Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 10 مهر 1403 - 04:00

15
دی
غذاهای مفيد برای خانم‌ها

غذاهای مفيد برای خانم‌ها

حبوبات منابع خوبی از پروتئین و فیبر می‌باشند، در حالیكه میزان چربی كمی دارند، به این ترتیب مصرف حبوبات می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان سینه پیشگیری نماید. همچنین حبوبات می‌توانند در تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها نقش مهمی را ایفا نمایند.

سعيده نوباوه

 

 

دریافت مواد مغذی ضروری هم برای خانم‌ها ضروری است هم برای آقایان، اما اگر شما یک خانم هستید، تحقیقات نشان می‌دهند که این 7 ماده غذایی برای بدن شما ضروری هستند. اولین گام برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، مصرف مواد غذایی متنوع است. این نکته برای همه افراد صدق می‌کند.

اما در مورد خانم‌ها، برخی مواد غذایی می‌توانند بسیار مفید باشند و از پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و سرطان سینه جلوگیری کنند. در ادامه مطلب با این 7 ماده غذایی ضروری آشنا شوید و سعی کنید از آنها در غذاهای خود استفاده کنید. 

رسیده و آبدار

گوجه‌فرنگی یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوجه فرنگی، به عنوان منبعی از لیكوپن، در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و گردن بسیار موثر است، البته این تحقیقات هنوز به طور کامل تائید نشده‌اند.

شاید ابتلا به سرطان به دلیل مصرف سایر سبزیجات در کنار گوجه‌فرنگی کاهش پیدا کرده باشد، اما در هر صورت ما می‌دانیم که مصرف گوجه‌فرنگی در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

تحقیقاتی بر روی 40000 خانم نشان می‌دهند که مصرف گوجه‌فرنگی به صورت مداوم منجر به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. بهتر است گوجه‌فرنگی را به همراه کمی ‌روغن مصرف کنید، زیرا پختن گوجه‌فرنگی به همراه روغن باعث می‌شود لیكوپن و آنتی اکسیدان‌های آن بهتر جذب شوند.  

حبوبات منابع خوبی از پروتئین و فیبر می‌باشند، در حالیكه میزان چربی كمی دارند، به این ترتیب مصرف حبوبات می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان سینه پیشگیری نماید.   همچنین حبوبات می‌توانند در تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها نقش مهمی را ایفا نمایند.

گاهی اوقات درمان‌های طبیعی تاثیرشان از درمان‌های شیمیایی بسیار بیشتر است. برای مثال، آب زغال‌اخته در مبارزه با عفونت ادراری خانم‌ها بسیار موثر است. علت این امر اسیدی بودن و یا وجود ویتامین C در آن نیست.

عامل اصلی مبارزه با عفونت ادرار آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پروآنتوسیانین هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌ها احتمال ابتلا به عفونت ادرار را چند برابر می‌کنند و یا در صورت ابتلا، وخامت بیماری را دو چندان می‌کنند. سعی کنید روزانه یک لیوان آب زغال‌اخته طبیعی بنوشید.
 

یکی از بهترین مواد غذایی برای خانم‌ها. محققان به وجود 3 ماده مغذی بسیار مفید در بذر کتان پی برده‌اند؛ چربی امگا3 گیاهی، فیبر و ترکیبات لیگنان که برای مبارزه با بیماری‌ها بسیار ضروری است.

مصرف 40 گرم بذر کتان له شده می‌تواند احساس گر گرفتگی را در خانم‌ها کاهش دهد. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف بذر کتان کلسترول بد خون (LDL) و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. برخی تحقیقات در کشور چین نشان می‌دهند که این خاصیت بذر کتان در خانم‌ها بیشتر است. دانه‌ قهوه‌ای و طلایی بذر کتان می‌تواند منجر به کاهش ابتلا به سرطان سینه هم شود. 

نکته مهم 

اگر شما باردار هستید یا به فرزند خود شیر می‌دهید، در مصرف این ماده زیاده‌روی نکنید. 

بهتر است روزانه 1 تا 2 قاشق بذر کتان خرد شده مصرف کنید، زیرا هضم بذر کتان خرد نشده مشکل است.   

ماست حاوی مقادیر زیادی پروتئین است. ماست ساده از ماست میوه‌ای بهتر است، زیرا میزان شکر آن کمتر بوده و خاصیتش بیشتر است. اما آنچه از ماست برای خانم‌ها بسیار مفید است، پروتئین آن است. معمولا خانم‌ها به نیاز مبرم خود به پروتئین آگاه نیستند.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف کافی پروتئین باعث کاهش وزن، تقویت ماهیچه‌ها و کند ساختن روند پیری در خانم‌ها می‌شود. سعی کنید ماست کم‌چرب یا بدون چربی مصرف کنید.  

خوردن گردو به صورت مداوم می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان سینه و پوکی استخوان بسیار موثر باشد. تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف روزانه 56 گرم گردو روند رشد سرطان سینه و تومورها را در بدن کاهش می‌دهد. علت این امر وجود آنتی‌اکسیدانی به نام فیتوسترول است.

این نوع آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از دشمنان سرسخت سرطان‌ها هستند. با مصرف گردو می‌توانید از خواص اسیدهای چرب امگا 3 نیز بهره‌مند شوید.

مطالعاتی در این زمینه نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی آنها دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی است، استخوان‌هایی سالم و قوی‌تر دارند و در نتیجه کمتر دچار شکستگی و سایر مشکلات استخوانی می‌شوند. از آنجا که گردو دارای مقادیر زیادی کالری است، تعادل در مصرف آن توصیه می‌شود.  

هر چند که اسیدهای چرب  امگا 3 موجود در ماهی سالمون برای همه مفید است، اما برای خانم‌ها از خواص ویژه‌ای برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهند اسیدهای چرب امگا 3 باعث می‌شوند زخم‌های پس از زایمان زودتر بهبود یابند. این چربی همچنین باعث تقویت بافت‌های مغز و سیستم عصبی می‌شود که همین امر برای رشد مناسب جنین بسیار مفید است.

اگر سن شما بیش از 40 سال است، فراموش نکنید که بیماری‌های قلبی همچنان یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در خانم‌ها است. در سنینی که مقدار ترشح استروژن در بدن کاهش می‌یابد، مصرف ماهی‌های چرب به سلامت قلب بسیار کمک می‌کند. بهتر است در هفته حداقل 2 وعده ماهی چرب، از جمله سالمون، مصرف کنید.  

کلم پیچ یکی از آن دسته سبزیجاتی است که ما معمولا خیلی کم به آنها توجه می‌کنیم. این گیاه سبز برای همه خاصیت دارد، اما برخی خواص آن مخصوص خانم‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل لوتئین و زئاگزانتین منجر به تقویت قوه بینایی می‌شوند.

همچنین مصرف کلم پیچ ویتامین C و کلسیم بسیار زیادی را برای بدن فراهم می‌کند. اما آنچه که برای خانم‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، ویتامین K موجود در کلم پیچ است. ویتامین K احتمال ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه  شکستگی لگن را کاهش می‌دهد.

وجود ویتامین K برای فعال کردن پروتئین‌های لازم برای مقابله با پوکی استخوان ضروری است. پوکی استخوان نوعی بیماری است که شیوع آن در میان خانم‌ها 4 برابر آقایان است. 

 

برچسب ها: غذا برای خانم ها، مصرف حبوبات برای خانم ها، فواید مصرف امگا 3 برای خانم ها، رژیم غذایی برای خانم ها، غذاهای مفید برای خانم ها تعداد بازديد: 398 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز