Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:31

5
مهر
نکاتی مهم برای پیشگیری از مسمویت های غذایی

نکاتی مهم برای پیشگیری از مسمویت های غذایی

مسومیت های غذایی یک از بیماری های شایع، خصوصا در فصول گرم سال ...

نکاتی مهم برای پیشگیری از مسمویت های غذایی

 

مسومیت های غذایی یک از بیماری های شایع، خصوصا در فصول گرم سال است؛ بنابراین نگهداری سالم و بهداشتی غذاها و جلوگیری از آلودگی آنها به باکتری و سایر آلاینده ها برای پیشگیری از مسمویت های غذایی ضروری به نظر می‌رسد. نکاتی که در زیر عنوان می‌شود، راهنمای خوبی برای پیشگیری از مسمویت غذایی و حفظ سلامت مواد غذایی است. 

 

هوشمندانه خرید کنید

روی بسته‌بندی بیشتر مواد غذایی (نظیر گوشت، فرآورده های گوشتی، موادلبنی، سس ها، کنسروها و ...)تاریخ تولید و انقضا درج شده است؛ بنابراین هنگام خرید، به تاریخ انقضا‌ی آنها توجه کنید و موادی را که تا تاریخ انقضای‌شان زمان کوتاهی مانده است، به شرطی بخرید که تا آن موقع مصرف می‌شوند، اگرچه بهتر است از خرید آنها صرف‌نظر كنید. در مورد میوه‌ها و سبزیجات بسته‌بندی، علاوه بر تاریخ انقضا به وضعیت ظاهری شان نیز توجه کنید و اگر نشانه هایی از فساد دیده می‌شوند، خریداری نکنید. همچنین اگر خرید کردن شما یك تا دو ساعت طول می‌کشد، بهتر است مواد غذایی فسادپذیر نظیر گوشت، شیر و سایر مواد لبنی را  در انتها خریداری كنید تا كمتر در دمای محیط باشند؛ به این صورت طول ماندگاری محصول نیز افزایش می‌یابد.

 

بشویید

مطمئن شوید که دست ها، چاقو، تخته خرد کردن گوشت و سبزی و سایر لوازم تهیه و آماده‌سازی غذا به خوبی شسته شده باشد. تمام میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن و پختن باید به درستی شستشو و ضدعفونی شوند. 

 

از خوردن مواد غذایی خام خودداری کنید

احتمال آلودگی تخم مرغ و غذاهای دریایی خام (مانند سوشی)، به‌خصوص در فصل گرم سال بالاست. از مصرف مواد خام و شیر و پنیر غیر پاستوریزه خودداری كنید (به ویژه زنان باردار و کودکان). اگر به سالم بودن آب آشامیدنی مشکوک هستید یا به آب سالم دسترسی ندارید، حتما آب را بجوشانید.

 

مانع انتقال آلودگی شوید

برای آماده‌سازی و برش مواد غذایی خام (مرغ، گوشت و ماهی) و پخته از وسایل جداگانه (وسایل برش، چاقو، تخته مجزا) استفاده کنید. همین طور برای خردكردن سبزیجات و میوه‌ها از تخته‌ای غیر از تخته گوشت استفاده نمایید. با این کار مانع انتقال باکتری و آلودگی از مواد غذایی خام به پخته و از گوشت به سبزی و میوه می‌شوید. همچنین مواد غذایی خام و پخته باید در ظروف جداگانه نگهداری شوند. 

 

مواد غذایی کاملا پخته شود

مطمئن شوید که مواد غذایی پروتئینی (گوشت، مرغ، غذاهای دریایی) کاملا پخته شوند. نپخته بودن گوشت باعث بروز مشکلات گوارشی و اسهال خونی می‌شود.

  

مواد غذایی را در دمای اتاق یخ‌زدایی نكنید.

یخ‌زدایی در دمای اتاق می‌تواند شروع فرایند فساد ماده غذایی باشد. بهتر است مواد غذایی فریز شده در یخچال یخ‌زدایی شوند. همچنین موادی را كه یک‌بار كاملاً یخ‌زدایی شده‌اند، مجددا به فریزر بر نگردانید.

 

اگر به ماده غذایی مشکوک هستید، آن را دور بریزید

اگر مطمئن نیستید ماده غذایی که می‌خواهید مصرف کنید سالم و بهداشتی است (مثلاً در دمای اتاق بوده یا با تاخیر فریز شده و یا رنگ ماده غذایی تغییر کرده)، بهتر است آن را دور بریزید و مصرف نكنید. این کار بهتر و عاقلانه‌تر از آن است که بعداً دچار مسمویت شوید.

 

پس‌مانده غذا را به درستی فریز کنید

برای پیشگیری از عفونت های احتمالی، غذا‌ی پس‌مانده را قبل از خوردن کاملاً گرم کنید و حرارت دهید. و غذایی که می‌ماند در اندازه های مناسب سریعا فریز کنید و نگذارید پس‌مانده غذا در دمای اتاق به مدت طولانی بماند که خود، زمینه فساد غذایی را فراهم می‌کند. اگر با ماندن غذای پخته شده در دمای اتاق بیش از دو ساعت، فرایند فساد در آن آغاز می‌شود. مواد غذایی را به مدت طولانی حتی در فریزر نگهداری نکنید.

 

 

برچسب ها: مشکلات گوارشی، عفونت ها، پاستوریزه، مسمویت ها تعداد بازديد: 558 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز