Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:44

24
اسفند
بررسی چرایی میل به چربی

بررسی چرایی میل به چربی

به ازای هر گرم چربی دریافتی 9 کالری انرژی در بدن تولید می‌شود؛ این مقدار دو برابر مقدار کالری است که از همین میزان پروتئین یا کربوهیدرات تولید می‌شود. به همین دلیل است که رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیاد چربی

شهزادمحمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا

 

تحریریه زندگی آنلاین : به ازای هر گرم چربی دریافتی 9 کالری انرژی در بدن تولید می‌شود؛ این مقدار دو برابر مقدار کالری است که از همین میزان پروتئین یا کربوهیدرات تولید می‌شود. به همین دلیل است که رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیاد چربی، کالری زیادی نیز دارند و می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند.

چنین تصور می‌شود که هر چه چربی بیشتری مصرف شود تولید هورمونی به نام گالانین در مغز بیشتر می‌شود که خود میل خوردن به چربی‌ها را افزایش می‌دهد.

هرچه چربی بیشتری خورده شود، بدن گالانین بیشتری تولید می‌کند و بنابراین میل فرد به خوردن چربی بیشتر می‌شود. وقتی مقدار زیادی کالری به‌صورت چربی یا روغن مصرف می‌شود، بدن به‌جای سوزاندن آن‌ها و تولید انرژی، چربی را در سلول‌های چربی ذخیره کرده و باعث افزایش وزن می‌شود.

 بیشتربخوانید:

بی اشتهایی و لاغری

 

 

 

چرا چربی بیشتر مصرف می‌کنیم؟

چربی به لذیذ شدن غذا می‌کند. چربی دارای مزه است و باعث می‌شود غذا احساس مطبوعی در دهان به وجود آورد و به همین دلیل متأسفانه در بسیاری موارد باعث زیاده‌روی در مصرف چربی در رژیم غذایی می‌شود. مصرف برخی چربی‌ها به میزان مناسب، جزء ضروری یک رژیم غذایی سلامت هستند به‌ویژه زمانی که چربی‌ها از منابع گیاهی و یا دریایی مانند آجیل آلات، دانه‌های روغنی و ماهی مشتق شوند چراکه این مواد، اسیدهای چرب ضروری را برای بدن فراهم می‌کنند. چربی‌ها بخصوص زمانی که با مواد قندی مخلوط شوند لذیذ می‌شوند، بنابراین باعث افراط در مصرف موادی چون کیک، بیسکویت و انواع شیرینی می‌گردند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است چربی‌ها مرکز سیری در مغز را فعال نمی‌کنند، درنتیجه شخص ناخودآگاه بیش‌ازاندازه چربی مصرف می‌کند. به نظر می‌رسد مصرف بیش‌ازحد چربی‌ها در بسیاری کشورها نقش مهمی در افزایش چاقی مرضی در همه سنین دارد. شایان‌ذکر است که با کاهش تدریجی میزان مصرف چربی در رژیم غذایی، جوانه‌های چشایی سرانجام به وضعیت قبلی برمی‌گردند و فرد علاقه کمتری به غذاهای چرب پیدا می‌کنند.

 بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

 

 چگونه میل به چربی را کاهش دهیم؟

الف- شیر و پنیر: 1- به‌جای شیر و پنیر پرچرب از شیر متوسط یا کم‌چرب استفاده کنید. 2- به‌جای پنیر پرچرب از پنیر با چربی متوسط یا کم‌چرب استفاده کنید. 3-در تهیه سس، به‌جای خامه و مایونز از ماست استفاده کنید. 4- مصرف بستنی را محدود کنید.

ب-میوه و سبزیجات: 1-برای تهیه سالاد به انواع سس چرب از آب‌لیمو، سرکه و روغن‌زیتون استفاده کنید. 2- با افزودن کمی آب یا آب‌لیمو و یا سرکه، سس سالاد غلیظ را رقیق کنید. 3-علاوه بر سالاد، همراه با غذا از سبزیجات نیز استفاده کنید. 4- به‌جای دسرهای چرب، از میوه‌جات استفاده کنید. 5-به‌جای انواع سس تجاری، سس را در منزل تهیه کنید.

ج- گوشت، مرغ، ماهی: 1-بیشتر از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید. چربی موجود سینه مرغ خیلی کمتر و از نوع کم‌ضرر تر از چربی موجود در ران و سایر قسمت‌های مرغ است. 2- پوست مرغ و چربی متصل به گوشت را جدا کرده و در پخت غذا از آن استفاده نکنید. 3-به‌جای سرخ کردن، از روش‌های دیگر پخت (مثل آب پز کردن، کباب کردن و...) استفاده کنید.

اگر در برخی موارد مایلید حتماً مواد غذایی را سرخ ‌کنید، مقدار کمی روغن مایع مخصوص سرخ‌کردنی کف ماهیتابه بمالید و مواد غذایی را با حرارت ملایم در آن تفت دهید.

 بیشتربخوانید:

لاغری آسان با رژیم لاغری وایکینگی

با این رژیم غذایی1 ماهه 3 کیلو لاغر شوید

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، روغن، افزایش وزن، چربی سوزی، کربوهیدرات تعداد بازديد: 271 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز