Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:23

9
تیر
بی اشتهایی و لاغری

بی اشتهایی و لاغری

برای بی‎اشتهایی، همیشه باید عوامل زمینه‎ای را مورد بررسی قرار داد. گاهی اوقات کم‎خونی و اختلالات هورمونی می‎توانند زمینه بی‎اشتهایی باشند. گاهی اوقات عوامل روحی روانی و استرس‎های محیطی می‎توانند زمینه‎ساز بی‎اشتهایی باشند

د‌کتر لاد‌ن گیاهی - متخصص تغذیه

 

سوال : سلام خانم دکتر. من ۲۰ ساله هستم، ولی وزنم به شدت کم و اشتهایم هم کم است. نمی‎دانم چه چیزی مصرف کنم که هم اندامم نرمال شود و هم مضرات کمتری داشته باشد. لطفاً من را راهنمایی بفرمایید.

 

پاسخ : سلام. برای بی‎اشتهایی، همیشه باید عوامل زمینه‎ای را مورد بررسی قرار داد. گاهی اوقات کم‎خونی و اختلالات هورمونی می‎توانند زمینه بی‎اشتهایی باشند. گاهی اوقات عوامل روحی روانی و استرس‎های محیطی می‎توانند زمینه‎ساز بی‎اشتهایی باشند، بنابراین در مورد فرد بی‎اشتها که دریافت غذایی کمی دارد، حتماً باید وضعیت دستگاه گوارش و کم‎خونی بررسی شود.

اگر لازم باشد، از پروبیوتیک‎هایی مانند بیوفلورا و مکمل‎هایی مانند دیلیست برای کمک به افزایش فلور میکروبی استفاده گردد. در صورتی که کمبود آهن وجود دارد، باید آن را هم اصلاح نمود.

همچنین می‎توان مولتی‎ویتامین‎ها را به صورت مولتی‎ویتامین مینرال اضافه کرد. تنها چیزی که می‎توانیم بگوییم بی‎عارضه است، استفاده از یک مولتی‎ویتامین‎مینرال روزانه می‎باشد که می‎تواند به رفع برخی کمبودها که باعث تشدید بی‎اشتهایی می‎شوند، کمک کند.

نکته بعدی، استفاده از خود مواد غذایی است که به تحریک اشتها کمک می‌کند. مثلاً استفاده از خیار و لیمو و نعنا یا پیاز و لیمو و نعنا و یا استفاده از نارنج می‎تواند تحریک‎کننده اشتها باشد.

 غذاهایی که بوی خوب دارند، ولی دمای بالایی ندارند، تحریک‎کننده اشتها هستند. استفاده از نان سوخاری در تخم‎مرغ غلتیده مثل پن‎کیک، خاگینه و ... کمک‎کننده است.

استفاده از فرنی، شیره انگور، شیره خرما، شیره انجیر، زیتون، پوره سیب‎زمینی، اسموتی‎های مختلف بر پایه میوه‎ها و لبنیات هم بسیار مؤثر است، بنابراین پایه یک الگوی غذایی منظم و مرتب با تعادل و تنوع بالا، استفاده از روغن‎های خوب در برنامه غذایی، استفاده از چاشنی‎ها و ادویه‎های معطر، استفاده از مکمل به عنوان تکمیل‎کننده برنامه غذایی باید در نظر گرفته شوند.

سالم‎ترین مکمل، مولتی‎ویتامین مینرال‎های روزانه موجود در بازار هستند و در مرحله بعدی اگر کمبودی وجود دارد، اضافه دریافت آن باید مد نظر قرار بگیرند. حتماً از قرص ویتامین D هم باید برای رفع کمبود ویتامین D استفاده شود.

برچسب ها: رژیم غذایی، لاغری، بی اشتهایی تعداد بازديد: 273 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز