Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 11:09

9
اسفند
پاسخ به پرسش‌های متدوال تغذیه‌ای

پاسخ به پرسش‌های متدوال تغذیه‌ای

با توجه به باورهای نادرستی که در زمینه تغذیه مطرح می شود، در اینجا بر آن شدیم تا تعدادی از سوالات شایع را از دکتر آزاده نجارزاده؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی سوال کنیم. امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

گفتگو: رضا حسینمرد ی

 

تحریریه زندگی آنلاین : با توجه به باورهای نادرستی که در زمینه تغذیه مطرح می شود، در اینجا بر آن شدیم تا تعدادی از سوالات شایع را از دکتر آزاده نجارزاده؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی سوال کنیم. امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

 

نگرانی از سموم و آلایند ه‌های شیمیایی باعث گریزان شد ن مرد م از مصرف سبزی و میوه‌ها می‌شود . نظر شما چیست؟

این نگرانی بابت استفاد ه از سم و کود  د ر پرورش سبزی‌ها و میوه‌ها وجود  د ارد  و عد ه‌ای از این بابت میوه و سبزی نمی‌خورند . باید  د ر این خصوص ارگان‌های نظارتی پیرامون نحوه علمی تولید  این محصولات و کاهش باقیماند ه سموم اقد ام لازم را انجام د هند ، ولی ارزش غذایی خورد ن میوه‌ها و سبزی‌ها نسبت به زیانی که د ر اثر احتمال وجود  باقیماند ه سموم خواهد  د اشت، بیشتر است. د ر صورت امکان بهتر است میوه‌های پوست‌د ار را پوست گرفت، چون احتمال وجود  باقیماند ه سموم د ر پوست میوه بیشتر است و آنچه را که نمی‌توان پوست گرفت می‌توان د ر آب به مد ت چند  ساعت خیس کرد .

از برخی افراد  که می‌پرسیم سبزی و میوه به‌طور کافی مصرف می‌کنند  یا خیر؟ پاسخ آنان منفی است، ولی وقتی می‌پرسیم فست‌فود  می‌خورید ؟ پاسخشان مثبت است و می‌گویند  نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد . این د ر شرایطی است که فست‌فود ها نگهد ارند ه‌هایی د ارند  که سرطان‌زا است، ولی آنان از ترس باقیماند ه سموم، متاسفانه سبزی و میوه نمی‌خورند ...!

 بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

د ر خصوص محصولات تراریخته چطور؟

د ر اصل د ر این محصولات یک ژن تغییر د اد ه شد ه تا یک اتفاق خوب برای آن محصول رخ د هد ، مثلاً با تغییر د اد ن یک ژن د ر برنج، این گیاه را د ر برابر کرم ساقه‌خوار مصون و مقاوم کرد ند ، اما اینکه این محصول برای مصرف انسان ایمن است یا خیر، نمی‌توان با قاطعیت تأیید  یا رد  کرد . باید  هر کد ام از این محصولات مورد  به مورد  و د ر چند ین نسل بررسی شود  تا بتوان پاسخ مطلق و د قیقی د اد . باید  مطالعات د ر نسل‌های بعد ی قابل بررسی باشد . نکته بعد ی این است که واژه تراریخته باید  روی محصول برچسب‌گذاری د قیق و صحیح شود . باید  کاملاً قابل رویت باشد  و این حق مصرف‌کنند ه است که بد اند  محصول مورد  انتخاب وی تراریخته است یا خیر که اگر بخواهد  بخرد  یا منصرف شود . این موضوع باید  محصول به محصول مورد  بررسی قرار گیرد . د ر برخی کشورها از جمله کشورهای اتحاد یه اروپا قوانین محکم و سختی برای عرضه محصولات تراریخته وجود  د ارد ، ولی د ر کشوری مثل آمریکا که تجارت آزاد  است، به‌طور نا محد ود  اینگونه محصولات عرضه می‌شود .

 

آیا نوع تغذیه د ر د رمان یا کاهش موهای زائد  (هیرسوتیسم) مؤثر است؟

تأثیر تغییر سبک رژیم غذایی د ر کاهش موهای زائد  اثبات نشد ه است، اما د ر خانم‌هایی که چاق بود ند  و د ارای موهای زائد ، به‌د نبال رژیم غذایی و کاهش وزن شاهد  کاهش موهای زائد  شد ند . اینکه چه نوع غذایی به‌طور مشخص باعث کاهش موهای زائد  می‌شود ، هنوز به‌طور د قیق مشخص نیست، ولی بررسی که توسط من و همکارانم روی گیاه رازیانه انجام شد ه است، حاکی از تأثیر مصرف گیاه رازیانه د ر کاهش موهای زائد  است. هنوز تحقیقات اد امه د ارد  و د ر صورت نهایی شد ن اعلام خواهد  شد . اگر عارضه موهای زائد  (هیرسوتیسم) را از پیامد ها سند روم تخمد ان پلی‌کیستیک بد انیم بی‌شک د اشتن تغذیه مناسب می‌تواند  به رفع این سند روم کمک کرد ه و د ر نهایت موجب کاهش موهای زائد  گرد د .

گروهی از پزشکان شامل متخصصان زنان، متخصصان تغذیه، متخصصان غد د ، متخصصان پوست د ر این خصوص می‌توانند  مشاور خوبی باشند .

 بیشتر بخوانید:

چندروش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

تبلیغات مختلفی د ر فضای مجازی و ماهواره د ر خصوص مسائل تغذیه‌ای، رژیم‌ها و د اروهای چاقی و تقویت قوای جنسی شاهد  هستیم. نظر شما د ر این خصوص چیست؟

ذات تبلیغات، جذب و جلب مشتری به منظور خرید  کالا است. به‌طور حتم گروه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی د ر این خصوص با بررسی‌های روانشناختی و شگرد ‌های مخصوص اقد ام به تولید  فیلم‌های تبلیغاتی با هد ف فروش حد اکثری کرد ه‌اند . وقتی یک تبلیغ را می‌بینیم، د ر لحظه اول افکار به سمت کارآمد  بود ن آن متمرکز می‌شود ، ولی د ر اصل قبول صحت این گونه تبلیغات، مهر تأیید  بر ساد گی بینند ه و شنوند ه است. ممکن است هزینه زیاد ی صرف نکنید ، ولی د ر پی بی‌اثر بود ن د ارو یا تبلیغ مورد  نظر، حس بد  مورد  سوء‌استفاد ه و کلاهبرد اری قرار گرفتن به انسان د ست می‌د هد .

باور بفرمایید  که اگر چنین د اروهای موثری د ر د رمان چاقی و یا رفع مشکلات جنسی و ناباروری وجود  د اشت، بی‌شک انقلاب و تحولی د ر د نیا رخ د اد ه بود  و اتفاقی بزرگ و ثبت‌شد ه د ر د نیا محسوب می‌شد .

اگر د ارویی به واقع اثرگذار و اثبات‌شد ه باشد ، کارخانه‌های د اروسازی د نیا به د نبال تولید  و سود آوری از آن خواهند  بود . ساخت فیلم‌های تبلیغاتی با پرد اخت هزینه به افراد ی که جلوی د وربین بیایند  و مصرف و تأثیر آن را تأیید  کنند ، ساد ه‌ترین کار د ر این عرصه است. پس سعی کنیم گول این تبلیغات را نخوریم.

تبلیغات فراوانی د ر خصوص د منوش‌های لاغری وجود  د ارد . این محصولات توسط افراد  غیر علمی و ویزیتورهای شرکت‌ها تبلیغ می‌شوند  و د ر نهایت آنان به‌طور مقطعی با فروش این د منوش‌ها به سود  مالی می‌رسند . مراجعان متعد د ی را شاهد  بود ه‌ایم که د منوش‌های مختلف خورد ند  و د چار عوارض گوارشی شد ه‌اند . د منوش بلوبری یا گیاه د ارویی اسپند  یا برگ سنا مصرف شد ه و افراد  د چار مشکلات گوارش شد ه‌اند .

چون شرکت‌های تولید ی و عرضه‌کنند ه این محصولات به سرعت و به‌طور گسترد ه اقد ام به تبلیغ و فروش می‌کنند ، د ر مد تی کوتاه به سود  فروش می‌رسند  و ارگان‌های د ولتی نیز چنین توان و فرصتی برای کنترل اینگونه بازارهای تبلیغاتی را ند ارند . پس بد ین‌ترتیب بهتر است خود مان که مسئول سلامت شخصی هستیم به پیامد های بی‌ثمر اعتماد  به این تبلیغات توجه د اشته باشیم.

 بیشتربخوانید:

عادت های صحیح غذایی زمانی که معده‌ خالی است

 

 

د ر مجموع گیاهان د ارویی یا د اروهای گیاهی، نقشی د ر کاهش وزن د ارند ؟

تغییر سبک تغذیه و افزایش فعالیت‌های فیزیکی مهم‌ترین گام د ر کاهش وزن است، ولی این گام از همه سخت‌تر و د شوارتر است. د ر سال‌های اخیر مرد م فرصت، امکانات و انگیزه فعالیت‌های فیزیکی را ند ارند  و رژیم غذایی برایشان د شوار است.

بد ین ترتیب تمایل به راه‌های میانبر کاهش وزن بیشتر است. یکی از این راه‌ها مصرف د ارو است و د ر این بین د اروهای گیاهی با استقبال بیشتر مواجهند .

مرد م تصور می‌کنند  د اروهای گیاهی و گیاهان د ارویی بی‌ضرر هستند ، ولی این یک تفکر اشتباه است. به عنوان مثال تصور کنید  حشیش و تریاک به عنوان مخد رهای گیاهی چه مضراتی د ارند . حشیش روی سیستم عصبی تاثیرات ناگواری ایجاد  می‌کند . پس فراموش نکنید  که گیاهان هم می‌توانند  مضر باشند .

امروزه از گیاهان مختلفی د ر فرمولاسیون د اروهای ضد  چاقی استفاد ه می‌شود  که گاهی پس از یک مقطع زمانی، اثرات مصرف و سود مند ی آن از سوی سازمان‌های غذا و د ارو د ر جهان رد  می‌شود .

گیاه افد را یک نمونه از این گیاهان است که محتوی مقاد یر فراوانی کافئین است یا گیاه گوارانا... .

معمولاً مواد  مؤثره و ترکیبات د اخل د اروهای لاغری مشخص نیست؛ عجیب اینکه مرد م به این محصولات بیشتر گرایش د ارند . تولید کنند گان هم سعی می‌کنند  فرمولاسیون محصول مشخص نباشد . باید  د ر نظر د اشت که عطاری‌ها گزینه قابل اعتماد ی برای مشورت د ر زمینه د اروها نمی‌باشند  و برای خرید  د اروهای گیاهی باید  پس از مشورت با متخصصین تغذیه از د اروخانه‌ها تهیه گرد ند .

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام تعداد بازديد: 335 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز