Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 21:30

24
آذر
تقويت تمركز با غذاها

تقويت تمركز با غذاها

غذاهایی كه به عنوان سوخت مناسب مغز جایگاه ویژه‌ای در فهرست محققین دارند شامل غلات کامل و سبوسدار به دلیل فیبر بالا، لبنیات و میوه‌ها هستند.

سپیده سادات میرمصطفایی زيرنظر: دكتر سيد مسعود كيمياگر

 

 

کافئین 

کافئین می‌تواند شما را هوشیار‌تر سازد. در واقع هیچ ماده جادویی برای تقویت هوش یا باهوش کردن شما وجود ندارد، اما مواد خاصی مانند کافئین می‌تواند باعث افزایش انرژی در شما شده و به شما در افزایش تمرکز و توجه کمک نماید. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی از داروها منجر به بیداری بدن در مدت زمان کوتاه می‌شود، البته باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند افراد را عصبی و ناآرام سازد. پس در مصرف به اندازه آن باید احتیاط کرد. 

شکر  

شکر سوخت اصلی مغز می‌باشد، اما نه شکرهای موجود در روی میز غذا. بلکه گلوکزی که بدن از طریق متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها و قندهای موجود در غذا به دست می‌آورد. این به همان دلیل است که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین می‌تواند به سرعت باعث افزایش حافظه و توانایی حل مسأله و بهبود ذهنی افراد شود، البته زیاده‌روی در مصرف شکر می‌تواند باعث اختلال حافظه گردد. پس در مصرف آن احتیاط کنید. 

برای سوخت رسانی به مغز صبحانه بخورید 

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن صبحانه باعث افزایش سریع حافظه و توجه در افراد می‌شود. دانش‌آموزانی كه در هنگام رفتن به مدرسه صبحانه مصرف می‌نمایند نسبت به آنهایی که صبحانه نمی‌خورند عملکرد بسیار بهتری دارند.
غذاهایی كه به عنوان سوخت مناسب مغز جایگاه ویژه‌ای در فهرست محققین دارند شامل غلات کامل و سبوسدار به دلیل فیبر بالا، لبنیات و میوه‌ها هستند. البته در مصرف صبحانه هیچ‌گاه زیاده‌روی نكنید. زیرا دانشمندان دریافته‌اند كه صبحانه‌های بسیار پر كالری نیز می‌توانند باعث كاهش تمركز افراد شوند. 

ماهی  

ماهی به عنوان منبع عالی پروتئین همراه با اسیدهای چرب امگا-3 كه برای عملكرد و تكامل مغز ضروری هستند، یك غذای مناسب برای تقویت مغز است. این چربی مفید به‌طور شگفت‌آوری قدرت مغز را افزایش می‌دهد. در واقع افزایش اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی، با كاهش خطر سكته‌ها و اختلالات مغزی و كند شدن روند كاهش عملكرد مغز همراه است و نقش حیاتی در افزایش حافظه به خصوص در سنین بالاتر دارد. 

روزانه مقداری شكلات و مغز وارد برنامه غذایی خود نمایید 

مغزها و دانه‌های روغنی منابع خوب آنتی‌اكسیدان و ویتامین می‌باشند و  با مصرف مغزها و دانه‌های روغنی عملکرد سلول‌های مغزی در سنین بالا افزایش می‌یابد. شكلات تیره دارای آنتی‌اكسیدان‌ها و محرك‌های طبیعی مانند كافئین است كه تمركز و توجه افراد را افزایش می‌دهد. مصرف روزانه 30گرم مغز یا شكلات تیره مفید می‌باشد.  

آووكادو و غلات كامل (سبوسدار ) مصرف نمایید

عملكرد تمام اعضای داخل بدن بخصوص قلب و مغز بستگی به جریان خون مناسب دارد. داشتن یك رژیم با غلات كامل و میوه‌هایی مانند آووكادو می‌تواند ریسك بیماری‌های قلبی– عروقی را كاهش دهد و منجر به كاهش كلسترول LDL گردد و این عامل منجر به كاهش خطر تشكیل پلاك و افزایش سرعت جریان خون شده و یك راه حل ساده و خوشمزه برای تقویت سلول‌های مغزی است. 

همچنین با استفاده از غلات كامل مانند نان گندم كامل (سنگگ و جو) فیبر و ویتامین E مورد نیاز بدن تآمین شده و از آنجا كه میوه آووكادو دارای چربی مفید غیر اشباع می‌باشد، باعث ایجاد جریان خونی روان در رگ‌ها می‌شود. 

بلوبری (زغال اخته) یك سوپر مغذی عالی 

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است كه بلوبری باعث محافظت از مغز بر علیه آسیب‌های رادیكال‌های آزاد شده و تاثیر فاكتور سن در ایجاد بیماری‌هایی ماننند آلزایمر و اختلال حواس را كاهش می‌دهد. هم چنین تحقیقات متعددی نشان داده‌اند كه رژیم‌های غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها به طرز آشكاری باعث افزایش یادگیری و بهبود عملكرد عضلات در موش‌های مسن شده است و آنها را از نظر ذهنی و عملكرد مغز با موش‌های جوان یكسان ساخته است. 

ویتامین‌ها و مواد معدنی و مكمل‌ها 

با وجود انواع مكمل‌های موجود در بازار و وجود گزارشات بسیار مبنی برقدرت تقویت‌كنندگی مكمل‌هایی مانند ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E، بتاكاروتن، منیزیم و غیره، باید خاطر‌نشان ساخت كه استفاده از مكمل‌ها تنها برای افرادی كه دررژیم و برنامه غذایی‌شان كمبود این مواد مغذی را دارند مفید می‌باشد و محققین درباره فواید واقع‌گرایانه انواع مولتی‌ویتامین‌ها و تركیبات گیاهی و تاثیر آن بر روی مغز هشدار داده‌اند. 

در نهایت برای شروع یك روز سخت صبحانه خود را با یك آبمیوه 100 درصد طبیعی، نان با غلات كامل و سبوسدار و یك فنجان قهوه آغاز نمایید. هم‌چنین كارشناسان در كنار داشتن یك وعده غذایی متعادل و كامل، موارد زیر را نیز به افراد توصیه می‌نمایند. 

- داشتن یك خواب شبانه كامل. 

- مصرف مایعات كافی. 

- انجام فعالیت فیزیكی مناسب برای داشتن ذهنی آماده. 

- انجام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش فكری و شروع یك صبح.

 

برچسب ها: رژیم غذایی برای تمرکز، تمرکز بیشتر با غذا، فواید صبحانه، وعده غذایی کامل، رژیم غذایی کامل تعداد بازديد: 571 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز