Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:27

24
بهمن
چاقی شكمی (1)

چاقی شكمی (1)

امروزه داشتن شكمی صاف و تخت به لطف میان‌وعده‌های متنوع و پركالری برای بعضی افراد به یك رؤیای دست‌نیافتنی مبدل گشته است. این افراد همیشه دغدغه سایز و اندازه لباس خود را دارند و گاهی اوقات حتی از بیان سایز شلوار خود اِبا می‌كنند.

بهناز عباسی مقدم

 

امروزه داشتن شكمی صاف و تخت به لطف میان‌وعده‌های متنوع و پركالری برای بعضی افراد به یك رؤیای دست‌نیافتنی مبدل گشته است. این افراد همیشه دغدغه سایز و اندازه لباس خود را دارند و گاهی اوقات حتی از بیان سایز شلوار خود اِبا می‌كنند. باید اذعان داشت كه چاقی شكمی هم مانند چاقی عمومی بدن یكشبه یا یكماهه به وجود نمی‌آید، بلكه كاملاً تدریجی است.

بنابراین لازم است همانگونه كه به وضع ظاهر لباس خود در محیط بیرون اهمیت می‌دهیم و قبل از خروج از منزل تك‌تك موارد را ارزیابی می‌كنیم، به آراستگی باطن و جسم خود نیز بیندیشیم و حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار دهیم.

در چاقی شكمی كه به چاقی سیبی‌شكل معروف است، چربی در قسمت‌های بالای بدن، یعنی شكم و دور كمر جمع می‌شود و عوارض آن به مراتب حادتر و خطرناك‌تر از انواع دیگر چاقی است؛ به طوری كه بیماری قلبی و عروقی، مقاومت به انسولین (كه بیماری دیابت را به همراه دارد)، افزایش كلسترول و چربی خون در این افراد شایع‌تر است.

حال چه كنیم تا از شر چربی شكمی خلاص شویم؟ چاقی شكمی هم مانند چاقی عمومی نیازمند رعایت یكسری اصول مهم است كه به اختصار در ذیل به آنها اشاره می‌كنیم:

خودداری از تند غذا خوردن 
تند غذا خوردن و درست نجویدن مواد غذایی موجب ورود هوای اضافی و نفخ و بزرگی شكم می‌شود. هیچ پاداشی برای تمام كردن غذا در زمان مشخص وجود ندارد! وقتی غذا تند و با سرعت خورده شود، بدن فرصت كافی برای درك دریافت غذای كافی ندارد؛ از این رو افرادی كه سریع غذا می‌خورند، معمولاً مقدار بیشتری مصرف می‌كنند كه این كالری اضافی، بیشتر در ناحیه شكم تجمع می‌یابد.

پژوهشگران آمریكایی اعلام کرده‌اند، بهترین شیوه غذا خوردن به سبك اروپائیان است كه غذا را مزه‌مزه می‌كنند و می‌بینیم شیوع چاقی، به‌خصوص چاقی شكمی در اروپائیان بسیار كم است.

پرهیز از خوردن  هله‌هوله 
تنوع زیاد میان‌وعده‌های غذایی و انواع و اقسام طعم‌دهنده‌هایی كه به آنها اضافه می‌شود، هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌كشاند؛ اما باید گفت كه تمامی میان‌وعده‌های كارخانه‌ای به علت داشتن مقادیر زیادی نمك و انواع طعم‌دهنده‌ها، باعث افزایش دریافت كالری و در نهایت چاقی می‌شوند. بر اساس پژوهش‌های جدید، مصرف بیش از حد هله‌هوله تأثیر منفی بیشتری روی چاقی شكمی دارد و بیشتر از سایر مواد غذایی پركالری باعث چاقی موضعی (مثلاً در ناحیه شكم و پهلوها) می‌شود.

درمان یبوست 
از یبوست در كتب قدیمی پزشكی به عنوان ام‌الامراض نام برده ‌شده است. امروزه نیز به عنوان یكی از دلایل چاقی شكمی، به یبوست اشاره می‌گردد. یبوست موجب بزرگی شكم و عدم درمان آن موجب سفت شدن چربی این ناحیه می‌شود. تنها راه‌حل قطعی یبوست، مصرف آب فراوان، آن هم به صورت گرم و ولرم (آب سرد یبوست را تشدید می‌كند) و افزایش دریافت فیبر از طریق مصرف منظم سبزیجات و میوه‌ها و حبوبات در رژیم غذایی است.

استفاده از انواع ملین‌ها و قرص‌های شیمیایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا مصرف مداوم آنها باعث كاهش حركات طبیعی روده می‌شود و آن را تنبل‌تر می‌كند. در چنین مواردی استفاده از ملین‌های گیاهی و طبیعی نظیر خاكشیر، اسفرزه، تخم شربتی، آلوی خیس‌كرده، انجیر خیس‌كرده و... بهتر است (برای درمان تنها از یك روش استفاده نکنید و مواد ذكرشده را به طور متناوب مصرف نمایید).

خودداری از جویدن زیاد

جویدن آدامس موجب ورود هوا به بدن و نفخ معده و بزرگی شكم می‌شود. اگر به جویدن آدامس عادت دارید، می‌توانید به جای آن یك آب‌نبات بمكید یا میان‌وعده سالم، مثل تكه‌های سبزیجات را جایگزین آن كنید.

خودداری از نوشیدن زیاد مایعات پركالری 
پژوهش‌های اخیر نشان داده است كه تقریباً 20 درصد كالری‌های روزانه از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پركالری به دست می‌آید. آبمیوه‌های شیرین، نوشابه‌ها، ماءالشعیر و... همه از نوشیدنی‌های پركالری هستند و چون برای رفع تشنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، كالری زیاد آنها نادیده گرفته می‌شود و اصلاً چاق‌كننده به حساب نمی‌آیند؛ در حالی كه كالری زیادی دارند (یک لیوان نوشابه، 90 كالری و یك لیوان ماءالشعیر، 70 كالری دارد).

بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است و در موارد دیگر می‌توان از دوغ كم‌نمك یا عرقیات گیاهی حاوی نعناع كه خود برطرف‌کننده نفخ شكم و رفع ورم شكمی هستند، استفاده کرد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -چاقی شكمی- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: شکم صاف، درمان یبوست، تند غذا خوردن، عوارض چاقی شكمی، مایعات پركالری تعداد بازديد: 884 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز