Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:10

15
مهر
چند جايگزين‌ سالم نوشابه‌ گازدار

چند جايگزين‌ سالم نوشابه‌ گازدار

كوكا يا پپسي؟ اين سوالي است كه سال‌هاست مطرح شده و هم‌چنان نيز مطرح...

چند جايگزين‌ سالم نوشابه‌ گازدار

 

كوكا یا پپسی؟ این سوالی است كه سال‌هاست مطرح شده و هم‌چنان نیز مطرح می‌شود! تبلیغات رنگارنگی كه هر كدام یكی از نام‌های این نوشابه‌های ناسالم (اعم از رژیمی یا غیررژیمی) را تبلیغ می‌كنند می‌آیند و می‌روند اما هیچ كدام به اثرات ناسالم و مضر این نوشابه‌ها هرگز اشاره‌ای نمی‌كنند در حالی كه مصرف نوشابه‌های گازدار با كاهش تراكم استخوانی و استئوپروز در ارتباط می‌باشد؛ بسیاری از ما از این واقعیت كاملاً آگاهی داریم اما علیرغم آن، همچنان به مصرف این نوشابه‌های مضر ادامه می‌دهیم، بدون این نوشابه‌های گازدار، پیتزا و یا سایر غذاها از گلوی ما پایین نمی‌رود! اگر واقعاً برای رفع تشنگی از این نوشابه‌های ناسالم استفاده می‌كنیم چندین جایگزین مناسب و سالم در دسترس وجود دارند كه می‌توانند تشنگی شما را برطرف كنند.

 

1- چای سبز:

چای سبز با عطر و طعم‌های مختلف وجود دارد، اگر چای سبز را به صورت سرد شده استفاده كنیم می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع نوشابه های گازدار باشد. چای سبز در مقایسه با انواع كولاها نه تنها از كالری بسیار كمی برخوردار است بلكه حاوی فواید زیادی نیز می‌باشد. كارشناسان معتقدند چای سبز می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی، فشارخون بالا و دیابت پیشگیری نماید. چای سبز به سبب دارا بودن آنتی‌اكسیدان‌های فراوان سبب كاهش استرس می‌شود. با افزودن كمی عسل به جای شكر، از نوشیدن آن لذت ببرید.

 

2- شیر كم‌چرب و یا شیرسویا:

 اگر شما یكی از مصرف‌كنندگان دائمی این نوشابه‌های گازدار و ناسالم می‌باشید، احتمال اینكه دچار كمبود كلسیم شوید بسیار زیاد است؛ زیرا تحقیقات نشان داده است نوشیدن انواع كولاها به سبب داشتن فسفات زیاد می‌تواند سبب برداشت كلسیم از استخوان شده كه این امر منجر به كمبود كلسیم در بدن و كاهش تراكم استخوانی (پوكی استخوان) می‌گردد. از این‌رو نوشیدن یك نوشیدنی خنك مانند شیر كم‌چرب و یا سویا شیر علاوه بر خنك كردن شما، سرشار از كلسیم نیز می‌باشد. شیر همچنین منبع غنی از پروتئین، ریبوفلاوین و مواد معدنی ضروری برای بدن می‌باشد، از این‌رو شیر بسیار بهتر و سالم‌تر از هر نوع نوشابه گازدار می‌باشد!

 

3- آبمیوه‌های طبیعی و خنك:

 بسیاری از آبمیوه‌های طبیعی زمانی كه با یخ مخلوط می‌شوند نوشیدنی بسیار دلچسب و گوارایی می‌شوند كه می‌توانند شما را سرحال و با نشاط سازند. این آبمیوه‌ها نه تنها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند، بلكه به علت دارا بودن قندطبیعی می‌توانند انرژی بدن را برای چند ساعت متوالی تأمین كنند. همچنین به علت دارا بودن آنتی‌اكسیدان فراوان سبب كاهش استرس نیز می‌شوند.

 

4- قهوه

برای اكثر مردم، قهوه همیشه یكی از نوشیدنی‌های دلچسب بوده است. قهوه اگر به مقدار متعادل خورده شود (حداكثر روزی 2 فنجان) نوشیدنی سالم و بی‌ضرری می‌باشد.

 قهوه نه تنها سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود بلكه خاصیت مدر و ملین نیز دارد. كارشناسان معتقدند قهوه می‌تواند ضددیابت، ضدنقرس و ضد حملات آسم نیز باشد.

 البته توجه داشته باشید كه در نوشیدن قهوه زیاده‌روی نكنید!

 

5- آب انواع سبزیجات تازه:

  آب انواع سبزیجات را جایگزین انواع كولاهای ناسالم كنید و از نوشیدن آن‌ها لذت ببرید! آب انواع سبزیجات مانند كرفس، هویج و... حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد و به حفظ سلامت بدن كمك می‌كند.

  

6- آب:

دانشگاه هاروارد اظهار نموده آب ساده یكی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها می‌باشد. نوشیدن آب نه تنها سبب آبرسانی به بدن می‌شود بلكه به دفع مواد زائد و سمی از بدن كمك كرده و بدن را پاكسازی می‌كند. آب نه تنها سبب حفظ PH خون می‌شود بلكه سبب حفظ تعادل در میزان الكترولیت‌های بدن می‌شود.

 

مضرات انواع نوشابه‌های گازدار:

این نوشابه‌های گازدار در همه‌‌جا و قابل دسترس می‌باشند. در سوپرماركت‌ها، رستوران‌ها و بسیاری از جاهای دیگر آنها را مشاهده می‌كنید. طعم شیرین این نوشابه‌های گازدار آن‌چنان وسوسه‌‌كننده است كه یكی از اجزای ثابت رژیم‌های غذایی به حساب می‌آیند، نوشابه‌های گازدار تأثیرات مضر فراوانی بر سلامت بدن دارند:

افزایش وزن و چاقی: بنابر اظهار محققان، مصرف زیاد این نوشابه‌های پركالری و شیرین یكی از دلایل احتمالی در افزایش وزن افراد بوده و تا زمانی كه این افراد نتوانند مصرف خود را كاهش دهند افزایش وزن در آنان هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

اثرات منفی نوشابه‌های شیرین بر روی كلیه‌ها:  محققان به این نتیجه رسیدند افرادی كه از خوردن نوشابه‌های گازدار و شیرین اجتناب می‌كردند نسبت به افرادی كه نوشابه‌های شیرین مصرف می‌كردند دچار دردهای كلیوی كمتری بودند. این نوشابه‌ها به علت دارا بودن اسیدفسفریك زیاد، اثرات مضری بر روی كلیه‌ها دارند.

پوسیدگی دندان‌ها: اكثر نوشابه‌ها حاوی اسید فراوانی می‌باشند و میزان اسیدیته (PH) برخی از آنها به 3 و یا حتی كمتر نیز می‌رسد. این اسید موجود در نوشابه‌ها می‌تواند سبب از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه ضعیف و حساس شدن دندان شده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان‌ها گردد. از این‌رو دندانپزشكان توصیه می‌كنند نوشابه‌ها توسط نی نوشیده شوند تا تماس كمتری با مینای دندان داشته باشند و از ساییده شدن مینای دندان جلوگیری شود، از طرفی دندانپزشكان توصیه می‌كنند بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه‌های شیرین، مسواك نزنند، زیرا اسید موجود در دهان با مسواك زدن در تمام سطوح دندان‌ها پخش و كشیده شده و در نتیجه باعث ساییدگی می‌شود.

اثرات منفی نوشابه‌های شیرین بر روی كبد: محققان اظهار می‌دارند افرادی كه نوشابه‌های گازدار و شیرین را زیاد مصرف می‌كنند (به میزان 1 لیتر) احتمال ابتلا به كبد چرب در آنها 5 برابر بیشتر از سایر افراد می‌باشد. از طرفی نوشیدن حتی یك قوطی نوشابه بیشتر، می‌تواند علاوه بر آسیب رساندن به كبد منجر به بروز بیماری‌های قلبی و دیابت گردد.

مصرف نوشابه‌ها و بیماری آلزایمر: اسید موجود در نوشابه‌های گازدار به حدی زیاد است كه می‌تواند آلومینیوم موجود در قوطی‌های آلومینیومی نوشابه‌ها را در خود حل كرده و در نتیجه این آلومینیوم با نوشیدن نوشابه‌ها وارد بدن افراد می‌شود؛ در تمام افراد مبتلا به آلزایمر، میزان بالایی از آلومینیوم در مغز آنها دیده شده است. وجود فلزات سنگین در بدن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های نورولوژیكی شود.

ترشح بیش از حد انسولین: وجود شكر فراوان در نوشابه‌های شیرین سبب می‌شود غده پانكراس، انسولین بیشتری ترشح كند كه این امر خود منجر به كاهش و افت قند می‌شود و در نتیجه سبب بروز نوعی رخوت و كسالت و حتی بی‌خوابی می‌گردد. از طرفی بالا رفتن ناگهانی قند و به دنبال آن ترشح بیش از اندازه انسولین و كاهش ناگهانی قند منجر به بروز بیماری دیابت و سایر عوارض احتمالی آن می‌گردد.

كاهش پتاسیم خون: محققان دریافتند افرادی كه روزانه 2 تا 9 لیتر از نوشابه‌های گازدار و شیرین استفاده می‌كنند دچار حالت رخوت و سستی، كاهش اشتها و هم‌چنین حالت تهوع می‌شوند. این حالات اساساً در اثر افت پتاسیم در خون ایجاد می‌شود كه به آن «هیپوكالمیا» می‌گویند.

استخوان‌های شكننده و خطر ابتلا به «استئوپروز»: مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار و شیرین ممكن است منجر به بروز «استئوپروز» شود به‌ویژه در افرادی كه مصرف این نوشابه‌ها را جایگزین شیر نموده‌اند.

نداشتن ارزش غذایی: نوشابه‌های گازدار حاوی ارزش غذایی قابل ذكری مانند: ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر، پروتئین و یا سایر مواد مغذی نمی‌باشند؛ بنابراین این نوشابه‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند بلكه جایگزین سایر نوشیدنی‌های سالمی مانند: آب، شیر و آب‌میوه‌‌های طبیعی در رژیم غذایی افراد شده‌اند.

از دیگر اثرات منفی مصرف نوشابه‌ها می توان به افزایش فشار خون، كم‌آبی بدن و غیره اشاره نمود.

برچسب ها: چای سبز، قهوه، نوشابه‌های گازدار، پوكی استخوان، شیر كم‌چرب، كاهش تراكم استخوانی تعداد بازديد: 491 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز