرم

کلسترول  63 میلی‎گرم         کلسترول  70 میلی‎گرم

سدیم       79 میلی‎گرم         سدیم       51 میلی‎گرم

کربوهیدرات کل0 گرم         کربوهیدرات کل     0 گرم

پروتئین   21 گرم               پروتئین   22 گرم

کلسیم      10 میلی‎گرم         کلسیم      13 میلی گرم

آهن        1.1 میلی‎گرم        آهن        4.5 میلی‎گرم

پتاسیم     251 میلی‎گرم       پتاسیم     237 میلی‎گرم

فسفر      209 میلی‎گرم       فسفر      307 میلی‎گرم

روی      1.4 میلی‎گرم        روی      2.7 میلی‎گرم

ویتامین C 3.3 میلی‎گرم        ویتامین C 7.2 میلی‎گرم

 

بلدرچین یک گوشت سفید خوش‎طعم و لطیف است که سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، ویتامین‎ها و مواد معدنی (کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و روی) می‎باشد و چربی پوست و محتوای کلسترول کمی دارد. گوشت بلدرچین دارای چربی‎های تک غیراشباع بیشتری نسبت به گوشت مرغ است که این نوع از چربی برای سلامتی و رشد سودمند می‎باشد.

پروتئین ایده‎آل برای یک انسان بایستی حاوی اسیدآمینه‎های لیزین (5.5 درصد)، لوسین (7 درصد)، ایزولوسین (4 درصد)، والین (5 درصد)، متیونین + سیستئین (3.5 درصد)، ترئونین (4 درصد)، فنیل‎آلانین + تیروزین (6 درصد) باشد، بنابراین گوشت بلدرچین می‌تواند منبع اسیدهای آمینه ضروری برای بدن باشد. در نتیجه، کمبود پروتئین رژیم غذایی به دلیل فقدان یکی از این اسیدهای آمینه می‌تواند منجر به نقص در عملکرد سیستم ایمنی و افزایش آسیب‌پذیری انسان نسبت به بیماری‎های عفونی شود.

قاره آفریقا کمترین سرانه دریافت پروتئین در روز را در مقایسه با سایر قاره‎ها دارد، بنابراین مصرف گوشت بلدرچین به عنوان یک منبع پروتئینی جایگزین، مطمئناً در آینده نزدیک به ویژه برای مردم جنوب کره زمین افزایش خواهد یافت (1).

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با مهم ترین دانه های روغنی و فواید هریک از آنها برای بدن

 

 

 

اسیدهای چرب

گوشت بلدرچین حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به عنوان منبع انرژی در سیستم‎های پیچیده و به هم پیوسته، ساختار غشای سلولی، تنظیم رونویسی ژن و به عنوان عملکردی در پیش‎سازهای سیتوکین‎ها، مورد نیاز بدن انسان می‎باشد. به این ترتیب، مصرف گوشت بلدرچین می‎تواند برای سلامت انسان سودمند باشد. مقدار چربی گوشت بلدرچین بین 1.58 تا 4.21 درصد و میزان کلسترول آن بین 62.3 تا 68.2 میلی‌گرم متغیر می‎باشد. محتوای چربی و کلسترول بالا می‎تواند منجر به پرفشاری‎خون و بیماری‎های مرتبط با قلب در انسان شود؛ دیدگاهی که باعث می‎شود مصرف‎کنندگان نسبت به انتخاب مواد غذایی مصرفی خود، آگاهی داشته باشند.

گوشت بلدرچین منبع خوبی از اسیدهای اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک اسید می‎باشد و ترکیب خالص اسیدهای چرب آن به ترتیب 87.8 و 89.2 درصد برای گوشت سینه بلدرچین جوان و بالغ است. مقادیر بالای اسیدهای اولئیک، پالمیتیک، لینولئیک و استئاریک در گوشت بلدرچین گزارش شده که تا 88.3 درصد در گوشت سینه و 88.3 درصد از کل چربی‎های گوشت ران یافت می‎شود. اثرات اسید اولئیک بر بهبود پروفایل لیپیدی و محافظت در برابر مقاومت به انسولین شناخته شده است. پر واضح است که مصرف گوشت بلدرچین می‌تواند این عملکردهای حیاتی را بهبود بخشد و متعاقباً برای سلامت انسان سودمند باشد. در مقایسه با گوشت دیگر طیور، گوشت بلدرچین می‌تواند به عنوان منبعی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد، به ویژه در زمانی که کل جهان در حال مبارزه با اثرات منفی بیماری همه گیر COVID-19 می‎باشد (1, 2). گوشت سینه بلدرچین حاوی مقدار قابل توجهی اسید واکسنیک (72/34 درصد) می‎باشد. اسید واکسنیک یک اسید چرب امگا 7 است. اسیدهای چرب امگا 7 به تنظیم متابولیسم چربی و قند خون کمک می‌کنند و وجود امگا 7 در غشای سلول‎های اپیتلیال، نقش محافظتی ایفا می‌کند؛ از جمله مهار رشد باکتری‎ها و همچنین کمک به ترمیم و بهبود بافت(3).

بیشتربخوانید:

خواص فوق العاده گوشت بوقلمون

 

 

 منابع:

Mnisi CM, Marareni M, Manyeula F, Madibana MJ. A way forward for the South African quail sector as a potential contributor to food and nutrition security following the aftermath of COVID-19: a review. Agric Food Secur. 2021;10(1):48.

Fakolade P. Effect of age on physico-chemical, cholesterol and proximate composition of chicken and quail meat. African Journal of Food Science. 2015;9(4):182-6.

Nutritional Value of Farmed and Wild Quail Meats. Assiut Journal of Agricultural Sciences. 2016;47(6-1):58-71.

برچسب ها: مرغ، کلسترول، گوشت، خواص گوشت بوقلمون، گوشت بلدرچین، پروتئین، بلدرچین، طبع گوشت بوقلمون، مینا حاجی محمدی تعداد بازديد: 237 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز