Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:19

7
تیر
جنبش آهسته خوردن جایگزین فست فودها!

جنبش آهسته خوردن جایگزین فست فودها!

غذای آهسته در واقع چیزی نیست مگر غذای سالم كه حاوی نیازهای بدن انسان كه سالم به دست می‌آید خوشمزه و به محیط زیست نیز صدمه بزند این افراد خود را مصرف كننده قلمداد نمی‌كنند بلكه معتقدند در تولید غدا نیز شریك هستند

دكتر اكبر كوشانفر؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی، متخصص كودكان

 

 

حلزون به آهستگی راه می‌رود كه در این دنیای شلوغ و محیط زیست آلوده تا به ما یاد دهد در صورت امكان به یاد سلامت خودمان باشیم و گاهی آهستگی را تجربه كنیم.

این حلزون نماد جنبشی است كه از سال 1986 از دوره ما شروع شده و به تدریج غذای slow.food مقابل غذاهای آماده سریع fast food  كه تغییراتی در سبك تغذیه در زندگی امروزه به وجود آمده است.

كارلو پونتی پژوهشگر ایتالیایی در زمینه سبك آهسته روش تغذیه اولین كسی بود كه جنبش غذایی آهسته را پایه‌ریزی كرد او كه از غذای فست‌فود زده و به مضرات آن آگاهی داشت به دنبال راهی می‌گشت تا غذاهای سنتی و سالم را احیا كند پونتی قصد داشت حركتی برای آگاهی مردم انجام دهد كه آرامش در سایه لذت بردن از غذای سالم به دست ‌آید. او به نكته دیگر توجه كرده بود كه با بیان و نصیحت كردن مردم به علت زندگی ماشینی چیزی درست نخواهد شد بلكه لازم است جنبشی صورت گیرد. هر فردی به عنوان عضو فعال عمل نماید و خود سعی كند تا اختیار زندگی و از خوردن خودش لذت ببرد.

به اعتقاد پونتی چیزی كه پیرامون آن جنبش دنبال می‌كنند بازگشت به سنت‌ها و تغییر ذائقه و حمایت از محیط زیست سالم و لذت بردن از غذایی كه می‌خوریم و زندگی خودمان را ارتقاء می‌دهیم.

این افراد در توضیح این فلسفه معتقدند كه لذت بردن حق اولیه هر كسی است و این جنبش لذت بردن برای همه را ممكن می‌كند و رابطه محكمی بین بشقاب غذا و انسان به وجود می‌آید.

غذای آهسته در واقع چیزی نیست مگر غذای سالم كه حاوی نیازهای بدن انسان كه سالم به دست می‌آید خوشمزه و به محیط زیست نیز صدمه بزند این افراد خود را مصرف كننده قلمداد نمی‌كنند بلكه معتقدند در تولید غدا نیز شریك هستند و حمایت از تولید فرآورده‌های غذاهای سالم و ارگانیك بخشی از كار را به عهده می‌گیرند و با تولید كننده‌های برتر غذاهای سالم ارتباط برقرار كرده و نظر جنبش غذاهای سالم چیزی نیست جز لذت بردن از خوردن و نوشیدن غذاهای سالم شامل مواد پروتئینی اغلب گوشت سفید مرغ و ماهی، كالری، چربی‌های مفید دانه‌‌ها، غلات، ویتامین‌ها و نیز مغزی‌ها شامل سبزیجات و میوه‌جات خواهد بود.

و تلاش محققان كانادایی نیز نشان داده شده چنانچه در سنین كودكی مضرات غذاهای ‌fast food و بیماری‌های حاصل از آن آشنا شوند. در سنین جوانی رغبت بیشتری به غذاهای سنتی و سالم دارند. به گفته محققان غذای سالم آماده، نان و پنیر، كره و مربا، گردو، تخم‌مرغ را می‌توان سریع غذاهای آماده به صورت ساندویچ آماده و در سنین كودكی جانشین غذاهای آماده سوسیس و كالباس و پیتزا نموده و در تمام دنیا موجی بر علیه فست‌فودها به راه افتاده و هر روز تاثیرشان به استفاده نكردن این غذاها بیشتر می‌شود.

در ایران هنوز توجه چندانی به رواج این غذاها نمی‌شود امید است مردم و متولیان بهداشت سلامت متوجه سلامت تغذیه و افراد در انتخاب غذای سالم و مفید كوشا و جدی باشد.

 

برچسب ها: غذای سالم، تهیه غذای سالم، تغذیه و بیماری، غذا خوردن، آهسته غذا خوردن، روش غذا خوردن، فواید غذای سالم تعداد بازديد: 934 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز