Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:17

17
بهمن
كاهش وزن پس از 40 سالگی (1)

كاهش وزن پس از 40 سالگی (1)

متعجب می‌شوید اگر بدانید كه از هر 5 بزرگسال بالای 40 سال یك نفر به مشكلات تیروئید دچار است و شایع‌ترین بیماری تیروئید، كم كاری تیروئید است كه از جمله دلایل اصلی چاقی افراد بعد از 40 سالگی است.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

به نظر می‌رسد كه بعد از 40 سالگی، به هر حال چاق‌تر می‌شوید و با وجود اینكه در كلاس‌های ورزشی‌ ثبت نام كرده‌اید و به خوردن تمام چیزهای شیرین و دسر، نه می‌گوئید باز هم هیچ یك از شلوارهای جین قدیمی‌تان اندازه شما نیست و روز به روز انرژی‌تان تحلیل می‌رود، چه اتفاقی افتاده؟ با شروع 40 سالگی، تغییرات كلی در بدن ما رخ می‌دهد كه بر هسته مركزی بدن تاثیر می‌گذارد.

به لطف تغییرات هورمونی و سایر تغییرات، رشد سلول‌ها كاهش می‌یابد. برخی از این تغییرات ناشی از روند طبیعی پیری است. متابولیسم بدن تغییر می‌كند و كاهش وزن بسیار سخت می‌شود. در اینجا به چند چالش اصلی كه از كاهش وزن پس از 40 سالگی جلوگیری می‌كند، اشاره خواهیم كرد و روش‌های چگونگی غلبه بر آنها را یاد خواهیم گرفت.

پیشگیری از اضافه وزن

در زمان‌های قدیم، پیری لزوما به معنی ناتوانایی نبود و همه افراد مسن به فعالیت بدنی ادامه می‌دادند و دام خود را برای غذا به كوهستان می‌بردند و بدین ترتیب كالری می‌سوزاندند و فعالیت می‌كردند ولی در دنیای مدرن امروزی چگونه می‌توان كالری و چربی اضافی را سوزاند. در صورتی كه چاق شدن بسیار آسان است و سریع انجام می‌شود، لاغر شدن به همان نسبت مشكل است.

كارشناسان معتقدند كه برای چاق شدن فقط كافی است روزی 100 كالری اضافی دریافت كنید و در طی یك سال به بیش از 5 كیلوگرم اضافه وزن دچار خواهید شد. 100 كالری اصلا زیاد نیست اگر بدانید كه یك نوشابه حاوی 155 كالری و شكلات بیش از 200 كالری دارد. پس از سن 40 سالگی به طور طبیعی سوخت و ساز بدن كاهش می‌یابد و حفظ تعادل میان دریافت كالری و سوزاندن آن مشكل می‌شود.

نگاهی به سال‌های گذشته بیاندازید و بررسی كنید كه چه عواملی و كارهایی موجب فعالیت بدنی شما می‌شده، لیستی از آن تهیه كنید و سعی كنید همچنان به انجام دادن آنها ادامه دهید. عادات صحیح غذایی، در دوران جوانی از جمله موضوعاتی هستند كه به پیشگیری از اضافه وزن بعد از 40 سالگی كمك می‌كنند.

حذف شرایط زمینه‌ای متابولیك

متعجب می‌شوید اگر بدانید كه از هر 5 بزرگسال بالای 40 سال یك نفر به مشكلات تیروئید دچار است و شایع‌ترین بیماری تیروئید، كم كاری تیروئید است كه از جمله دلایل اصلی چاقی افراد بعد از 40 سالگی است.
تیروئید غده كوچكی است كه هورمون‌هایی تولید می‌كند كه وظیفه آنها تنظیم متابولیسم بدن است.

علائم این بیماری عبارت است از: گردش خون ضعیف در دست‌ها و پاها، احساس سرما، رطوبت و خنكی دست‌ها، خستگی و بی‌حالی، ریزش مو به خصوص در ابروها و موها، افزایش وزن علی‌رغم تلاش واقعی در كاهش آن و داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش.

اگر تصور می‌كنید كه ضعف متابولیسم بدن شما می‌تواند ناشی از مشكلات تیروئید باشد، اولین قدم تماس با پزشك و انجام تست تیروئید است. اما دقت كنید كه در سال 2003، انجمن متخصصان غدد بالینی امریكا اعلام كردند كه مقدار نرمال TSH در آزمایش خون باید 3 باشد در حالی كه استانداردهای قدیمی آن‌را 5/5 اعلام كرده بودند.

ممكن است این خبر به پزشك و یا آزمایشگاه شما نرسیده باشد، بنابراین خودتان نیز آن‌را كنترل كنید و بسیاری از متخصصان بر این باورند كه برای حفظ وزن طبیعی بدن و عملكرد ایده‌آل بدن TSH بین 1 و 2 ایده‌آل است. اگر نتیجه TSH بالاتر از 3 بوده از پزشك بخواهید تا با انجام آزمایش‌های دقیق‌تر عملكرد تیروئید را بررسی كند.

عضله سازی

هر چقدر توده عضلانی بدن شما بیشتر باشد، به طور موثرتری سوخت و ساز كالری‌ها انجام می‌شود، ولی با افزایش سن، متاسفانه، توده عضلانی بدن كاهش می‌یابد و ذخیره چربی بدن اضافه می‌شود. لذا به منظور كمك به كاهش از بین رفتن عضله‌ها، مجبوریم فعالیت و ورزش‌مان را افزایش دهیم.

باور اشتباه عموم مردم این است كه با تركیب ورزش‌های هوازی مثل بدنسازی و عضله‌سازی، سعی می‌كنند عضله‌سازی كنند، اگر چه هر دو این ورزش‌ها خوب هستند ولی با چربی سوزی نمی‌توان عضله‌سازی كرد و آنچه برای عضله‌سازی اهمیت دارد انجام ورزش‌های مقاومتی و قدرتی است كه معمولا با استفاده از وزنه و با باندهای مخصوص آن، اجرا می‌شوند.

ورزش با وزنه را می‌توان در هر زمانی انجام داد، حتی وقتی مشغول تماشای تلویزیون هستید، با تمرین زیاد به تدریج عضله‌های شما تقویت می‌شود و عضله‌ها با اضافه وزن مبارزه می‌كنند

صبحانه را از وعده غذایی خود حذف نكنید

در این مرحله از زندگی فقط شما به فكر سیر نگه داشتن خودتان هستید و رژیم غذایی خود را در سن 20 سالگی به طور كامل فراموش می‌كنید. استراتژی توصیه شده توسط مركز پزشكی جولی در نیوجرسی این است كه غذا را در وعده‌های بیشتر و حجم كمتر بخورید. این امر موجب می‌شود تا قند خون شما در طول روز ثابت بماند و احساس خستگی و ضعف نكنید.

سعی كنید در طی روز 5 تا 6 وعده غذای كوچك بخورید و میان این وعده‌ها بیش از 3 تا 4 ساعت فاصله نباشد. به عنوان مثال می‌توانید قبل از رفتن به محل كار و در خانه، یك صبحانه سالم بخورید و پس از آن در محل كار در اواخر صبح یك پیاله ماست بدون چربی میل كنید و به جای خوردن یك بشقاب بزرگ ماكارانی برای ناهار، یك ناهار سبك میل كنید و بعد از آن كمی قدم بزنید و در اواخر ظهر به عنوان میان‌وعده یك سیب بخورید.

از پرخوری در وعده شام نیز خودداری كنید. بدین ترتیب، با وجود اینكه مجموع مقدار غذایی كه خورده‌اید كمتر است ولی احساس رضایت بیشتری خواهید داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم -كاهش وزن پس از 40 سالگی- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: اضافه وزن، تناسب اندام، رژیم غذایی لاغری، رژیم غذایی چاقی، پیشگیری از اضافه وزن، عضله سازی تعداد بازديد: 1033 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز