Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 03:18

10
فروردین
تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (2)

تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (2)

حتما در طول سفر صبحانه مصرف كنید تا به علت كاهش قند خون دچار بیحالی، كم‌تحركی، عصبانیت و خستگی زودرس بویژه در هنگام رانندگی نشوید.

 

اگر نمی‌توانید و امكانات ضد عفونی كردن آنها در طول سفر فراهم نیست، از مصرف آنها صرف نظر نمایید.

نكته 3: در مسافرت، آب سالم همراه خود داشته باشید

آب‌های آشامیدنی در بین راه‌ها و سایر اماكن خارج از شهر ممكن است غیر بهداشتی و كلرزده باشند. به همراه داشتن آب آشامیدنی در ظروف بسته‌بندی شده و بهداشتی (آب معدنی) از توصیه‌های مناسب است.

 نكته 4: مراقب مسمومیت‌های غذایی باشید

 قسمت اعظم مسمومیت‌های غذایی (دل پیچه، سوء هاضمه و اسهال از عوارض آن است) ناشی از انتقال دو میكروب اشرشیاكولی و استافیلوكوك است كه از دست آلوده به آب و غذا منتقل می‌شود. به علت عدم وجود صابون در همه اماكن و سرویس‌های بهداشتی بین راه توصیه می‌شود از صابون‌های مایع تیوبی قبل از مسافرت تهیه و به همراه داشته باشید.

 از مصرف كنسروهای ضربه خورده، زنگ زده و سوراخ شده در طول سفر خودداری كنید و قبل از مصرف كنسرو آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

 در طول سفر از مصرف خامه، شیر، پنیر، سرشیر، ماست و كشك محلی خودداری كنید و به جای آنها از نوع حرارت دیده و پاستوریزه و در مورد شیر حتما از نوع استریل آن استفاده نمایید. برای اطمینان، كشك را به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف حرارت دهید. مصرف ماست و دوغ كم نمك و پاستوریزه در هضم و خنثی نمودن آلودگی‌های احتمالی به بدن كمك می‌كند.

نكته 5: خوراكی‌های ناسالم وسیله‌ای برای داشتن سفرهای شاد نیست

 قبل از صرف وعده اصلی غذا از افراط در مصرف شیرینی‌ها، شكلات و گز، نوشابه‌ها، پفك و چیپس و سایر تنقلات خودداری نمایید و از آنها به عنوان وسایلی برای شاد كردن سفر استفاده نكنید، زیرا بدخوری و پرخوری ممكن است باعث ایجاد نفخ، ترش كردن، اسهال، اختلالات گوارشی از یك طرف و ایجاد سیری كاذب در كودكان و چاقی در بزرگسالان شود.

یك مشت آجیل در عین حال كه از نظر تغذیه‌ای ارزشمند است، حدود 700 كیلوكالری دارد. توجه داشته باشید كه كم كردن وزن بسیار مشكل‌تر از افزایش آن است.

حتما در طول سفر صبحانه مصرف كنید تا به علت كاهش قند خون دچار بیحالی، كم‌تحركی، عصبانیت و خستگی زودرس بویژه در هنگام رانندگی نشوید.

از مواد شاداب كننده سفر می‌توان از ویتامین C نام برد كه در خانواده مركبات، كیوی و گوجه‌فرنگی فراوان است.

یادآوری: در طول مسافرت مادران شیرده سعی در كاهش رساندن این غذای حیاتی و ایمنی بخش به نوزاد خود نكنند. زیرا شیر مادر هیچ جایگزین مشابهی ندارد. همچنین اگر در طول سفر در بین همراهان شما، سالمند و یا بیمار وجود دارد توصیه‌های رژیم درمانی خود را فراموش نكنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه سالم در مسافرت‌های نوروزی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: مسمومیت‌های غذایی، آب سالم در مسافرت، سوء هاضمه و اسهال، استافیلوكوك، میكروب اشرشیاكولی، خوراكی‌های ناسالم، افراط در مصرف شیرینی‌ها، اماكن و سرویس‌های بهداشتی تعداد بازديد: 583 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز