Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:41

9
شهریور
فواید معجزه آسای کولین

فواید معجزه آسای کولین

کولین بعنوان یک ماده مغذی ضروری، در مقادیر کم در بدن ساخته می‌‌شود، اما برای تامین مقادیر کافی و مورد نیاز آن در بدن بایستی از منابع غذایی نیز دریافت گردد.

فواید معجزه آسای کولین

 

کولین بعنوان یک ماده مغذی ضروری، در مقادیر کم در بدن ساخته می‌‌شود، اما برای تامین مقادیر کافی و مورد نیاز آن در بدن بایستی از منابع غذایی نیز دریافت گردد. کولین جزو مواد مغذی ضروری محلول در آب بوده و معمولا در گروه ویتامین‌های B طبقه‌بندی می‌‌شود. کولین همچنین بعنوان یک آمین طبیعی است که برای وظایف طبیعی تمام سلول‌های بدن لازم و ضروری است. کولین برای اولین بار از طریق سنتز شیمیایی در سال 1862 کشف شد.

 

عملکرد کولین

 کولین در لیپیدهای تشکیل دهنده غشای سلولی وجود داشته و به عملکرد غشای سلولی کمک می‌‌کند.

 کولین در انتقال دهنده عصبی استیل کولین یافت می‌‌گردد و در ارتباطات عصبی نقشی موثر دارد.

 این ترکیب از ساخته شدن هموسیستئین در خون پیشگیری می‌‌کند و التهاب مزمن را کاهش می‌‌دهد. سطوح بالای هموسیستئین با بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

 

پیشگیری از نواقص لوله‌های عصبی

شواهد حاکی از آن است که همانند فولات، کولین نیز نواقص لوله‌های عصبی را کاهش می‌‌دهد. مطالعات حیوانی و انسانی بیانگر آن است که کولین برای بسته شدن لوله‌های عصبی در دوران جنینی ضروری است. در یک مطالعه نشان داده شده است که خطر تولد نوزادان با نقص لوله‌های عصبی در زنان با سطوح پایین‌تر کولین چهار برابر بیشتر از زنان با سطوح بالای کولین است.

 

کولین و رشد جنین

ذخایر کافی کولین در بدن مادر برای داشتن یک حاملگی سالم حیاتی است، چون میزان انتقال کولین از مادر به جنین بالا است. علاوه بر این که جنین در دوران بارداری به کولین مادری نیاز دارد، با توجه به اینکه شیر مادر غنی از کولین می‌‌باشد، نیاز به این ماده مغذی بعد از تولد جهت رشدونمو سریع نوزاد نه تنها کم نمی‌‌شود بلکه افزایش نیز می‌‌یابد. در دوران بارداری جهت رشد مناسب مغزی جنین دریافت مقادیر کافی کولین از ذخایر مادری ضروری است، همچنین کولین باعث حفظ سطوح هموسیستئین مادری در حد نرمال می‌‌شود. افزایش سطوح هموسیستئین مادر با افزایش نواقص  مادرزادی نوزادان در ارتباط بوده است.

 

رشد شناختی

تحقیقات حیوانی نشان داده است که دریافت مقادیر مختلف کولین در دوران‌های بحرانی رشد،  نواحی خاصی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد و این تغییرات تا دوران بزرگسالی نیز باقی می‌‌ماند. در مطالعات حیوانی مکمل یاری با کولین در اواخر دوران بارداری (زمانی که هیپوکامپ رشد کرده) منجر به تغییرات مثبت در عملکرد حافظه و مغز گردید که در تمام طول عمر نیز تاثیرات آن باقی است. این یافته‌ها به اهمیت دریافت کافی کولین در دوران بارداری جهت رشد مغزی مطلوب و حافظه، تاکید می‌‌کند.

 

 

منابع غذایی کولین

بسیاری از مواد غذایی که توسط انسان خورده می‌شود شامل مقادیر کافی کولینواسترهای کولین هستند و بعضی از این کولین‌ها در طول فرایندهای غذایی (مخصوصا تهیه شیرخشک مخصوص نوزادان) افزوده می‌گردد. همچنین شیر انسان منبع غنی از کولینواسترهای کولین به‌شمار می‌آید که تامین کننده نیاز کولین نوزادان می‌باشد.

کولین به‌طور اولیه در غذاهایی نظیر جگر، زرده تخم‌مرغ، سویا، گوشت گاو، شیر و بادام زمینی به‌ فرم فسفاتیدیل‌کولین (لسیتین) یافت شد. با این‌حال در بین سایر غذاها نیز کولین به ‌فرم آزاد در جگر، سویا، کاهو و گل‌کلم یافت شد.  به‌عنوان نمونه محتوای کولین چند ماده غذایی در جدول روبرو نشان داده شده است.

 

 فواید کولین

 کمبود کولین در دوران بارداری می‌‌تواند منجر به افزایش سطوح هموسیستئین گردد. هموسیستئین اسید آمینه‌ای است که در صورت بالا بودن سطوح آن در خون مادر می‌‌تواند برای جنین سمی ‌‌بوده و منجر به نواقص مادرزادی گردد.

 کولین همراه با فولات به رشد مغزی جنین و نوزاد و بهبود حافظه کمک می‌‌کند.

 مقادیر کولین در شیر مادر از میزان بالایی برخوردار است، چون در دوران جنینی و نوزادی سرعت رشد بالاتر می‌‌باشد، نیاز به کولین در این دوران بیشتر مورد توجه می‌‌باشد.

 بین دریافت مقادیر بیشتر کولین از منابع غذایی و سطوح پایین هموسیستئین ارتباطی وجود دارد. سطوح بالای پلاسمایی هموسیستئین یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی- عروقی، زوال عقلی (دمانس) و آلزایمر شناخته شده است. تاثیر کولین در کاهش میزان آن، نقش این ماده مغذی را پر رنگ‌تر می‌‌سازد.

 کولین پیش‌ساز استیل کولین می‌‌باشد که نوعی انتقال دهنده عصبی است و برای یادگیری و حافظه ضروری می‌‌باشد، هچنین مطالعات نقش احتمالی این ترکیب را در بیماری آلزایمر نشان داده‌اند. مطالعات حیوانی بسیاری نیز نشان داده‌اند که استفاده از مکمل‌های کولین می‌‌تواند عملکرد مغزی را افزایش دهد.

 نقش کولین در پیشگیری از آسیب‌های کبدی بخوبی مشخص شده است.

 کولین از طریق کاهش کلسترول و هموسیستئین خون با کاهش بروز بیماری‌های قلبی – عروقی در ارتباط می‌‌باشد.

 مطالعات نشان داده است که کولین از بروز برخی از سرطان‌ها همچون سرطان سینه نیز پیشگیری می‌‌کند.

 

علائم کمبود کولین

علائم معمول کمبود کولین کبد چرب و نکروز کلیوی هموراژیک می‌‌باشد. مصرف غذاهای غنی از کولین علائم کمبود را بهبود می‌‌بخشد.

 

گروه‌های در معرض خطر کمبود کولین

گیاه‌خواران، ورزشکاران و افرادی که بیش از حد الکل مصرف می‌‌کنند، بیشتر در معرض خطر کمبود کولین می‌‌باشند و مصرف مکمل کولین در این گروه‌ها می‌‌تواند مفید باشد. مطالعات انجام شده نشانگر آن است که دریافت کولین در اکثریت افراد کمتر از میزان توصیه شده برای هر گروه سنی است.

 

منبع غذایی (مقدار)    محتوای کولین (میلی گرم)

جگر گوساله (85 گرم)    2/453

تخم مرغ (50 گرم)    250

گوشت گاو (85 گرم)    5/58

گل کلم (99 گرم)    9/43

کاهو (89 گرم)    9/28

بادام زمینی (30 گرم)    3/28

کره بادام زمینی (32 گرم)    1/26

 

عوارض مصرف مقادیر بالای کولین

حداکثر میزان قابل تحمل کولین در افراد بزرگسال 5/3 گرم در روز تعیین شده است، در صورت مصرف مقادیر بیش از این عوارض جانبی همچون کاهش فشار خون، اسهال و بوی ماهی از بدن را به همراه خواهد داشت.

 

میزان نیاز روزانه به کولین در گروه‌های سنی مختلف

گروه سنی    مقادیر کافی دریافتی (میلی‌گرم در روز)

نوزادان

6-0 ماه

12-7 ماه    125

150

کودکان

3-1 سال

8-4 سال

13-9 سال    200

250

375

مردان

18-14 سال

19 ≤     550

550

زنان

18-14 سال

19 ≤    400

425

بارداری

تمام سنین    450

شیردهی

تمام سنین    550

 

 

 

برچسب ها: نوزاد، بارداری، جنین، کولین، نواقص مادرزادی تعداد بازديد: 889 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز