Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:17

12
شهریور
تغذیه مناسب؛ پیش‌نیاز شکست کرونا (قسمت اول)

تغذیه مناسب؛ پیش‌نیاز شکست کرونا (قسمت اول)

گفت‌و‌گوی اختصاصی زندگی آنلاین با پرفسور سلطانعلی محبوب استاد برجسته تغذیه و رژیم‌درمانی

لطفاً در مورد بیوگرافی‌تان توضیحات کاملی بفرمایید.

اینجانب در سال 1323 در مشکین شهر به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر تبریز گذرانیدم و بعد از اخذ دیپلم متوسطه با رتبه اول وارد دانشگاه تبریز شدم. برای ادامه تحصیلات تکمیلی در سال 1344 به دانشگاه سوربن پاریس اعزام گردیدم و موفق به اخذ درجات علمی C.E.S، D.E.A و دکترای تخصصی شده و از سال 1348 در دانشگاه تبریز مشغول خدمت گردیدم. دو بار در سال‌های 1354 و 1363 برای طی دوره‌های تکمیلی به دانشگاه دیویس کالیفرنیا عزیمت نمودم. اینجانب در طول بیش از نیم قرن خدمات دانشگاهی خود 24 جلد کتاب تألیف، ترجمه و نظارت نموده‌ام. متجاوز از 400 مقاله علمی در مجلات و کنگره‌های بین‌المللی و داخلی انتشار و ارائه داده‌ام. در اجرای بالغ بر 50 طرح تحقیقاتی مجری، ناظر و یا همکار بوده و بالغ بر 120 پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی را عهده‌دار بوده‌ام و سال‌های متمادی استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی، استاد نمونه کشوری، پژوهشگر نمونه دانشگاه – استان و کشور، مدیر نمونه دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پیشکسوت نمونه استان آذربایجان شرقی انتخاب شده‌ام و در کنگره‌ها، همایش‌ها و مناسبت‌های مختلف به‌عنوان پیشکسوت علوم تغذیه مورد تجلیل قرار گرفته‌ام.

 

بیشتربخوانید:

ویتامین هایی که با ویروس کرونا مقابله می کنند!

 

 

آیا فرزندانتان هم تحصیلات عالیه دارند؟

من دو تا فرزند دارم، یک پسر و یک دختر و من از این نظر خدای را شاکرم که هر دو فرزند خلف هستند.

پسرم پس از شرکت در کنکور، دانشکده دندانپزشکی تبریز را انتخاب نمود و این یکی از دلایل خلف بودنش است که در تبریز ماند و تحصیلات دانشگاهی‌اش در تبریز از نظر مالی هم خیلی کمکمان کرد. بعد از خدمت سربازی‌اش در امتحان ورودی تخصصی شرکت نمود و چون تخصص رشته پروتزهای دندانی در تبریز نبود، به تهران رفت، ولی بعد از اتمام تحصیلات در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجدداً به تبریز بازگشت و هم اینک دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌باشد.

دخترم نیز رشته داروسازی را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب و به پایان رساند و هم اینک در یکی از شرکت‌های دارویی تبریز مشغول خدمت است.

دو سال پیش خداوند یک نوه دختر و یک نوه پسر به ما عطا فرمود که حلاوت خاصی به زندگی خانواده ما داده‌اند. خدا را شکر...

 

اکنون کجا مشغول به کار هستید؟

من در سال ۱۳۸۶ از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بازنشسته شدم، ولی بر اساس آئین‌نامه تکریم اساتید، تاکنون به عنوان مشاور امور آموزشی و پژوهشی ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همکاری خود را با آن دانشگاه ادامه می‌دهم و در ضمن ریاست و استادی موسسه آموزش عالی ربع رشید تبریز را نیز بر عهده دارم.

 

بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای مصرف ویتامین ‌D برای پیشگیری از شیوع کرونا

 

 

بیوشیمی تغذیه چیست؟

اگر تحت‌اللفظی ترجمه کنیم «بیو» یعنی زندگی و شیمی هم که مفهوم خودش را دارد، لذا این علم پلی است بین زیست‌شناسی (بیولوژی) و شیمی. یعنی اگر دقیقاً بخواهیم ترجمه کنیم می‌شود «شیمی زیست». این علم می‌خواهد بگوید که در درون سلول‌های زنده واکنش‌های شیمیایی چگونه انجام می‌گیرد تا منجر به تداوم حیات ‌شود. وقتی که تغذیه در پس این اسم می‌آید، باید دنبال ارتباط این دو بگردیم، در این رابطه می‌توان گفت که بیوشیمی یکی از بازوهای علم تغذیه است که می‌تواند به رفع مشکلات تغذیه‌ای کمک کند. از طرف دیگر فرق غذا و مواد مغذی این است که غذا شامل موادی است که در بیرون از بدن وجود دارد، ولی وقتی خورده می‌شود و فعل و انفعالاتی در بدن صورت می‌گیرد، به مواد مغذی تبدیل شده و نیاز بدن را تأمین می‌کند (بیوشیمی).

از این رو وقتی یک کارشناس تغذیه‌ای دانش بیوشیمی بیشتری دارد، بهتر می‌تواند با بیماری‌ها مواجه شده، عوامل مؤثر در بیماری‌ها را جستجو کرده و مداخلات تغذیه‌ای را همگام با آن عوامل تطبیق دهد. امروزه هم بیوشیمی و هم تغذیه گستره بیشتری در بسیاری از علوم از جمله کشاورزی، زیست‌شناسی و پزشکی پیدا کرده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید:

چند خوراکی برای کاهش وزن همراه با تقویت سیستم ایمنی

تغذیه صحیح جهت جلوگیری از چاقی و افسردگی در خانه‌نشینی کرونا

 

 

 

به نظر شما تغذیه سالم چقدر در شیوه زندگی صحیح و پیشگیری بیماری‌ها مؤثر است؟

شیوه زندگی به مجموعه عادات و الگوی رفتارهای انسان اطلاق می‌شود که سلامت فیزیکی و روانی مطلوب او را تضمین کند. تغییر رفتار می‌تواند به تغییر عادت پرخوری و بی‌تحرکی جسمی که هر دو منجر به چاقی می‌شوند، کمک زیادی کند.

تغییر رفتار مهم دیگری که ارمغان تمدن است کمبود تحرک بدنی می‌باشد. امروزه مردم به علت گرفتاری و مشغله فراوان روزمره و نیز به دلیل عادات غلط، از ورزش، پیاده‌روی و هر نوع تحرک جسمی، کمتر بهره می‌جویند.

وضعیت عصبی و روانی افراد نیز دچار دگرگونی‌های زیادی شده است. تنش که از پیامدهای بارز و اجتناب‌ناپذیر صنعت است، پدیده پرخوری عصبی و نیز کاهش سوخت مواد انرژی را در پی دارد.

مقایسه الگوی مصرف مواد غذایی با الگوی مصرف توصیه شده نشان می‌دهد در محیط ما تغییرات زیادی به شرح زیر ایجاد شده است از جمله:

استفاده گسترده از غذاهای فرآوری شده

افزایش مصرف مواد پرکالری

کمبود میوه، سبزی، حبوبات و لبنیات

افزایش مصرف مواد گوشتی مانند گوشت قرمز، سوسیس و کالباس

افزایش مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های فرآوری شده

افزایش مصرف چربی‌ها، سس‌ها و فست فودها

اولین قدم در تغییر رفتار، آگاه بودن نسبت به عادات غلط است. کسی که نسبت به رفتارهای غلط خود آگاه باشد، می‌تواند گام اول را در جهت اصلاح آن بردارد، توصیه‌های رفتاری زیر می‌تواند در این راستا مؤثر باشد:

کاهش تماشای روزانه تلویزیون

کاهش مصرف غذاهای پرچرب و حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده

افزایش فعالیت‌های متوسط و شدید جسمانی

افزایش مصرف روزانه میوه‌جات و سبزی‌ها

و سخن آخر اینکه به یاد داشته باشیم در هر شرایطی تنظیم یک رژیم غذایی مناسب و به‌کارگیری یک شیوه زندگی سالم هیچ‌وقت دیر نیست.

 

 

 

 

به نظر شما نقش تغذیه سالم در مورد کرونا و راه‌های افزایش ایمنی بدن در برابر این بیماری چیست؟

امروزه کرونا واژه‌ای است که همه جا صحبت از آن است و از جنبه‌های مختلف در مورد این بیماری مطالبی ارائه می‌گردد، البته در پاسخ به سؤال شما من نیز به اختصار اگرچه شاید تکرار مکررات هم باشد، در این زمینه نکاتی را توضیح می‌دهم.

 ویروس کرونا از خانواده بزرگ ویروس‌هایی است که از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های شدیدتری را شامل می‌شوند. کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر این ویروس قرار گیرند، اما سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، لذا مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلای این افراد کاملاً ضروری است.

سیستم ایمنی مجموعه‌ای از سلول‌ها و اجزائی است که باعث حفاظت بدن در مقابل بیماری‌ها شده و در صورت بروز بیماری باعث بهبودی و سلامتی می‌شود. وظیفه اصلی سیستم ایمنی تخریب باکتری‌ها و ویروس‌ها و انگل‌ها می‌باشد و نقش دیگر آن از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده و یا غیر فعال است. در مورد نقش تغذیه باید گفت که توجه به نوع تغذیه، به‌تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از این ویروس کمک می‌کند و می‌توان گفت که تغذیه مناسب سپر دفاعی قوی در جنگ با کرونا است، البته نکته مهم این است که وقتی در برنامه غذایی، مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها مانند (A, E, B, C) و املاح معدنی (مانند آهن، روی و سلنیوم) با مصرف انواع مختلف مواد غذایی همراه باشند می‌تواند به سیستم ایمنی بیشتر کمک کند. فراموش نکنیم که در خصوص تغذیه و بیماری کرونا تاکنون شواهد علمی مستدلی وجود ندارد و هنوز به صورت بالینی بر روی این ویروس کار نشده است که بدانیم دقیقاً کدام غذا بر آن تأثیر بیشتر دارد. از این رو تمامی تدابیر برای حفظ و ارتقاء سیستم ایمنی افراد در معرض خطر در نظر گرفته می‌شود و در این زمینه مصرف منابع غذایی، ویتامین‌ها و املاح مورد اشاره در بالا و یا مکمل آنها توصیه می‌گردد.

 

بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای کرونایی برای افراد چاق

مقابله با هوس خوردن شیرینی در ایام قرنطینه خانگی

 

 

 

 

لطفاً در مورد نیاز‌های احتمالی تغذیه در بحران‌ها و اضطرار برای دستیابی به امنیت غذایی و جلوگیری از سوءتغذیه بفرمایید؟

اکثر حوادث غیرمترقبه طبیعی یا غیرطبیعی اثرات نامطلوبی بر وضعیت تغذیه افراد جامعه می‌گذارد. از بین رفتن منابع غذایی موجب عدم دسترسی به غذا می‌شود، قطع ارتباطات و راه‌ها و از بین رفتن درآمد خانوار باعث عدم مصرف غذای در دسترس گشته و بالاخره ابتلا به بیماری‌های عفونی و مخصوصاً بیماری‌های عفونی گوارشی مانند اسهال منجر به کاهش زیست فراهمی مواد مغذی می‌گردند. بحران علاوه بر آسیب‌های سریع، ولی کوتاه مدت، آسیب‌های ماندگار در الگوی غذایی از قبیل توقف تغذیه با شیر مادر و یا تغذیه تکمیلی نامطلوب و آسیب‌های ناشی از جابجایی جمعیت از قبیل تغییر سطح فرهنگ و سواد مردم و تغییر نیازها را نیز به دنبال خواهد داشت. از این رو همان‌طوری که اثرات بحران بر وضعیت تغذیه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت است، مداخلات مورد نیاز نیز متناسب با نوع شکل مداخله به کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند.

الف) مداخله کوتاه‌مدت

۱- بهبود دسترسی غذا با توزیع مناسب آن

۲- ایجاد مکان مصرف مواد غذایی در دسترس با راه‌اندازی ارتباطات و راه‌ها

۳- بهبود زیست‌فراهمی مواد مغذی با ملاحظات بهداشتی مربوط به آب.

ب) مداخله بلندمدت

۴- مداخلات برای پیشگیری از تغییرات ماندگار در الگوی غذایی

۵- مداخلات مرتبط با جابجایی جمعیت با اجرای برنامه‌های آموزشی.

برنامه‌ریزی تغذیه در بحران، به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی سلامتی مردم آسیب‌دیده یک مسئله بین‌بخشی و بین‌سازمانی است و کلید موفقیت آن ایجاد همکاری و هماهنگی در بین کلیه سطوح ذیربط می‌باشد. از این رو تشکیل کمیته‌ای بین بخشی لازم است تا اقدامات زیر را به سرانجام برساند:

۱- وظایف افراد و عوامل شرکت‌کننده بخش‌های مختلف را تعریف کند.

۲- کمک‌های اولیه و سریع برای رفع نیازها را سازماندهی نماید.

۳- راهکارهای مناسب برای برنامه‌های غذارسانی، مکمل‌یاری، تربیت نیرو و... را به کار ببندد.

۴- تهیه و تدارک غذا، انتقال نیروی انسانی و منابع مالی برای برنامه‌های امدادرسانی را کنترل کند.

۵- نحوه تحویل و توزیع مواد غذایی و پیشرفت عملیات را پیگیری نماید.

۶- منابع و ذخایر موجود را بررسی و نیازهای آتی به مواد غذایی را تخمین بزند.

۷- برای تبادل اطلاعات، تغییر احتمالی برنامه‌ها و ارائه راهکارها، جلسات منظم تشکیل دهد.

برچسب ها: رژیم غذایی، تغذیه سالم، زندگی آنلاین، ویروس کرونا، پرفسور سلطانعلی محبوب، تغذیه و کرونا تعداد بازديد: 377 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز