Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:24

29
اسفند
تغذیه سالم نسخه شفابخش همه دوران‌ها ( قسمت دوم)

تغذیه سالم نسخه شفابخش همه دوران‌ها ( قسمت دوم)

گفت‌و‌گوی اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

گفتگو: رضا حسینمرد ی

 

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر احمدرضا درستی یکی از چهره‎های نام آشنای عرصه تغذیه کشورمان، متولد اصفهان است. وی دوران تحصیلات متوسطه و دیپلم خود را در تهران گذرانده و مدرک لیسانس و فوق‎لیسانس خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرده است؛ اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان جهادگر در مناطق اطراف قزوین (آبیک) خدمت کرد و خدمت سربازی را در منطقه سگزی یزد انجام داده است. می‎توان گفت که ایشان تقریباً در همه نقاط کشور فعالیت و خدمت کرده است. وی معتقد است که اهل منطقه خاصی از ایران نیست و همه نقاط کشور، زادگاه اوست، چون در این چند دهه عمر خود در اغلب نقاط ایران زندگی و خدمت کرده است.

بیشتربخوانید:

تغذیه سالم نسخه شفابخش همه دوران‌ها ( قسمت اول)

 

 

لطفاً در مورد ریز مغزی‎ها، آجیل و نقش آن در افزایش رشد به ویژه قد کودکان بفرمایید.

مدتی برخی از ریز مغذی‎ها بسیار پر‎طرفدار شد و توسط افراد غیر متخصص نیز مورد توصیه و تجویز قرار می‎گرفت. در مواردی قرص‎ها و شربت روی برای کودکان بسیار توصیه می‎شد. مدت‎ها مواردی از مسمومیت با مکمل دارویی حاوی روی به مطب من مراجعه می‎شد؛ برخی کودکان به دلیل توصیه به مصرف مکرر مکمل روی جهت افزایش قد و ... دچار تهوع و مسمومیت مرتبط با آن شده بودند.

رعایت اصل تعادل و تنوع در تغذیه بسیار مهم است. در مورد کلسیم نیز توصیه می‎کنیم که به اندازه و تناسب باید مصرف کرد. کودکانی با عارضه کم‎خونی توسط والدین به من مراجعه می‎کنند؛ وقتی جویای نحوه تغذیه می‎شوم، مشخص می‎شود که روزانه حدود هشت لیوان شیر می‎خورند. باید دانست که خوردن کلسیم زیاد که اغلب از طریق لبنیات و شیر تأمین می‎شود، می‎تواند فرد را دچار دفع آهن و جلوگیری از خون‎سازی و رشد طبیعی کند.

باید دانست که بسیاری از فاکتورهای کمک‎کننده رشد مانند پیش‎سازهای ویتامین و آنزیم‎های مورد نیاز در بسیاری از سبزیجات و میوه‎ها است، ولی متاسفانه برخی تصور می‎کنند که باید صبح، ظهر و شب چلوکباب و چلو مرغ و .... به کودک خود بدهند! خوردن آب سبزیجات نسخه‎ای مهم برای رشد این گونه کودکانی است که از سبزیجات مانند کاهو، کدو، کلم، کرفس و ... مصرف نمی‎کنند.

مصرف غذای کافی، مناسب و متعادل یک اصل مهم است و گاهی باید از یک متخصص تغذیه کمک گرفت که بدون نیاز به دارو و مکمل، نوع، مقدار و نحوه تغذیه را بر اساس سن و شرایط کودک توصیه کند. در کنار این موضوع همه افراد به خصوص کودکان نیاز به تحرک و فعالیت جسمانی دارند؛ البته خواب هم مهم است. اگر به همه این نکات توجه کنیم، سلامتی، هوش بالا، قد کشیدن و حتی زیبایی کودک را تأمین کرده‎ایم.

هیچ پودر و مکملی در دنیا نتوانسته جای غذا و تغذیه مناسب را بگیرد. حتی به ورزشکاران هم توصیه می‎شود در کنار تغذیه صحیح درصورت لزوم از مکمل و آن هم زیر نظر متخصص یا مربی با تجربه و دانش استفاده کنند.

 بیشتربخوانید:

رژیم نخستـین را بشناسـید!

 

 

تغذیه با سلامت پوست و مو تا چه حد ارتباط دارد؟

برخی افراد رژیم‎هایی مانند رژیم پروتئین می‎گیرند و نان و برنج را از غذای خود حذف کرده و مصرف نمی‎کنند. از آنجایی که ویتامین‎های گروه B به خصوص تیامین برای متابولیزاسیون در تمام سلول‎ها لازم است، فرد رژیم گیرنده به خاطر کمبود این ویتامین دچار مشکل و ریزش مو می‎شود. افرادی که نان و برنج را برای طولانی‎مدت کنار می‎گذارند، ابروهای آنان نیز شروع به ریزش می‎کند. این نشان می‎دهد که درست غذا خوردن، به طور واضح با سلامت در ارتباط است. بسیاری از افرادی که به مطب مراجعه می‎کنند، متاسفانه تحت رژیم‎های غذایی نادرست توسط افراد غیر متخصص و ناآگاه قرار گرفته‎اند (حتماً دیدید یا شنیدید؟! رژیم‎های موتوری سراغ داریم؛ نسخه‎هایی که با پیک موتوری به متقاضی درب منزل رسانده می‎شود). غذای مناسب به سلامت پوست و مو کمک می‎کند. مکمل ویتامین‎های گروه B که در سلامت اعصاب هم نقش دارند توسط ما متخصصین تغذیه در ابتدای کار توصیه می‎شود. ویتامین‎های گروه B در افراد عصبی و پر استرس بسیار کارگشا است.

مردمی که برنج سفید میل می‎کنند دقت داشته باشند که تقریباً همه ویتامین B1، موجود در پوسته برنج یا همان سبوس آن حذف شده است. وقتی می‎جوشانیم و آب برنج را حین آبکش کردن دور می‎ریزیم تقریباً یک بیستم ویتامین باقی می‎ماند و بقیه دور ریخته می‎شود. ولی جالب اینکه با تجویز ویتامین‎های گروه B، سریع پاسخ مثبت می‎گیریم. مگر در مواردی که به خاطر رژیم‎های طولانی بدن ضعیف شده باشد. دوره بدخوری موجب بر هم خوردن تعادل بدن و بروز برخی بیماری‎های پوست و مو از جمله ظهور قارچ و ضایعاتی در پوست و مو می‎شود. متخصص غدد و متخصص پوست با همکاری متخصص تغذیه می‎توانند کمک کند.

 

نحوه تغذیه تا چه حد برای دوران سالمندی و پیشگیری از پوکی‎استخوان، آرتروز و مشکلات یائسگی که رئوس مثلث بیماری‎های مهم این دوران هستند، مؤثر است؟

در این بیماری‎ها نقش تغذیه خیلی مهم است، ولی شما اگر سرطان را نیز در نظر بگیرید، می‎بینید که تغذیه در بروز سی درصد موارد سرطان نیز مؤثر است. پس ارتباط نزدیکی بین سرطان و تغذیه وجود دارد. نقش سوء‎تغذیه و بد غذاخوردن در بروز انواع بیماری‎ها مؤثر است. این واضح و روشن است و همه می‎دانند، ولی مهم آنکه مردم چقدر رعایت می‎کنند. پیشگیری سه سطح دارد:

پیشگیری (سطح) نوع یک: آنچه کمک می‎کند که به بیماری مبتلا نشویم (دیابت، بیماری‎های قلبی وعروقی، پوکی‎استخوان و ... مبتلا نشویم) پیشگیری سطح یک یا مقدماتی است. باید بدانیم که چه غذاهایی بخوریم و چه غذاهایی نخوریم. بدین ترتیب اگر فرد رعایت کرد و به تناسب تغذیه‎ای و اندام رسید از بیمار شدن وی تا حد فراوانی جلوگیری می‎شود.

پیشگیری (سطح) نوع دو: شناسایی به موقع بیماری و اقدام تغذیه‎ای مناسب یا تغییر در شیوه زندگی و فعالیت فیزیکی متناسب، جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت آن بیماری در زمره پیشگیری نوع دو است.

پیشگیری (سطح) نوع سه: برای افرادی که بیمارند و با کمک تغذیه دوران حاد و خطرناک بیماری را پشت سر می‎گذارند است. اگر چه فرد دچار بیماری شده است، ولی با پیشگیری سطح سه عواقب و عوارض بیماری کم می‎شود و طول عمر وی در این شرایط کمی بهبود پیدا می‎کند.

 مثلاً فرد سکته کرده، ولی با افزایش مراقبت‎های تغذیه‎ای و تحرک مناسب می‎توان به بهبود ادامه حیات وی کمک کرد. پیشگیری نوع سه آخرین تلاش است، چون این افراد باید پیشگیری نوع اول و دوم را رعایت می‎کردند. تغذیه درتمام مراحل زندگی و بیماری‎ها نقش پر رنگ و بارز دارد. تغذیه سالم، نسخه شفابخش انسان‎ها است.

 

بیشتربخوانید:

عادت های صحیح غذایی زمانی که معده‌ خالی است

 

 

 

آیا تغذیه با اختلالات روحی و روانی نیز ارتباط دارد؟

تمام فعالیت‎های مغز با تغذیه در ارتباط است. دقیقاً بعد از غذا خوردن کارایی مغز نیز کمی تفاوت پیدا می‎کند. سوء‎تغذیه نیز در سلامت جسم و سلول‎های مغزی تأثیر خواهد گذاشت و در نهایت روح انسان دستخوش تغییرات و یا آسیب می‎شود. بسیاری از افرادی که دچار برخی اختلالات روحی، روانی و افسردگی می‎شوند باید علاوه بر اقدامات درمانی و دارویی به تغذیه آنان نیز خوب توجه کنیم. این افراد باید یک برنامه مناسب غذایی داشته باشند.

مثلاً کمبود امگا 3 با افسردگی ارتباط نزدیک دارد. حتی امگا 3 یکی از داروهای مهم تکمیلی ضد افسردگی است، البته مصرف این دارو حد و حدود دوزاژ دارد. تذکر اینکه مصرف بی‎رویه امگا 3 می‎تواند موجب خونریزی داخلی گردد. بی‎شک بدغذایی در ایجاد بیماری‎های جسم و روان تأثیر دارد.

 

آیا شما بر گیاهخواری تاکید دارید؟

در مورد گیاهخواری به طور دائمی، توصیه نمی‎کنم. اگر فردی دچار برخی از بیماری‎های قلبی، دیابت، کبد چرب و ... است، ما پیشنهاد می‎کنیم که حدود یکی، دو ماه گیاهخواری کند و غذای حیوانی کم بخورد، ولی بعد از این مدت باید تعادل رعایت شود. بهتر است به طور متعادل در طول هفته از پروتئین‎های گیاهی مانند عدس و لوبیا میل شود و برخی روزها مرغ و ماهی می‎توان مصرف کرد؛ البته بهتر است که زیر نظر متخصص تغذیه بسیاری از این توصیه‎ها انجام شود.

 این که فکر کنیم هر فردی با هر شرایطی می‎تواند فقط رژیم گیاهخواری داشته باشد، اصلاً توسط علم تغذیه تأیید نمی‎شود. علم و دین توصیه به تغذیه سالم و متعادل دارد.

حتی در کتب آسمانی هم توصیه شده که چه نوع گوشت و چطور مصرف شود، البته در بهشت هم نوید این غذاها داده شده (مرغ بریان، کباب و ...) پس می‎توان با تناسب و تعادل میل کرد. گیاهخواری صرف می‎تواند عوارضی در آینده سلامت فرد ایجاد کند.

متاسفانه طی یکسال اخیر با اپیدمی کرونا مواجه هستیم. اهم توصیه‎های شما در این شرایط با توجه به فرارسیدن نوروز و فصل بهار چیست؟

باید به خصوص در این دوران کرونا غذای سالم بخوریم و تحرک کافی تا حد ممکن انجام دهیم. در کنار تعادل در خوردن غذا باید به انواع تحرک از جمله دراز نشست، بشین پاشو، حرکات موزون، حلقه زدن، دویدن در جا و... توجه نمود. مقابله با کم‎تحرکی در منزل مهم است. بی‎تحرکی می‎تواند منجر به بروز بیماری‎های مختلف شود.

آجیل بمب انرژی است به خصوص بو داده و شور شده، کهنه هم اگر باشد احتمال آلودگی به آفلاتوکسین وجود دارد، چرا باید چنین چیزی بخوریم؟ اگر روزانه ده عدد بادام‎زمینی تازه و سالم بخوریم خوب است. آجیل را به اندازه باید تازه خرید و در فریزر نگهداری کرد. انسانی که در طبیعت زندگی می‎کرد باید آنقدر غذا می‎خورد تا سیر شود و توانایی یا قدرت فعالیت داشته باشد؛ بتواند در طبیعت و یا مزرعه فعالیت سنگین داشته باشد. غذایی که در طبیعت وجود دارد بسیار از دل طبیعت تهیه شده است. غذاهای ساده‎ای مانند نان و پنیر، سبزیجات، گاهی هم گوشت مصرف می‎شود، ولی خوردن شیرینی خامه‎ای، پیتزا، ساندویچ‎های پرکالری و ... مغایر با تغذیه سالم است؛ موقعی که مردم غذا سالم می‎خوردند سالم‎تر بودند، چاق نبودند و این مقدار بیمار مشاهده نمی‎شد، البته در گذشته سطح سواد و دانش پایین بود، آلودگی زیاد بود، انگل و قارچ زیاد بود، ولی فعالیت بدنی زیاد و غذا نسبتاً سالم بود. الان فعالیت بدنی نداریم و زندگی با ریموت از راه دور کنترل می‎شود.

جلوی تلویزیون نشسته‎ایم و چیپس و موادغذایی مضر و پرکالری حاوی روغن می‎خوریم. غذاهای فراوری شده و کارخانه‎ای مصرف می‎کنیم. بی‎شک باید طبق برنامه غذا بخوریم و فعالیت روزمره و مفید داشته باشیم.  حدود یک دهه است که علم تغذیه اثبات کرده، افرادی که غذا می‎خورند و مرتب باد گلو می‎زنند میزان مواد اکسیدان خون آنان بالا می‎رود و آنتی‎اکسیدان‎ها برای مقابله و پاک‎سازی سلولی در آنان کافی نیست! این افراد کسانی هستند که زودتر سرطان می‎گیرند. اگر معده انسان مقداری خالی باشد خیلی بهتر و سودمندتر از پرخوری است. حضرت رسول (ص) ۱۴۴۰ سال پیش فرمودند: قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بکشید. اگر در این ایام کرونا، عید و هر روزگاری دیگر سالم غذا بخوریم، تحرک کافی و خواب مناسب نیز داشته باشیم، سلامت خواهیم بود.

من این دوران را نیز پشت سر گذاشتم با تناسب تغذیه و رعایت تحرک حتی توانستم کمی وزنم را کاهش دهم. مدت‎ها است که عادت کردم وسیله نقلیه‎ام را دورتر از محل کار پارک می‎کنم و در هر مرتبه رفت و برگشت جمعاً حدود چهل دقیقه پیاده‎روی می‎کنم؛ گرما و سرما تفاوتی ندارد. حتی وسط روز هم تحرک دارم و پیاده‎روی می‎کنم.

اینکه خارج از منزل بتوانیم و بخواهیم که غذای سالم و مناسب بخوریم بسیار مهم است. باید در مسافرت و بیرون رفتن‎های بهاری نسبت به تهیه آب و غذای مناسب توجه کرد. حتی اگر مجبور شدیم می‎توانیم بجای غذای رستوران، نان و پنیر و خیار یا گوجه و سبزی بخوریم.

این ایام بهاری دقت کنیم که خارج از منزل آب سالم تهیه و مصرف کنیم. در آب آلوده انواعی از انگل و سخت‎پوستان میکروسکوپی وجود دارد که می‎تواند خون و بدن رانیز آلوده به انگل و بیمار کند. هر آب روان و رودخانه‎ای برای استفاده و شستشو مناسب نیست. اگر مجبور شدیم باید قبل از استفاده آب را بجوشانید. متاسفانه برخی آبها، آلودگی شیمیایی دارند و با جوشاندن نیز از بین نمی‎روند. اگر مجبور شدید دررستوران غذا بخورید حتماً به بهداشتی بودن محیط، پرسنل، ظروف و ... رستوران توجه داشته باشید. اگر در رستوران غذایی برایتان آوردند و دیدید که مورد اطمینان نیست! نگران پول غذا و ضرر مالی خود نباشید، بلکه به خاطر سلامت خود و خانواده رستوران را ترک کنید.

در شرایط کرونا به توصیه‎های کارشناسان و رسانه‎ها توجه کرده و تا جای ممکن از دید و بازدید عید خودداری کنید. اگر جایی بودید واز شما پذیرایی کردند به اندازه میل کنید و اگر نگران ناراحت شدن صاحبخانه بودید فقط بردارید و در ظرف خود بگذارید و میل نکنید. از خوردن غذای چرب خودداری کنید و حتماً سالاد و سبزیجات با غذای خود میل کنید.

 

 مهم‎ترین توصيه‎هاي تغذيه‎ای برای نوروز و بهار

در خريدهاي سال کهنه و سال جدید در خريد همبرگر آماده، گوشت‎هاي چرخ کرده، جوجه‎کبابي آماده طبخ، ماهي نمک سود و دودي، محصولات گوشتي و ماهی فريز شده (به ويژه از فروشگاه‎هاي غير معتبر) دقت کافی داشته باشید. گاهی برخی از محصولات گوشتي در زمان شروع فساد، توسط معدودی از فروشندگان سودجو به صورت فريز درآورده شده و در معرض فروش قرار مي‎گيرند. به همين ترتيب، گوشت‎هاي در حال سياه شدن و تغيير رنگ داده را به همراه مقدار زيادي چربي، کنجاله سويا و ضايعات گوشتي، درون چرخ‎هاي گوشت شستشو نشده، تبديل به گوشت چرخ شده کرده و با قيمت نسبتاً ارزان فروخته مي‎شوند. ضمناً مرغ‎هاي ليز شده نيز سرنوشت مشابهي داشته و با مقداري پياز و گلرنگ (گياهی رنگی جايگزين زعفران، ولی مسموم‎کننده) و آبلیمو، روغن و نمک (براي خوشمزه‎تر و سنگين وزن شدن) مخلوط شده و به جوجه‎کبابي آماده طبخ تبديل مي‎شوند. خريد سالاد، مواد غذايي سس‎دار و پرادويه (که ماندگي و فساد و تغيير بو ومزه آن‌ها را تحت تأثیر قرار مي‎دهد) و ديگر مواد غذايي آماده از فروشگاه‎هاي غير معتبربه صلاح نيست؛ اين ايام بهترين زمان براي فروش کليه اجناس روي دست مانده به مشتريان محسوب مي‎شود. از خريد ميوه‎هاي کهنه، شيريني به مقدار فراوان، سمنوي کهنه و بويژه خريد از مغازه‎هاي غير بهداشتي و نامطمئن خودداري کنید.

دقت کنید سمنوفروشان روزهاي آخر سال يک ديگ سمنو را براي مدت طولاني نگهداري کرده و گه‎گاه کپک ظاهر شده روي آن را برداشته و بقيه را به فروش مي‎رسانند. ترجیحاً از خريد شير، سرشير، خامه، بستني، ماست و پنير محلي غير پاستوريزه نيز جدا خودداري شود. در هنگام ديد و بازديد با خویشتن‎داری در خوردن فراوان آجيل، ميوه به مقدار زياد، مواد غذايي پرچرب، شيرين و نمکي در میهماني‎ها، می‎توان از چاقي و سوء‎تغذيه اجتناب نمود. حتي مصرف ميوه فراوان نه تنها ارزش غذايي بالايي ندارد، بلکه ويتامين‎هاي آن از راه ادرار دفع شده و قند آنهادر بدن به چربي تبديل مي‎شود.

به هنگام صرف غذا مقدار مناسب برنج، مقداري خورشت (از قسمت‎هايي که چربي کمتري دارند یا درروغن سرخ شده نیست) و يا ترجیحاً کباب در بشقاب خود قرارداده و بخشي از ظرفيت بشقاب را نيز به سالاد (کم سس) و سبزيجات اختصاص دهيد. مصرف تکه‎اي نان و يک پياله ماست مکمل غذايی خوبی برای شما خواهد بود. از نشستن طولاني مدت و تماشاي تلويزيون و انجام بازي‎هاي کامپيوتري پرهیز کرده و فعاليت بدني مناسبی را نيز براي خود در نظر بگيريد. حضور در پارک‎ها و محل‎هاي تفريحي و خوردن غذاي کافي در حد نیاز در اينگونه محل‎ها اگر با مقداري پياده‎روي همراه باشد، بهترين روش ديد و بازديد خواهد بود. در هنگام خروج از منزل یا مسافرت از آنجا که دسترسي به آب سالم برخی اوقات امکان ندارد، استفاده از آب‎هاي ناشناس مي‎تواند انواع سموم، باکتري، ويروس، قارچ تک‎سلولي، تخم انگل و انگل‎هاي تک‎سلولي به بدن فرد وارد کند و بيماري‎هاي مختلف همراه داشته باشد؛ لذا اکیداً توصيه مي‎شود آب سالم و کافي همراه باشد. استفاده از فلاکس که ظرف داخلي آن شيشه‎اي است يکي از بهترين روش‎های حمل آب محسوب می‎شود. ضمناً در فلاکس مي‎توان آب جوش مورد نیاز جهت تهيه چاي را همراه داشت. ضمناً اگر مايليد از ظروف پلاستيکي از قبيل ظرف آب معدني و يا ظرف دوغ استفاده کنيد، فراموش نفرماييد که اين ظروف فقط براي دفعاتي محدود قابل استفاده هستند و بهتر است پس از یک تا دو مرتبه مصرف، آن‌ها را دور بيندازيد. خريد آب معدني نيز روش مناسبي براي تأمین آب آشاميدني است. ضمناً درشرايط بسيار حاد و اضطراري مي‎توان آب را جوشانده و به مقدار کم مصرف کرد. فراموش نشود که جوشاندن آب فقط ممکن است عوامل زنده بيماري‎زا را از بين ببرد؛ ولي اين کار نمي‎تواند تمام سموم ناشي از عوامل بيماري‎زا و همچنين ديگر مواد شيميايي موجود در آب را زايل سازد.

 چنانچه ناچار به صرف غذا در رستوران‎هاي بين راهی شديد، به وجود منبع آب شرب و شست و شوي بهداشتي توجه کافي کنید. اغلب به دليل نبودن منابع آب سالم و بهداشتي در اين رستوران‎ها، ظروف به خوبي تميز نشده و ضمناً دستان و روپوش آشپزها و خدمه نيز وضعيت بهتري ندارند. اغلب سالادها در اين رستوران‎ها از مواد اوليه‎ای تهيه می‎شود که به خوبي شسته و ضد عفوني نشده که به سلامت لطمه جدي وارد مي‎سازند. از صرف غذا در رستوران‎هاي شلوغ حتماً خودداري نمایید، زيرا در چنين شرايطي امکانات کافي و لازم براي رعايت موارد بهداشتي و تغذيه‎اي وجود ندارد. به ظاهر نسبتاً تميز در و ديوار و احیاناً ظروف نمي‎توان چندان اعتماد داشت، ولي با اين وجود چنانچه به اجبار به اين اماکن راه يافتيد، با وسواس کامل ظروف و ليوان‎ها و کارد و قاشق و چنگال را مورد بررسي دقيق قرار دهيد تا اگر آثار غذاي قبلي در آنها باقي مانده و يا شکستگي و لب پر بودن در ظروف مشاهده کرديد از صرف غذا در آنجااجتناب کنید.

استفاده از ظروف يک بار مصرف نيز نبايد موجب دلخوشی شما شوند؛ بسياري از اين ظروف غير استاندارد بوده و در گرماي زياد غذا و چاي، مقداري ترکيبات سرطان‎زا وارد غذا می‌سازند. ضمناً شستشوي مجدد اين ظروف و استفاده مجدد از آنها نيز در برخي اماکن رايج است. صرف يک غذاي ساده از قبيل نان و پنير و خيار و گوجه فرنگي (و احتمالاً مغزگردو) براي حفظ سلامتي بهترين انتخاب محسوب مي‎شود. ضمناً همواره و به ويژه براي کودکان مقداري غذاي ساده و ميوه‎جات تميز و ضدعفوني شده به همراه داشته باشيد. به همراه داشتن مقداري نان خشک و بيسکويت، عسل يا مربا، مغزيجاتي از قبيل پسته و بادام و مغز گردو، تنقلات سالم ديگري چون نخود بوداده و کشمش، انجير خشک، ذرت بوداده، برنج بوداده و گندم بوداده بسيار منطقي خواهد بود. اگردر بين راه ناچار به خريد ميوه شده و مواد ضد عفوني در اختيار نداشتيد، حداقل مدت چنددقيقه آن‌ها را در محلول پاک‎کننده (يک قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي در يک ظرف چهار ليتري آب) قرار داده و پس از شستشوي دقيق پاياني در اين محلول، ميوه‎ها را به خوبي با آب تميز شسته و آنگاه استفاده فرماييد. همواره صابون (به صورت تیوب يا مايع و يا صابون کاغذي) و ديگر مواد شوينده و ضد عفونی‎کننده به اندازه کافي همراه داشته باشيد. همراه داشتن ظروف و از جمله ليوان و بشقاب يک بار مصرف نيز کاري عاقلانه خواهد بود.

آجيل‎های خام و بوداده و نمکی (يا گاهی بی نمک) در اعياد و تعطيلات و امثالهم فراوان مصرف می‎شوند. مغزدانه‎ها از ارزش تغذيه‎ای بالايی برخوردارند؛ با اين حال، آجيل‎ها عموماً در هرم غذايی علم تغذيه جزو گروه غذاهای متفرقه قرار می‎گيرند که توصيه می‎شود در مصرف آنها صرفه جويی شود. در واقع بدليل بالا بودن چربی موجود در مغزدانه‎ها، مقدار انرژی توليدی آنها در بدن نيز زياد است؛ به گونه‎ای که هر صد گرم مغز دانه بیش از سیصد کيلوکالری انرژی توليد می‎کند. چنانچه فرد در مراسم مهمانی شب عيد ميوه و غذای مفصلی نيز ميل کند، مقدار انرژی دريافتی‎اش ممکن است بسيار بيش از نياز بدنی‎اش باشد. بدین ترتیب دليل افزايش وزن برخی افراد پس از پايان تعطيلات عيد به خوبی روشن است. ورود بیش اندازه کالری به بدن و کم‎تحرکی علت مهم این اضافه وزن است.

يادآوری می‎شود که مصرف برخی مغزدانه‎ها در عده بسيار کمی از افراد می‎تواند ايجاد حساسيت نمايد که در اين صورت به ناچار این عامل حساسيت بايد متوقف شود.

در بين آجيل‎ها، بادام‎زمينی و سپس بادام برزيلی بيشترين احتمال ايجاد حساسيت را دارند. در هر حال مصرف مقدار کمی از اين مواد در حد توصيه متخصص تغذيه برای افراد مختلف با توجه به وضعيت فيزيولوژيک آنها به سلامت کمک کرده، ولی مصرف بيش از اندازه آنها به هيچ‎وجه قابل توصيه نيست.

سالی خوش و توام با شادکامی و سلامت آرزومندیم.

برچسب ها: تغذیه، چاقی، لاغری، تناسب اندام، رژیم درمانی تعداد بازديد: 423 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز