Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:11

17
بهمن
صبحانه در خدمت لاغری! (2)

صبحانه در خدمت لاغری! (2)

تقریبا از تمام میوه‌ها می‌توانید برای صبحانه استفاده كنید. اگر آب میوه را به خوردن میوه ترجیح می‌دهید، بهتر است از آب میوه‌های طبیعی خانگی استفاده كنید. وقتی كه قرار است از میوه به عنوان صبحانه استفاده كنید از پختن آنها اجتناب كنید.

تهیه سالاد صبحانه 
مقداری كرفس، كلم، جعفری و خیار را با هم تركیب كنید و كمی آب لیموترش روی آنها بچكانید. (بهتر است یك عدد سیب و یك عدد هویج خردشده نیز به سالاد خود بیفزایید). شاید اغلب ما بر این باور باشیم كه یك رژیم غذایی سالم یعنی مصرف میوه‌ها و سبزیجات بسیار زیاد.

البته خوردن سبزیجات و میوه‌ها بسیار مفیدتر از غذاهای فرآوری شده است، اما در این مورد نیز باید تعادل را حفظ كرد؛ زیرا حتی میوه‌ها و سبزیجات هم اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند خطرساز باشند (مثلا همانطور كه گفته شد، خوردن مقدار زیادی میوه باعث زیاد شدن قندخون می‌شود). با پیشرفت علم و فناوری، انسان توانسته است در میوه‌ها تغییراتی ایجاد كرده و آنها را بزرگ‌تر و شیرین‌تر كند؛ در حالی كه حالت وحشی و جنگلی میوه‌ها بسیار مفیدتر است.

قند موجود در میوه‌ها، طبیعی است؛ ولی آیا این حقیقت باعث می‌شود كه شما در خوردن آنها زیاده‌روی كنید؟ متاسفانه افرادی كه مدتی فقط از میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده می‌كنند، با این خیال كه یك رژیم سالم و طبیعی دارند، پس از مدتی تنها چیزی كه نصیب آنها می‌شود خرابی دندان‌ها، آرتروز، خستگی شدید، مشكلات پوستی، موهای نازك‌تر و ناخن‌های ضعیف و شكننده است.

كمبود ویتامین‌های B12 ، A، D و روی نیز از عواقب چنین برنامه غذایی است. ضمن اینكه تنظیم هورمون‌ها، انسولین و گلوكوژن نیز بر هم می‌خورد و عدم تعادل هورمون‌های بدن موجب بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود. اما مصرف متعادل میوه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در تنظیم هورمون‌ها و افزایش سلامت بدن دارد.

ابتدا میوه بخورید

گوارش و هضم میوه‌ها بسیار سریع‌تر از غذا انجام می‌شود، به خصوص با شكم خالی. بهترین زمان برای خوردن میوه صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه است. هر روز از صبح تا موقع خوردن ناهار بهترین فرصت برای خوردن میوه‌هاست. اگر دوست ندارید با شكم خالی میوه بخورید، بعد از خوردن صبحانه و قبل از ناهار این كار را انجام دهید.

به این ترتیب كبد عملكرد بهتری برای پاكسازی بدن از سموم خواهد داشت. مصرف میوه‌های پر انرژی مثل سیب، موز، گلابی و توت فرنگی، به مدت طولانی معده را پر نگه می‌دارند و شما احساس سیری بیشتری خواهید كرد. میوه‌های آبدار مثل هندوانه نیز همین خاصیت را دارند.

تقریبا از تمام میوه‌ها می‌توانید برای صبحانه استفاده كنید. اگر آب میوه را به خوردن میوه ترجیح می‌دهید، بهتر است از آب میوه‌های طبیعی خانگی استفاده كنید. وقتی كه قرار است از میوه به عنوان صبحانه استفاده كنید، لازم است این كار را به بهترین شكل ممكن انجام دهید و از پختن آنها اجتناب كنید.

میوه‌های خشك شده مثل انجیر، كشمش و خرما هرگز خاصیت تازه را ندارند. برای كاهش وزن به محتوای انرژی غذایی كه می‌خورید توجه داشته باشید. محتوای غذا به مقدار انرژی موجود در غذا بستگی دارد. برخی غذاها حاوی انرژی فراوانی هستند. برای لاغرتر شدن باید از غذاهای پر حجم و كم كالری، مثل سبزی‌ها بیشتر استفاده كنید.

به اعتقاد متخصصان تغذیه حدود 50 درصد از كالری مورد نیاز بدن باید از طریق كربوهیدرات‌ها تامین شود؛ ولی از كربوهیدرات‌هایی مثل شكر، قند و سایر شیرین‌كننده‌ها باید كمتر استفاده كرد، زیرا بدن برای مصرف آنها انرژی زیادی نمی‌سوزاند. در عوض از سایر كربوهیدرات‌های پر فیبر، مثل نان و ماكارونی استفاده كنید.

انواع شیرینی‌ها، شكلات، آب نبات، ژله، نوشابه و كیك را از برنامه‌ غذایی خود حذف كنید. چربی در مقایسه با كربوهیدرات و پروتئین دو برابر انرژی تولید می‌كند؛ بنابراین برای كاهش مصرف انرژی، كاهش چربی غذا لازم است. كالری غذایی را كه می‌خورید، محاسبه كنید. برچسب غذاها را بخوانید. برخی از غذاها كم‌چرب ولی پر انرژی هستند.

در بیشتر فرهنگ‌ها لاغری یعنی زیبایی و شایستگی و به افراد چاق به طور غیرمنصفانه‌ای برچسب انسان‌های تنبل و پرخور و حتی بی‌اراده زده می‌شود. افراد چاق بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. حتی كاهش متوسطی از وزن باعث كاهش فشار خون، كاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و سكته مغزی، بهبود علائم سایش مفاصل و كاهش خطر انواع سرطان‌ها می‌شود.  برای دور بودن از خطرات چاقی و همچنین مشكلات عاطفی و احساسی مربوط به آن، باید یك برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید.

 

 

برای خواندن بخش اول -صبحانه در خدمت لاغری!- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اضافه وزن، تناسب اندام، رژیم غذایی لاغری، رژیم غذایی چاقی، صبحانه و لاغری، اهمیت صبحانه تعداد بازديد: 857 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز