Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 9 مهر 1403 - 19:49

24
آذر
مضرات غذاهای فرآیند شده

مضرات غذاهای فرآیند شده

مطالعات نشان می‌دهد که اگر بیشترین بخش برنامه غذایی به این نوع غذاها وابسته باشد، احتمال ابتلا به سرطان، دیابت، چاقی، بیماری قلبی و فشارخون بالا افزایش می‌یابد.

زهرا نادری، دكتر حسن مظفری خسروی

 

 

مضرات مواد غذایی فرآیند شده 

- غالباً غنی از شکر هستند: به مواد غذایی فرآیند شده غالبا شکر زیادی افزوده می‌‌شود که مصرف فراوان آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. مصرف بالای شکر می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین، تری گلیسرید بالا و افزایش تجمع چربی در کبد و حفره شکمی شود.

- حاوی میزان بالایی نمک می‌‌باشند میزان نیاز روزانه یک فرد بزرگسال در طول شبانه‌روز به نمک 5-9 گرم می‌باشد این در حالی است که به برخی از این غذاها تا 2درصد وزن خود نمک اضافه کرده‌اند. 

- مواد مغذی  و فیبر کمی دارند 

- حاوی نگهدارنده‌‌ها، طعم دهنده‌‌ها، مواد افزودنی و مواد رنگی مصنوعی بالایی می‌‌‌باشند برخی، نگهدارنده‌‌‌ها، طعم دهنده‌‌ها و مواد رنگی مصنوعی  را با سرطان، میگرن‌‌ها، آلرژی‌‌‌ها و بیماری‌های دیگر مرتبط دانسته‌‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که اگر بیشترین بخش برنامه غذایی به این نوع غذاها وابسته باشد، احتمال ابتلا به سرطان، دیابت، چاقی، بیماری قلبی و فشارخون بالا افزایش می‌یابد. 

به‌عنوان مثال مواد افزودنی که در گوشت‌های فرآوری شده شامل سوسیس، کالباس و هات‌داگ استفاده می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان را تشدید می‌کنند. نمک‌هایی مثل نیتریت سدیم و نیترات سدیم که به‌عنوان نگهدارنده در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود با اسید معده واکنش انجام داده و در طول فرآیند هضم و جذب غذا، مواد سرطانی را تشکیل می‌دهند.

مضرات مصرف ناگت 

ناگت‌‌‌ها حاوی میزان بالایی چربی بوده و میزان پروتئین آنها کمتر است و غالبا در روغنی که حاوی اسیدهای چرب ترانس است سرخ می‌شوند. به‌علاوه بسیاری از آنها حاوی افزودنی‌‌های ناسالمی نظیر مونوسدیم گلوتامات می‌‌باشند. 

مضرات مصرف سودا  

امروزه در تهیه سودا از شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا به‌عنوان شیرین کننده استفاده می‌‌شود  که مضرتر از شکر می‌‌باشد. به‌علاوه سوداها در بدن اسید ایجاد کرده و بدن را مستعد رشد تومورهای سرطانی-که در محیط اسیدی بهتر رشد دارند - می‌کنند.

سوسیس و کالباس و سایر گوشت‌های فرآیند شده 

 غالباً غنی از نمک، مونوسدیم گلوتامات، نیترات سدیم و سایر نگهدارنده‌‌ها و رنگ‌های مصنوعی می‌باشند. 

مضرات کیک، کلوچه ، مافین و کراکر

حاوی قند و نمک و اسیدهای چرب ترانس بالایی می‌‌باشند. علت استفاده از چربی‌های ترانس ارزان‌تر بودن آنهاست که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه می‌‌باشد. 

 

برچسب ها: مواد غذایی فرآیند شده، مضرات مواد غذایی فرآیند شده، مضرات نگهدارنده های غذا، مضرات مصرف ناگت، مضرات سوسیس و کالباس تعداد بازديد: 509 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز