Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 00:14

11
تیر
انرژی برای تمام روز

انرژی برای تمام روز

اگر قبل از خواندن این مطلب، چشمان شما گرم شدند و احساس خواب آلودگی به شما دست داد، بدانید که تنها نیستید. بیش از نیمی از ما معمولا در طول روز احساس خستگی مي‌کنیم. ...

انرژی برای تمام روز

 

اگر قبل از خواندن این مطلب، چشمان شما گرم شدند و احساس خواب آلودگی به شما دست داد، بدانید که تنها نیستید. بیش از نیمی از ما معمولا در طول روز احساس خستگی مي‌کنیم. مشکل اصلی این است که خستگی باعث مي‌شود ما نتوانیم کارهایی را که باعث افزایش انرژی مي‌شود، انجام دهیم. مانند ورزش کردن یا درست کردن یک وعده غذای سالم به جای خریدن غذای آماده. کلید شکستن این چرخه این است که شما بتوانید در مواقعی که هنوز انرژی کافی داشته و خسته نشده اید، کاری کنید تا انرژی کلی شما افزایش پیدا کند و شما بتوانید بر خستگی هایتان غلبه کنید. اکثر آدم ها فکر مي‌کنند باید آنقدر کار کنند و انرژی مصرف کنند تا کاملا خسته شده و دیگر توان انجام کار دیگری را نداشته باشند. اما واقعیت این است که انرژی به صورت طبیعی کم و زیاد مي‌شود. پس شما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که بتوانید از انرژی خود به صورت بهینه استفاده کنید.

6 صبح: چراغ ها را روشن کنید / پرده ها را کنار بزنید. قرار دادن خود در معرض نور مانند کوک کردن ساعت است. باعث مي‌شود بدن شما تا شب مانند تیک تاک ساعت منظم کار کند. نور میزان سروتونین خود را افزایش مي‌دهد. سروتونین ماده ای شیمیایی در خون است که انرژی شما را افزایش داده و امواجی که از مغز برای هوشیاری بدن ما صادر مي‌شود را تنظیم مي‌کند.

6:45 صبح: پیاده روی کنید. ورزش صبحانه مغز شماست. با افزایش ضربان قلب، اکسیژن بیشتری به مغز مي‌رسد و در نتیجه احساس خواب آلودگی شما برطرف شده و این احساس تا ظهر به سراغ شما نخواهد آمد. اگر گرسنه هستید یا کمی سرگیجه دارید، قبل از پیاده روی، یک میوه خورده و یا کمی آب میوه بنوشید.

8 صبح: کمی غلات صبحانه با شیر کم چرب بخورید. تحقیقات نشان مي‌دهند که صبحانه باعث افزایش هوشیاری می‌شود اما غلات صبحانه بسیار مفیدتر و بهتر از غلات معمولی با شکر زیاد است و از آنجایی که غلات سرشار از فیبر هستند، قندخون و انرژی شما را به مدت طولانی در حد متعادل نگه مي‌دارند. اما کربوهیدرات های تصفیه شده باعث مي‌شوند انرژی شما قبل از ظهر به شکل ناگهانی کاهش پیدا کند.

9 صبح: یک لیوان قهوه یا چای بنوشید. توجه داشته باشید که باید کافئین قبل از ساعت 9:30 صبح مصرف شود زیرا 4 ساعت طول مي‌کشد تا کافئینی که مصرف کرده‌اید از بدن شما خارج شود. اگر این ساعت با ساعت بعد از ناهار همراه شود، شما ناگهان احساس خستگی مضاعفی خواهید کرد.

10 – 11 صبح: مهمترین کارهای خود را در این زمان انجام دهید. تمرکز مغز در ساعات صبح به بیشترین حد خود می‌رسد. به همین خاطر این بهترین زمان برای انجام کارهای پیچیده و سخت است. کارهایی که احتیاج به تمرکز و دقت کمتری دارند را به بعدازظهر موکول کنید.

11:30 صبح: یک استراحت دو دقیقه داشته باشید و کمی کش و قوس به بدن خود بدهید. معمولا قبل از ظهر و ناهار، افراد کمی احساس خستگی می‌کنند. علت اصلی این امر این است قند‌خون کم‌کم رو به کاهش است (قند‌خون انرژی سلول‌های مغز را تامین مي‌کند). تحرک باعث مي‌شود سیستم عصبی مرکزی فعالیتش افزایش پیدا کرده و در نتیجه هوشیاری شما کاهش پیدا نکند.

12 – 12:30 ظهر: حتما وعده ناهار را بخورید. این وعده نباید حذف شود. خوردن ناهار برای تامین مداوم انرژی ضروری است. برای اینکه سطح انرژی شما مدام بالا و پایین نرود و همیشه انرژی کافی برای فعالیت‌های خود داشته باشید بهتر است بیشتر از مواد پروتئینی، مانند سالاد با تکه‌های مرغ یا املت با سفیده تخم‌مرغ، مصرف کنید. این دو غذا علاوه بر پروتئین، دارای مقادیر زیادی ویتامین B12 نیز هستند. این ویتامین به خون کمک مي‌کند اکسیژن را به مغز شما منتقل کند. برای دسر، از یک نوع میوه استفاده کنید. یک سیب مقادیر زیادی فیبر برای بدن شما فراهم مي‌کند و قند موجود در آن زیاد نیست.

فیبر به بدن شما کمک مي‌کند از مواد مغذی به تدریج استفاده کند.
1:30 بعد از ظهر: به یک قطعه موسیقی ضربدار و پر هیجان گوش کنید. این نوع موسیقی‌ها در این ساعت روز ضربان قلب شما را افزایش داده و باعث مي‌شود احساس خواب آلودگی شما از بین برود.


2 بعد از ظهر: وقت آن است که به سراغ یک فعالیت جدید یا پیچیده‌ای بروید که باعث شود فعالیت مغز شما افزایش پیدا کند. با این‌كار، انواع و اقسام مواد شیمیایی نشاط بخش مانند سروتونین، آدرنالین و دوپامین در بدن شما آزاد مي‌شود. اگر شما سر کار هستید، کارهای دفتری را رها کنید و یک کار دیگر مانند دیدار با ارباب رجوع را آغاز کنید. اگر در خانه هستید، مي‌توانید در این ساعت، به حساب و کتاب‌های خانه رسیدگی کنید.

در طولانی مدت، وقتی مغزتان را درگیر یک کار پیچیده مي‌کنید، باعث مي‌شود ارتباطات بالقوه‌  بین سلول‌های مغز افزایش پیدا کند.

3 بعد از ظهر: بین ساعت 3 تا 3:30 یک میان وعده مقوی بخورید، زیرا در این ساعت روز، انرژی و مواد مغذی لازم برای مغز شما، مانند سروتونین، رو به کاهش است به همین دلیل ممکن است کمی بدخلق و خسته شوید. کربوهیدرات میزان این ماده را سریعاً افزایش مي‌دهد.

3:30 بعد از ظهر: بیرون رفته و کمی هوا بخورید. ریتم طبیعی بدن ما در این ساعت کمی نا منظم مي‌شود و دوباره حدود ساعت 4 نظم خود را پیدا مي‌کند.

بهترین کار برای بهبود این شرایط: کمی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

4:30 بعد از ظهر: لیوان آب خود را پر کنید. شما باید در طول روز به بدن خود آب کافی برسانید. این ساعت بهترین فرصت برای اینکار است.

حدود 80 درصد بدن ما را آب تشکیل مي‌دهد. به همین دلیل کمبود آب در خلق و خو و انرژی ما تاثیر زیادی دارد.

5 بعد از ظهر: کمی وقت بگذارید تا استرس ها را از خود دور کنید. استرس واقعا انسان را خسته مي‌کند. با تمام مشغله‌ها و استرس‌هایی که در طول روز و خصوصاً در محل کار متحمل مي‌شویم، اعصاب ما بسیار فرسوده و تحریک‌پذیر مي‌شوند. حتی 10 دقیقه خواندن مجله یا دو دقیقه طناب زدن مي‌تواند در پرت کردن حواس و بازگرداندن آرامش و انرژی به شما بسیار تاثیر‌گذار باشد.

6 بعد از ظهر: کمی هیجان به کار خود بدهید. در این ساعت روز، شما باید خود را در محیط‌های روشن، پر سروصدا و شلوغ قرار دهید. زیرا با غروب آفتاب، بدن شما نیز انرژی‌اش کاهش مي‌یابد. اگر در حال تهیه شام هستید، به یک موسیقی هیجان‌انگیز گوش کنید و از فرزندان‌تان بخواهید به شما کمک کنند.

7 شب: یک شام خوب و سرشار از پروتئین مصرف کنید که آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن، از جمله تریپتوفان، را تامین کند. برعکس این عقیده رایج که افراد فکر مي‌کنند تریپتوفان باعث احساس خواب آلودگی مي‌شود، اتفاقا این ماده منجر به افزایش انرژی و تمرکز مي‌شود. سالمون گزینه‌ خوبی برای شام است زیرا حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که تمرکز شما را در سطح بالا نگه مي‌دارد.

9 شب: از این ساعت به بعد، کارهای مهیج انجام ندهید. خواب راحت و آرام در شب کلید انرژی زیاد در روز بعد است. پس سعی کنید از یک ساعت قبل از اینکه سرتان به بالش برسد، کمی از هیجان کارهای خود بکاهید و خود را برای خواب آماده کنید. نور خانه را کم کنید. از کارهای پر هیجان مانند تماشا کردن فیلم های ترسناک یا بحث و مشاجره کردن، بپرهیزید.

10 شب: به یک موسیقی آرام گوش دهید. تحقیقات نشان مي‌دهند افرادی که این کار را مي‌کنند شب زودتر به خواب مي‌روند و روز بعد سرحال‌تر هستند. سعی کنید بین 7 تا 9 ساعت استراحت کنید. این استراحت برای ما معمولا زمانی موثر است که چشمانمان بسته باشد. یعنی در واقع خواب باشیم.

 

برچسب ها: سروتونین، ضربان قلب، مواد مغذی، آدرنالین تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز