Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 01:11

11
اسفند
غذا، آبی بر آتش میگرن

غذا، آبی بر آتش میگرن

ميگرن بیش از یک سردرد معمولی است و معمولا 24 تا 48 ساعت طول مي‌كشد و فرد مبتلا یک تا دو روز بعد از حمله ميگرن همچنان احساس خستگي دارد.

ميگرن معمولاً جنبه ارثي دارد و در زنان 3 برابر بيشتر از مردان ديده مي‌شود. علت دقيق اين عارضه هنوز شناخته نشده است، اما به نظر مي‌آيد که حملات میگرنی با تغييرات شيميايي در بدن مرتبط است.

علائم میگرن

ميگرن شايع، با درد و ضربان شديد در يك طرف سر  و معمولا با از دست رفتن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و بی‌میلی به غذا همراه است. از آنجا که ممكن است حساسيت فرد به بو، نور و صدا افزايش يابد بنابراين فرد بايد در محيط آرام و تاريك استراحت كند. ميگرن كلاسيك با سردرد شديد،  اختلال در بينايي و گاه با احساس سوزن سوزن شدن در صورت يا ‌اندام‌ها همراه است.

در اولين فاز حمله ميگرن، عروق خوني سرتاسر بدن منقبض شده و در فاز دوم بيش از حد طبيعي منبسط مي‌شوند. انبساط عروق در مغز باعث احساس درد مي‌شود.

درمانهاي رايج میگرن

دوري از عواملي كه باعث تحريك بروز ميگرن مي‌شوند؛ نظير استرس، كم‌خوابي، خواب زياد، قرار گرفتن تحت احساسات شديد، حذف وعده‌هاي غذايي و برخي غذاهاي خاص.

علائم حمله را مي‌توان با استفاده از مسكن‌هايي چون آسپرين يا پاراستامول برطرف كرد. استفاده از قرص‌های ضد ميگرن می‌تواند باعث كاهش تعداد حملات شود. اين داروها به افزايش عملكرد مواد شيميايي طبيعي به نام
5- HT کمک می کنند. کاهش سطح این ماده در حملات میگرنی مشاهده شده است. سطح پایین این ماده باعث گشادي عروق مغز مي‌شود. در بسياري از موارد، انقباض عروق توسط دارو به كنترل حمله ميگرن كمك مي‌كند.

مواد غذایي مفيد در رفع میگرن

پروتئین و میگرن

مرغ و بوقلمون از غذاهاي با ارزش پروتئيني بالا و در عين حال كم چرب هستند. غذاهاي پروتئيني باعث تغيير سطح قند خون نمي‌شوند. كاهش سطح قند خون از عوامل موثر در تحريك حملات ميگرن است.  غذاهاي پروتئيني نظير گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات بايد در تمام وعده‌‌هاي غذايي گنجانده شوند. ميان وعده‌هاي پروتئيني نیز مي‌توانند بسيار مفيد باشند.

میوه ها و میگرن

سيب، گلابي، توت‌ها، انگور و زردآلو  از جمله ميوه‌هايي هستند كه به افزايش منظم قند خون كمك مي‌كنند. بنابراین مصرف آنها بين وعده‌هاي اصلي غذا از افت شدید قند خون جلوگيري مي‌كند.

فیبر محلول و میگرن

جو دو سر، نان جو، حبوبات نظير لوبيا قرمز، عدس قرمز و سبز و نخود حاوي فيبر محلول هستند كه به حفظ سطح گلوكز در خون كمك مي‌كند. اين مواد غذایی از منابع خوب كربوهيدرات و حبوبات از منابع خوب پروتئين نیز محسوب می‌شوند.

مواد غذایی كه بايد در میگرن پرهيز شوند

برخي مواد غذایی حاوي ‌ترکیبات آميني هستند که باعث تحريك انقباض عروق مغزی مي‌شوند. تيرامين و فنيل اتيل آمين جزء این دسته از ‌ترکیبات محسوب می‌شوند.‌تركيب عوامل رژيمي، شيوه زندگي و بسیاری از عوامل محيطي مي‌توانند  در بروز حملات ميگرن موثر باشند. بنابراين حذف مواد غذايي زير از برنامه غذايي توصيه مي‌شود.

تیرامین و میگرن

الكل، شكلات، پنير رسيده و ساير فرآورده‌هاي لبني، حاوي تيرامين و ساير آمين‌هایی هستند که باعث انقباض عروق می‌شوند. در يك غربالگري كه برروي 500 نفر انجام شد مشخص گرديد اين مواد از عمده‌ترين عوامل غذايي در تحريك حملات ميگرن هستند. همچنين سوسيس تخمير شده‌، ‌آواكادو و عصاره مخمر كه حاوي تيرامين هستند نیز جزء اين دسته قرار مي‌گيرند.

مس و میگرن

مغزدانه‌ها، شكلات و جوانه گندم از منابع مس هستند. تصور مي‌شود كه مس در متابوليسم‌آمين‌هاي تنگ کننده عروق شركت مي‌كند و باعث افزايش احتمال حملات ميگرن مي‌گردد.

مرکبات و میگرن

انواع پرتقال وگریپ فروت بهتر است از رژيم غذایی حذف شوند؛  زیرا مركبات باعث افزايش جذب روده‌اي مس مي‌شوند و بدين‌ترتيب مي‌تواند در روند تحريك حمله ميگرن موثر باشد.

چربیها و میگرن

غذاهاي چرب و سرخ شده، پياز و  غذاهاي دريايي نيز در بروز حملات میگرن موثرند.

نیتریت و میگرن

سوسيس، همبرگر و گوشت‌هاي فرايند شده دارای مقادير زيادي نيتريت هستند که مي‌تواند باعث بروز حملات ميگرن در افراد مستعد گردد.

ساير اقدامات جهت رفع میگرن

مكمل روغن ماهي 20 گرم در روز در بهبود حملات ميگرن  نقش بسیار موثری دارد.

مكمل منيزيم مي‌تواند براي زناني كه قبل از دوره خونريزي ماهانه دچار سردرد و ميگرن مي‌شوند، موثر باشد.

دريافت  منظم وعده و ميان‌وعده در مراقبت غذايي مبتلايان به ميگرن بسيار حائز اهميت است.

استفاده از تمرینات ایجاد آرامش مانند يوگا مي‌تواند كمك كننده باشد.

قطع ناگهاني مصرف چاي و قهوه كه حاوي كافئين است، می‌تواند باعث بروز ميگرن در برخي افراد گردد.

ثبت كليه مواد غذایي خورده شده و فعاليت‌هايي كه در 24 ساعت قبل از شروع حمله انجام شده‌اند، مي‌تواند در تشخيص عوامل تحریک کننده بروز ميگرن موثر باشد.

برچسب ها: ميگرن، علائم میگرن، درمان‌ میگرن، رفع میگرن، مواد غذایي میگرن، پروتئین و میگرن، میوه ها و میگرن، تیرامین و میگرن تعداد بازديد: 567 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز